موفقیت بزرگ دیزنی: «لیلو و استیچ» رکورد فروش گیشه را جابهجا کرد

فیلم «لیلو و استیچ» دیزنی در تعطیلات Memorial Day با فروش بیسابقه ۱۸۳ میلیون دلار در آمریکا و ۳۴۱ میلیون دلار در سطح جهان، رکوردهای جدیدی در باکس آفیس به ثبت رساند. این موفقیت نتیجه ترکیبی قدرتمند از نوستالژی، شخصیتهای خانوادگی و بازگشت رونق بازار سینما بود.
فروش این فیلم حتی از «Top Gun: Maverick» در سال ۲۰۲۲ که در تعطیلات مشابه ۱۲۶ میلیون دلار فروخته بود پیشی گرفت و تبدیل به بزرگترین افتتاحیه تاریخ Memorial Day شد. همچنین «لیلو و استیچ» دومین شروع بزرگ چهار روزه تعطیلات را پس از «Black Panther» در سال ۲۰۱۸ ثبت کرد که ۲۴۲ میلیون دلار فروش داشت.
به گفته دیوید ای. گراس، مشاور سینمایی، «این شروعی فوقالعاده و مورد پسند عموم است.»
موفقیت «لیلو و استیچ» نشان میدهد که دیزنی باید در بازسازیهای لایو اکشن خود انتخابهای بهتری داشته باشد. فیلم بازسازی شده «سفیدبرفی» امسال با بودجه ۲۵۰ میلیون دلار، تنها ۲۰۴ میلیون دلار فروخت، چرا که داستانی تقریباً صد ساله دارد و با فرهنگ امروز هماهنگ نیست. اما «لیلو و استیچ» که با بودجه ۱۰۰ میلیون دلار ساخته شده و بر اساس انیمیشن ۲۰۰۲ است، در چهار روز بیشتر از کل دوران اکران «سفیدبرفی» فروخت.
در ادامه، پنج دلیل اصلی موفقیت «لیلو و استیچ» در افتتاحیه آمده است:
۱. کارتون محبوب والدین شما، نه پدربزرگ و مادربزرگهایتان
«لیلو و استیچ» داستان کمدی یک بیگانه پرجنبوجوش است که در هاوایی سقوط میکند و توسط دختری جوان و خواهر بزرگترش پذیرفته میشود. این فیلم بعد از ۲۳ سال از نسخه اصلی با فاصلهای مناسب به سینماها آمد و حالا نسل هزاره و نسل Z با نوستالژی مثبت، فرزندان خود را به تماشای آن میبرند. برخلاف بازسازیهای دیگر دیزنی مثل «دُمبو» و «مری پاپینز» که داستانهای خیلی قدیمی داشتند، این فیلم از داستانی نزدیکتر به نسل امروز ساخته شده است.
۲. محبوبیت همیشگی استیچ
شخصیت استیچ طی دو دهه گذشته هرگز محبوبیتش را از دست نداده است. محصولات متنوعی مثل عروسک، لباس خواب و وسایل خواب با طرح استیچ، این فرنچایز را به یکی از ۱۰ برند پرفروش دیزنی تبدیل کردهاند که در سال ۲۰۲۴ بیش از ۲.۶ میلیارد دلار فروش داشته است.
همچنین محبوبیت این فیلم در دیزنی پلاس هم رو به افزایش است، به طوری که نسخه اصلی بیش از ۲۸۰ ساعت بازدید داشته است.
۳. قدرت فیلمهای با رده سنی PG
در سال ۲۰۲۵، تعداد فیلمهای PG در سینماها افزایش یافته و این موضوع باعث شده خانوادهها بیشتر به سینما بروند. نمایش تریلر «لیلو و استیچ» در سینماهای پرجمعیت همراه با فیلمهای کودکانه دیگر، تبلیغ موثری برای جذب مخاطب بوده است.
۴. رقابت سالم
«لیلو و استیچ» برای دومین بار در مقابل فیلمهای تام کروز قرار گرفت. نسخه انیمیشن در سال ۲۰۰۲ پس از فیلم «گزارش اقلیت» اکران شد، ولی این بار موفق شد از «ماموریت غیرممکن ۷» پیشی بگیرد. استراتژی اکران همزمان فیلمهای مختلف با ژانرهای متفاوت، تجربه موفقی در جذب مخاطب بیشتر است.
۵. بازگشت جادوی دیزنی
باب ایگر، مدیرعامل دیزنی، بعد از بازگشت خود به شرکت در اواخر ۲۰۲۲، تمرکز بیشتری بر کیفیت فیلمها گذاشته است و این تلاشها کمکم در باکس آفیس نتیجه دادهاند. فیلمهایی مانند «ددپول و وولورین»، «درون بیرون ۲» و «موآنا ۲» از موفقترین آثار سال گذشته بودند و فیلمهای آینده نیز نویدبخش فروش بالایی هستند.
البته شکستهایی هم وجود دارد؛ مانند «کاپیتان آمریکا: دنیای شجاع جدید» و «تاندربولتس» که احتمالاً نتوانند هزینههای ساخت خود را جبران کنند. با این حال، دیزنی حتی با وجود چند فیلم ناموفق، اولین استودیویی است که در سال جاری فروش جهانی آن از ۲ میلیارد دلار عبور کرده است.
نام مستعار این شرکت، «شاهزادهنشین جادو» بیدلیل نیست.
منیع: variety