فیلم کوتاه تایپیست (هادی نوری) | یک نگاه تازه

اختصاصی سلام سینما: تایپیست داستان دختر عریضهنویسی در سالهای دور است که به اوتیسم مبتلا است و راه مقابلهاش با شرایطی که دارد کار مداوم و ساخت داستان بر پایه زندگی مردمی است که برای نوشتن عریضه به او رجوع میکنند. بافت زمانی و مکانی روایت قصه میتواند بحثهایی سیاسی را هم ایجاد کند اما نکته کلیدی «تایپیست» روایت زنانهاش است. سازندگان «تایپیست» توانستهاند بیننده را با جزییات آنچه در ذهن و درون شخصیت اصلی میگذرد آشنا کنند و همین به برگ برنده فیلم تبدیل شده است.
«تایپیست» البته در مرحله فیلمنامه از ضعفهایی رنج میبرد که گاه کوچک هم نیستند: برخی از صحنههای فیلم بیشازحد طولانی بهنظر میرسند و، از آن مهمتر، دستمایه اولیه فیلم اساسا برای فیلم بلند مناسب است و بنابراین جاهای خالی زیادی در فیلم باقی میمانند. با این وجود از نظر اجرایی با یکی از عظیمترین آثار جشنواره امسال روبهروییم که از نظر تکنیکی (بهخصوص فیلمبرداری) فراتر از جریان فیلم کوتاه ایران میایستد. ضمن اینکه سوژه بدیع و بازی خوب فاطمه مسعودیفر در نقش اصلی، از دیگر نکات قابل توجه «تایپیست» محسوب میشوند.