چه کسی پاسخگوی تاخیرهای متوالی در پخش محصولات شبکه نمایش خانگی است؟

اختصاصی سلام سینما: هفتهای نیست که با تاخیر در پخش محصولات نمایش خانگی یا عدم پخش برخی از آنها روبهرو نشویم. چنین امری تا همین چند ماه قبل چندان مرسوم نبود و اگر یک سریال یا رئالیتی شو به موقع منتشر نمی شد اتفاق ویژهای تلقی میشد. در حال حاضر، عکس این جمله درستتر به نظر میرسد!
نهتنها انگار دیگر الزامی برای پخش بهموقع این محصولات وجود ندارد، بلکه در اکثر موارد دلیل مشخصی هم برای این تاخیرها اعلام نمیشود. در عوض با عبارات مبهمی چون "اصلاحات فنی" روبهروییم که میتوانند هر معنایی داشته باشند. به نظر میرسد پلتفرمها در مواردی با ذکر این عبارات گنگ دارند به اصلاحیههایی اشاره میکنند که در بازبینی محصولات به آنها تحمیل شده است اما در نهایت مخاطب در بسیاری از موارد ناگزیر از حدس و گمان است.
در مواردی توضیحات اندکی جزییتر است. بهعنوان شب گذشته پلتفرم استارنت در توجیه عدم پخش بهموقع سریال "کنکل" علاوه بر اصلاحات فنی به اصلاحات محتوایی هم اشاره کرد که میتواند حدس و گمانهایی در ذهن مخاطب ایجاد کند و او را به یک درک احتمالی اولیه از،دلیل عدم پخش سریال برساند.
با این وجود، در مواردی به نظر میرسد خود پلتفرمها هم در این تاخیرها بیتاثیر نیستند. سریال "جزر و مد" را در نظر بگیرید که در هفتههای اخیر مدام از بینظمی در پخش ضربه خورده و شایعات منفی زیادی پیرامونش به وجود آورده که نشاندهنده عدم نظم در تولید این سریال است: از تعطیلی تا تغییر کارگردان.
عامل این بینظمیها هر چه باشد، نتیجه به ضرر شبکه نمایش خانگی است. مخاطبی که در مقابل رویکرد محدودکننده صدا و سیما و روند رو به نزول سریالهای تلویزیون به محصولات نمایش خانگی دل بسته است، با مشاهده این تاخیرهای مداوم دچار سرخوردگی و ناامیدی خواهد شد. بدون شک برنده اصلی این روند، رقبای خارج از کشور هستند که هم از محدودیتهای محتوایی محصولات داخلی رنج نمیبرند و هم بعید است اینقدر دچار بینظمی شوند.