جستجو در سایت

1404/05/05 13:30

تیلور سوئیفت و بازی در فیلمی از فهرست کتاب‌های ممنوعه

تیلور سوئیفت و بازی در فیلمی از فهرست کتاب‌های ممنوعه
در سال ۲۰۱۴، تیلور سوئیفت در کنار بازیگرانی چون مریل استریپ و جف بریجز در اقتباسی سینمایی از رمان جنجالی و ممنوعه‌ی «بخشنده» (The Giver) ایفای نقش کرد. اگرچه نقش او کوتاه بود، اما یکی از احساسی‌ترین لحظات فیلم را رقم زد.
به گزارش سلام سینما

شاید بسیاری فراموش کرده باشند، اما تیلور سوئیفت علاوه بر فعالیت‌های درخشانش در دنیای موسیقی، سابقه‌ی بازیگری نیز دارد. او در قسمت‌هایی از سریال‌هایی چون «CSI» بازی کرده، در انیمیشن «لوراکس» صداپیشگی کرده و حتی در فیلم بحث‌برانگیز «گربه‌ها» (Cats) در سال ۲۰۱۹ حضور یافته است. یکی از نقش‌های کمتر دیده‌شده‌ی او، حضور کوتاهش در فیلم «بخشنده» (The Giver) محصول سال ۲۰۱۴ است؛ اقتباسی از رمان معروف لوییس لوری.

در این فیلم، سوئیفت نقش رزمری را بازی می‌کند — دختر تراژیک شخصیت اصلی فیلم (با بازی جف بریجز). در روایت فیلم، رزمری روزگاری قرار بود «گیرنده‌ی خاطرات» جامعه‌ای بی‌احساس و کنترل‌شده باشد، اما پس از مواجهه با احساسات واقعی بشری، تاب نیاورد و خواستار «رهایی» شد — واژه‌ای رمزآلود که در واقع به معنای اتانازی (مرگ خودخواسته) است. با اینکه این شخصیت در کتاب مستقیماً ظاهر نمی‌شود، اما در فیلم یکی از احساسی‌ترین لحظات داستان را رقم می‌زند.

بیشتر بخوانید:

میانه بلیک لایولی و تیلور سوئیفت شکرآب شده است 

واکنش‌های متفاوت طرفداران به مستند جدید تیلور سوئیفت

نقش‌آفرینی سوئیفت کوتاه اما تأثیرگذار است. او به‌نرمی وارد روایت می‌شود، احساسی عمیق منتقل می‌کند، و بی‌سروصدا از قاب بیرون می‌رود — لحظه‌ای که حتی منتقدان فیلم نیز آن را از معدود بخش‌های موفق اقتباس می‌دانند.

فیلمی پرستاره، اما ناامیدکننده

سوئیفت در مصاحبه‌ای گفته بود: «خیلی خوش‌شانس بودم که نقشی کوچک در فیلمی با فیلمنامه‌ای فوق‌العاده و بازیگرانی مثل مریل استریپ و جف بریجز داشتم.» اما برخلاف انتظارات، فیلم نتوانست نظر مثبت منتقدان را جلب کند.

مشکل اصلی فیلم در آن بود که کتابی مینیمالیستی، مبهم و عمیق را به یک فیلم استانداردِ اکشنِ نوجوان‌پسند تبدیل کرد. شخصیت اصلی، «یوناس»، در کتاب پسری ۱۲ ساله است، اما در فیلم به نوجوانی ۱۶ ساله تبدیل شده تا امکان افزودن یک خط داستانی عاشقانه فراهم شود. همچنین، تقابل او با ساختار جامعه نیز به‌شدت اغراق‌شده بود — اقدامی آشکار برای جذب طرفداران فیلم‌هایی مانند بازی‌های گرسنگی (The Hunger Games).

جالب‌تر آنکه درحالی‌که فیلم قهرمان خود را بزرگ‌تر کرده بود، برخوردش با موضوعات احساسی و اخلاقی کتاب به‌شکل کودکانه‌تری نمایش داده شد. این ساده‌سازی، عمق مفاهیم کتاب — از جمله نقد بر سرکوب جنسی و حذف فردیت — را از بین برد. کتاب «بخشنده» از جمله آثار پرتعداد در فهرست کتاب‌های ممنوعه‌ی مدارس آمریکا است، اما فیلم از پرداختن جدی به همین موضوعات جنجالی اجتناب کرد.

وضعیت بازیگری سوئیفت؛ در سایه بیبر؟

اگرچه نقش‌آفرینی سوئیفت در «بخشنده» قابل قبول بود، اما هنوز هم یکی از بهترین حضورهای تلویزیونی‌اش به اپیزود سال ۲۰۰۹ سریال «CSI» برمی‌گردد. با این حال، حتی در همین عرصه هم از جاستین بیبر عقب مانده است؛ بیبر در دو قسمت از CSI در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ حضور داشت و نقش یک نوجوان روان‌پریش قاتل را بازی می‌کرد. سکانس نهایی او به‌شدت وایرال شد و واکنش‌های متناقض بسیاری را برانگیخت — اما تماشای بیبر در نقشی خشن و غیرمنتظره، لحظه‌ای ماندگار در تاریخ تلویزیون باقی ماند.

منبع: slashfilm


اخبار مرتبط
ارسال دیدگاه
captcha image: enter the code displayed in the image