نیمی ضعیف! نیمی قوی!

مهم¬ترین عامل برای تحلیل فیلم «ملاقات خصوصی»، متن آن است. از این منظر فیلم به دو بخش مهم تقسیم می¬گردد. بخش نخست؛ از ابتدای داستان و معرفی شخصیت¬ها شروع شده و تا بازگو کردن داستان رد و بدل کردن مواد در زندان ادامه پیدا می¬کند و بخش دوم از بعد از شروع شدن این داستان تا انتهای فیلم ادامه دارد. داستان اما، در بخش ابتدایی دچار تزلزل است. فیلم¬ساز جدای آنکه با ریتمی کند-بی¬هیچ دلیل منطقی برای وجود آن- داستان را شروع می-کند، نوعی از پنهان¬کاری را برمی¬گزیند تا به وسیله آن مخاطب را دچار هیجان در نقطه¬ای کند که قرار است ماجرای داخل زندان را لو دهد.(ماجرایی که قرار است در ادامه زندگی «پروانه» را تحت¬الشعاع خود قرار دهد!) اما چنین انتخابی برای پیشبرد داستان نه تنها به ریتم داستان آسیب زده بلکه باعث هدر رفتن پرده نخست داستان می¬گردد. هیچ تعلیقی در دل این بخش وجود ندارد. درصورتی که فیلم¬ساز می¬توانست با هوشمندی بالا دست به خلق تعلیقی بزند که تأثیر آن در دل داستان دو چندان شود. این الگوی موجود در دل روایت را با الگویی مقایسه کنید که داستان پخش و فروش مواد در زندان توسط زندانیان از همان ابتدا به مخاطب بازگو می¬شد بی¬آنکه شخصیت اصلی داستان، «پروانه»، از آن بویی برده باشد.
فیلم اما بعد از این بخش، رفته¬رفته قوت لازم را گرفته و اوج می¬گیرد. روابط میان شخصیت¬ها، تقابل آن¬ها با یکدیگر و تقابل ضدقهرمان و قهرمان داستان به خوبی پیش رفته و منجر به شکل¬گیری درست نقاط عطف می¬گردد. همه¬چیز به خوبی ادامه پیدا می¬کند تا به پایان¬بندی دل¬نشین فیلم ختم شود. پایان¬بندی «ملاقات خصوصی» با بهره¬گیری از عناصر دراماتیک، دست به ایجاد و خلق حسی از جنس عشق پاک و صادق می¬زند. عشقی که با معرفت پیوند خورده است و موجب ایجاد احساس رضایت برای مخاطبان، بعد از تماشای اثر می¬گردد.
در این میان اما، کارگردانی نسبتاً بی¬عیب و نقص «امید شمس» به کار قوت لازم را داده و باعث صعود فیلم به درجه بالایی از منظر تکنیکی و سینمایی می¬گردد. امید شمس در این فیلم، با انتخاب درست بازیگران و هدایت موفقیت¬آمیز آنها برای نزدیک شدن به شخصیت¬های مدنظر در دل داستان، به درستی وجه دراماتیک میان دو کاراکتر اصلی را افزایش داده و بازی جذاب، حرفه¬ای و دل¬نشین «هوتن شکیبا» و «پریناز ایزدیار» نیز در این بین به این عامل کمک ویژه¬ای می¬کند.
سرآخر، «ملاقات خصوصی» را می¬توان تجربه¬ای موفق در کارنامه سینمایی «امید شمس» فرض نمود. فیلمی که سعی در خلق عاشقانه¬ای پاک و سالم در فضایی رازآلود را دارد و در این مسیر، تا حد زیادی موفق بوده است.
پرونده ویژه چهلمین جشنواره فیلم فجر