تکنوازی درنوروز
یادداشتی برای قسمت اول پایتخت پنج
منتقد و تحلیلگر:مهیار محمد ملکی
#مهیارمحمدملکی
یادداشتی کوتاه برای
قسمت اول پایتخت پنج
منتقد و تحلیلگر:مهیار محمد ملکی
#مهیارمحمدملکی
سری جدید پایتخت همانطور که انتظار میرفت روند صعودی خود را در بحث نگارش فیلمنامه ادامه داد و از این حیث بسیار لذت بردم چون احساس کردم از همین قسمت اول، قرار نیست با یک سریال با المان هایی مشابه همچون قسمت های پیشین طرف باشم به جای آن تغییر شکل زندگی هر یک از کاراکتر ها، اولین شوک به ساختار روایی قصه بود که مخاطب را سر حال آورد موضوع دوم که اصلا به نظرم جالب نیامد سکانس بسیار طولانی و شاید حوصله سربر ابتدایی سریال بود سکانسی که به صورت خیلی غیر حرفه ای مارا با یک آنچه
گذشتی رو به رو کرد که اصلا جذاب طراحی نشده بود
یکی از نقاط قوت کار ویژوآل افکت صحنه سقوط اتومبیل ارسطو داخل آب بود این صحنه اگر قرار بود در یک کار جدی استفاده می شد شاید هیچ امتیاز خوبی دریافت نمیکرد اما وقتی در پایتخت دیده شد به سبب فانتزی بودنش و صد البته غیر واقعی بودنش بار کمیک کار را بالا برد بدین ترتیب شاهد فرار از تکنیکی بود که در القای بخش کمیک کار بسیار موفق ظاهر گشت
شوخی با مرگ جز مسایلیست که ورود به ان در فضای کمدی به سبب موضوعیت و ساختار ش و همچنین سابقه تصویری مخاطب از آن ، عمدتا از ریسک بالایی برخوردار است اما میبینیم در پایتخت جواب میدهد از قاب عکس بهبود بگیر تا سیستم پخش مردان و زنان در مساجد و سکانس ها ی موازی خل شدن هما و... همه و همه مارا به خنده وا میدارد
در مورد جذابیت های بازی بزرگوارانی همچون خانم نصرتی یا ریما رامین فر ذکر همین نکته کافیست که تغییرات ریشه ای در لحن و طریقه ادا ی کلمات ،استفاده از دایره واژگان آشنا و غیر آشنا ،فضاسازی های جدید ، نسبت به قسمت های پیشین مارا متحیر میکند برای مثال در کاراکتر فهیم که خانم نصرتی عهده دارشان هستند ما در فصول پیشین با شخصیتی طرف بودیم که بیشتر از اینکه خود بار کمدی اثر را به دوش بکشد بستری را برای کمدی اشخاصی نظیر جناب خمسه فراهم میکرد اما در این سری میبینیم به تصمیم کارگردان و فیلمنامه نویس ایشان با تغییراتی در کلام نظیر ریتم متغیر گفتاری تا ادای کلمات به صورت پرتابی و پر خشونت با صدای بلند از جنس شخصیت نقی تا خنده های مکرر همه و همه ما را با یک میزانسن جدید آشنا میکند و البته خود نیز به عنوان المان موثر کمدی به صورت غیر تیپیکال و شخصیت شده عرض اندام مینماید ضمن اینکه خوشحالم خروج عزیز بزرگواری همچون جناب مهران احمدی ساختار روایی این اثر را متزلزل
نکرد در پایان ضمن تشکر از تیم پر زحمت پایتخت باید تاکید کنم در روزگاری که صدا و سیما برنامه های فاخرش انگشت شمار است یا اینکه سلیقه مخاطب را در بحث سریال سازی به این میزان پایین میاورد حضور پایتخت با شماره های متعددش نوید بخش یک حال خوب و شاید آشتی دوباره مردم با تلویزیون ملی میباشد
امید آنکه این حرکات رو به جلو در زمینه ساخت سریال ادامه دار باشد
#مهیارمحمدملکی
نمره ارزشیابی از ده برای قسمت اول :۸