چرا «اخراجیها ۲» یکی از پرفروشترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران شد؟ + لینک دانلود و تماشای رایگان

«اخراجیها ۱» (۱۳۸۵) با موضوع طنزآلود درباره جنگ و جبهه، توجه گسترده مخاطبان را جلب کرده بود.
تماشاگرانی که با شخصیتها و فضای قسمت اول ارتباط گرفته بودند، بهطور طبیعی کنجکاو بودند که ببینند داستانشان در قسمت دوم چه سرنوشتی پیدا میکند.
ترکیب ژانر جنگ و کمدی
موضوع جنگ تحمیلی معمولاً در سینمای ایران به شکل جدی و درام مطرح میشد.
دهنمکی با زبان طنز و شخصیتهای تیپیکال (لوطیها، خلافکارها و آدمهای عامی) این فضا را به سطحی مردمیتر آورد.
این ترکیب باعث شد قشرهایی از جامعه که شاید کمتر به فیلمهای جنگی جدی توجه میکردند، جذب فیلم شوند.
گستره مخاطبان
فیلم نه فقط برای علاقهمندان سینمای جنگ، بلکه برای خانوادهها، جوانان و حتی کسانی که صرفاً به دنبال کمدی بودند جذاب بود.
از این نظر، «اخراجیها ۲» برخلاف بسیاری از فیلمهای هنری یا خاص، به یک فیلم "عمومی" تبدیل شد.
استفاده از بازیگران محبوب و تیپسازی
حضور بازیگران شناختهشده و دوستداشتنی (مثل اکبر عبدی، امین حیایی، محمدرضا شریفینیا و ...) به فروش فیلم کمک بزرگی کرد.
تیپهای مختلف اجتماعی (لات، رزمنده مذهبی، آدم سادهدل) بهگونهای طراحی شده بودند که هر مخاطبی بتواند با یکی از آنها همذاتپنداری کند.
تبلیغات و جنجال رسانهای
مسعود دهنمکی پیش از ورود به سینما، چهرهای شناختهشده و جنجالی در مطبوعات و فعالیتهای فرهنگی بود.
این پیشینه باعث شد که رسانهها – چه موافق، چه مخالف – درباره فیلم بسیار صحبت کنند و همین جنجالها به تبلیغ غیرمستقیم تبدیل شد.
اکران نوروزی و شرایط اجتماعی
اکران فیلم در نوروز (زمان طلایی اکران در ایران) به فروش بالای آن کمک کرد.
در شرایطی که جامعه نیاز به فضایی شاد و سرگرمکننده داشت، فیلم با لحنی طنزآمیز و پر از شوخی، خلأیی را پر کرد.
«اخراجیها ۲» بهخاطر ترکیب هوشمندانه کمدی و جنگ، شخصیتهای جذاب و مردمی، بهرهبرداری از موفقیت قسمت اول، تبلیغات گسترده و زمانبندی مناسب اکران توانست به یکی از پرفروشترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران بدل شود.