رشد چشمگیر سریالهای کرهای در آسیای جنوبشرقی؛ ۳۵٪ از زمان تماشا

بر اساس دادههای جدید پلتفرم سنجش ampd، وابسته به مؤسسه Media Partners Asia، بازار ویدئوی درخواستی پریمیوم در آسیای جنوبشرقی در سهماهه دوم سال ۲۰۲۵ با رشدی چشمگیر مواجه شده و بیش از ۱.۵ میلیون مشترک جدید خالص به این خدمات پیوستهاند؛ آماری که نسبت به رشد سهماهه اول، تقریباً دو برابر شده است.
در این میان، سریالهای کرهای با سهمی معادل ۳۵٪ از کل ساعات تماشای محتوا، بیشترین محبوبیت را در این منطقه داشتهاند. این رشد در حالی اتفاق میافتد که استفاده از تلویزیونهای متصل (CTV) در پنج بازار کلیدی منطقه — اندونزی، مالزی، فیلیپین، سنگاپور و تایلند — افزایش یافته است. مجموع ساعات تماشای ویدئو در تمامی اندازههای صفحه نمایش، در این فصل از ۳.۱ میلیارد ساعت فراتر رفته است.
بیشتر بخوانید:
اگر جومونگ را دوست دارید، این 5 سریال تاریخی کره ای را از دست ندهید
قدرت نرم کره جنوبی ؛ تسخیر جهان با موسیقی و سریال بدون شلیک حتی یک گلوله
شش پلتفرم اصلی شامل نتفلیکس، Viu، Vidio، iQIYI، WeTV و Disney+، بیش از ۸۵ درصد از سهم تماشای محتوای پریمیوم را در اختیار دارند.
به گفته ویوک کوتّو، مدیر اجرایی MPA:«اندونزی، تایلند و فیلیپین پیشتاز رشد تعداد مشترکین بودند. افزایش استفاده از تلویزیونهای متصل و تعامل گستردهتر با محتوای آسیایی و محلی — بهویژه کرهای، تایلندی و اندونزیایی — عامل اصلی این روند است.»
برتری نتفلیکس، پیشروی Viu و رشد سریع iQIYI
نتفلیکس با ۱۲.۸ میلیون مشترک، همچنان بیشترین تعداد کاربران را در منطقه داراست و در هر شش بازار آسیای جنوبشرقی حضوری پررنگ دارد. اما رقابت از سوی پلتفرمهای محلی شدت گرفته است. پلتفرم Viu با ۹.۹ میلیون مشترک، در اندونزی و تایلند به سرعت در حال رشد است و با تولیدات اوریجینال بومی، جایگاه خود را تثبیت کرده. iQIYI نیز در تایلند و اندونزی رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.
در مجموع، نتفلیکس، Viu و iQIYI بیش از ۶۰٪ از رشد خالص مشترکین جدید در فصل دوم را به خود اختصاص دادهاند.
Disney+ در فیلیپین از طریق تبلیغات هدفمند و تمرکز بر فرنچایزهای محبوب موفق عمل کرده، هرچند در سایر بازارها با ثبات نسبی همراه بوده است. در عین حال، پلتفرم اندونزیایی Vidio با تکیه بر محتواهای ورزشی، آثار بومی و خرید امتیازهای محتوایی، موفق به حفظ ۵ میلیون مشترک پرداختی و بیش از ۲۰٪ سهم از تعامل کاربران با محتوای پریمیوم در اندونزی شده است.
افزایش محبوبیت محتوای محلی و عبور مرزها توسط سریالهای تایلندی
با وجود سلطه سریالهای کرهای، محتوای محلی نیز بهویژه در اندونزی و تایلند سهم قابل توجهی یافته است؛ بهطوری که ۴۴ تا ۴۶ درصد کاربران در این کشورها با محتوای بومی تعامل داشتهاند. تحلیلگر ارشد MPA، دیویّا تی، میگوید:
«سریالهای تایلندی روزبهروز فراتر از مرزهای ملی مورد توجه قرار میگیرند و آثار جوانپسند Vidio نیز در اندونزی تعامل بالایی ایجاد کردهاند.»
محتوای تایلندی بهویژه از طریق نتفلیکس و iQIYI در بازارهای منطقهای سفر کرده است. همچنین تبادل محتوایی بین مالزی و اندونزی — بهویژه در ژانر وحشت و درامهای مذهبی — روند رو به رشدی دارد. درامهای چینی نیز همچنان در سرویسهای رایگان مثل WeTV، iQIYI و Viu، کاربران زیادی را جذب میکنند.
در تایلند، هرچند True ID بیشترین تعداد مشترک را دارد، اما رشد آن کند شده است. نتفلیکس در این کشور با ۴۳٪ از سهم تعامل با محتوای پریمیوم، پیشتاز است، در حالی که HBO Max نیز به لطف همکاری با اپراتورهای تلفن همراه، در بزرگترین بازار خود در آسیای جنوبشرقی رشد کرده است.
اندازهگیری دقیق رفتار تماشاگران با اضافه شدن تلویزیونهای متصل
گزارش جدید حاصل از قابلیتهای ارتقایافته اندازهگیری ampd در فصل دوم ۲۰۲۵ است که اکنون دادههای مربوط به تلویزیونهای متصل را نیز شامل میشود. این پلتفرم با رصد رفتار تماشای کاربران در تلفن همراه، تلویزیون، لپتاپ و تبلت، تصویری جامع از عادتهای مصرف محتوای ویدئویی در کشورهای آسیای شرقی، جنوبشرقی و هند ارائه میدهد.
منبع: variety