رنج شاعر

"پاپوشا" فیلمی به کارگردانی یواناس کاس کراوز فیلمساز زن لهستانی است که در آن به مرور زندگی برونیسلاوا واج، شاعر معروف دوره گرد لهستانی در سالهای مختلف زندگی او می پردازد.
شاید بارزترین ویژگی «پاپوشا» ریتم کند آن باشد؛ ریتمی که به واسطه ی ژانر و داستانش تعمداً کش آمده و این کش آمدگی نه تنها به کار لطمه نمی زند بلکه تماشایش را دلچسب تر میکند. فیلم از سکونی نسبی برخوردار است و فیلمساز در حفظ یکدستگی لحن اثر عملکرد درستی داشته است؛ درواقع لحن شاعرانه ی درام درهم آمیختگی خوشایندی با موضوع آن دارد و با آنکه فیلمساز فضای رئالیستی کار را حفظ کرده در عین حال نوعی فضای شاعرانه نیز به فیلم خود بخشیده است تا جایی که در بعضی صحنه ها به واسطه ی عملکرد منحصر به فرد عناصر بصری، میزانسن و چیدمان صحنه حس می کنیم بیشتر با یک "شعر" سر و کار داریم تا یک فیلم. انتخاب درست قاب ها، زوایای دوربین و حرکات کند و کشدار آن در کنار طراحی خوب صحنه نمایانگر اوج زیبایی در میزانسن است و شناخت درست فیلمساز از عناصر زیبایی شناسی..
«پاپوشا» قرار نیست مختصر و مفید عمل کند، قرار نیست از بخش های فرعی و گفتگوهای طولانی کاراکترهایش فاکتور بگیرد و قرار نیست دست به سانسور واقعه هایش بزند بلکه فیلم به شکل مفصلی خشت به خشت بنایش را می چیند و دوربین مستندوار رویدادهای زندگی زن شاعر را ثبت می کند.
موقعیت های دراماتیک اثر عمدتاً توسط شخصیت اصلی ایجاد می شوند که قرار هم نیست منشا وقایع خاصی در فیلم شود. درواقع پاپوشا، بهعنوان یک شاعر دوره گرد روزهای معمولی زندگی اش را سپری می کند تا از کودکی به جوانی و از جوانی به میانسالی و کهنسالی برسد. در این میان البته وقایع تاریخی و اجتماعی مختلفی بر زندگی او سایه می اندازند و در هر برهه زندگی اش را با چالش های خاصی مواجه می کنند. با این حال تنها خط داستانی مهم فیلم خودِ زن است؛ خودش و دنیایی که با شعرهایش برای خود بنا کرده. البته داستان های فرعی قابل ملاحظه ای چون چاپ کتابی که او را از گروه کولی ها مطرود می سازد، دیوانه شدن و بستری شدنش در بیمارستان روانی، پذیرفتن پسرش به فرزندخواندگی، ارتباطش با همسرش و جوان نویسنده و ... خط سیر اصلی داستان را همراهی می کنند و مصالح مستحکمی را برای پیشبرد درام در اختیار فیلمساز قرار می دهند. با این حال، «پاپوشا» همان طور که صراحتاً از عنوانش هم برمی آید قرار است فیلم شخصیت اصلی اش باشد نه فیلم رویدادها و وقایع تاریخی کشور لهستان.
بیتردید ساختن فیلم زندگینامه ای آن هم دربارهی مفاخر ملی یک کشور کار آسانی نیست. خانم کاس کراوز در ترسیم ویژگیهای شخصیتی زنِ شاعر وسواس قابل ملاحظه ای به خرج داده است، وسواسی که از پاپوشا شخصیتی کامل (و نه بی عیب و نقص) را به مخاطب عرضه می کند.