جستجو در سایت

1403/11/16 15:13
اختصاصی سلام سینما

نقد و بررسی فیلم دست تنها به کارگردانی امیرحسین ثقفی

نقد و بررسی فیلم دست تنها به کارگردانی امیرحسین ثقفی
فیلم دست تنها به کارگردانی امیرحسین ثقفی دو مرد خیابان‌گرد را نشان می‌دهد که به طور اتفاقی با زنی جوان مواجه می‌شوند. مواجه‌ای که باعث می‌شود هر سه آنها با یکدیگر در یک مسیر قرار گیرند.
به گزارش سلام سینما

فیلم دست تنها به کارگردانی امیرحسین ثقفی دو مرد خیابان‌گرد را نشان می‌دهد که به طور اتفاقی با زنی جوان مواجه می‌شوند. مواجه‌ای که باعث می‌شود هر سه آنها با یکدیگر در یک مسیر قرار گیرند. اما این همسفر شدن ابدا همراهی مخاطب را به همراه ندارد. 

دست تنها درباره چه کسانی است؟

فیلم در ابتدا با دنبال کردن یک جوان خلافکار که به تازگی از زندان آزاد شده پیش می‌رود. جوانی که کلکسیونی از رفتارهای نابهنجار است. در ادامه جوان با پیرمردی خیابانگرد مواجه می‌شود. اما پیش از نمایش تقابل این دو، مخاطب با شخصیت پیرمرد به واسطه نریشن‌هایش آشنا می‌شود. پیرمردی که به نظر نمی‌رسد همه زندگی‌اش در حال جمع‌آوری زباله‌های بازیافتی از خیابان‌های سطح شهر بوده باشد.

این دو که به واسطه عنصر تصادف به یکدیگر می‌رسند، در قدم بعدی مجدد به شکل تصادفی با یک دختر جوان مواجه می‌شوند. دختری غریب و تحصیل‌کرده که می‌خواهد با یک پسر به شکل قاچاقی از مرز خارج شود اما پسر یک‌باره ناپدید می‌شود و دختر بلاتکلیف در سطح شهر سرگردان است. پیرمرد و پسر خلافکار به دنبال دختر راه می‌افتند تا در این جستجو همراهی‌اش کنند. پیرمرد برای این همراهی اصرار بیشتری دارد اما پسر خلافکار هم به مرور درگیر مسئله دختر جوان می‌شود. مسئله‌ای که موجب می‌شود وارد بعد دیگری از زندگی پیرمرد شویم مرد خلافکار نیز دچار دگرگونی شود. 

آفتی به نام سطحی‌نگری

فیلم دچار سطحی نگری در همه سطوح است. این سطحی‌نگری در فیلم‌نامه به بالاتری حد خود می‌رسد. شخصیت‌های عمق نیافته آفت اصلی این فیلم‌نامه است. پیرمرد شاعری که با از دست دادن دخترش خیابانگرد شده، مرد جوان خلافکاری که هر چند اعمال خشونت‌آمیز دارد اما خود یک قربانی است و در نهایت دختر جوان خواننده‌ای که قصد مهاجرت آن هم به شکل غیرقانونی دارد، همه شخصیت‌های ناملموس و کم‌جانی هستند که ابدا توانایی همراه کردن مخاطب را با خود ندارند. در این میان قاب‌های زیبایی که کاگردان طراحی کرده است هیچ کمکی به نجات فیلم نمی‌کند. 
از طرفی تمام ماجرا در یک روز اتفاق می‌افتد. تمهیدی که به باورپذیر نشدن تغییرات و کنش‌های شخصیت‌ها دامن می‌زند.

درباره گروه بازیگران

مجید مظفری نمایشی متوسط دارد که ضعف فیلم‌نامه و شخصیتی که برای او طراحی شده در چنین خروجی‌ای تاثیر اساسی دارد. نرگس محمدی نیز انتخاب نادرستی برای این نقش بوده و نتوانسته وجهی متمایزکننده به این شخصیت ببخشد. با این حال شکیب شجره اجرای به مراتب بهتری از خود ارائه می‌دهد و قادر است توجه مخاطب را به جزئیات اجرای خود جلب کند. با این حال پایان‌بندی‌ فیلم تیر خلاص به اجرای این بازیگر نیز می‌زند. 


اخبار مرتبط
ارسال دیدگاه
captcha image: enter the code displayed in the image