پر فراز و نشیب و جذاب

ترجمه اختصاصی سلام سینما
«دانتون ابی 2: عصر جدید» فیلمی است که صحنههای عروسی و مراسمات خاکسپاری در آن اتفاق میافتد. در این بین، اتفاقات خوب دیگری نیز رخ میدهد. بچههایی به دنیا میآیند، والدین مورد قضاوت قرار میگیرند، ماجراهای عاشقانهی پرتبوتاب و جدیدی اتفاق میافتد و تعدادی از اعضای خانواده به فرانسه سفر میکنند، درحالیکه یک گروه فیلمبرداری مانع از رفتن بقیهی اعضای خانواده میشود. همهی اینها بیشتر از آن چیزی است که مخاطبین فیلم «دانتون ابی 1» (ساختهی سال 2019) انتظار داشتند، فقط به خاطر اینکه مشخص بود قسمت قبلی این فیلم چیزی برای ارائه نداشت.
حداقل از دیدگاه یک منتقد سینما، این مشکل سریالهای تلویزیونی است. طبیعتاً فیلمها وابسته به داستان، یعنی برگرفته از طرح داستانی هستند که درگیر کشمکشهایی میشوند و به نوعی ساخته میشوند که در عرض دو ساعت یا بیشتر، محصول خوبی را برای مخاطب ارائه کنند. اما در سریالهای تلویزیونی، دنیای کوچکی ساخته شده و قسمت به قسمت آن و فصل به فصل آن، به صورت پایانباز طراحی میشود. این سریالها مخاطبین را وادار میکنند تا برای قسمت و فصل جدید همراه تلویزیون بمانند، البته اگر بدون اطلاع قبلی کنسل نشود.
قسمت اول فیلم «دانتون ابی»، به عنوان یک اسپینآف تشریفاتی و مورد علاقهی هواداران، به گونهای ساخته شد تا برای اکثر شخصیتهای این فیلم، احترام زیادی قائل شویم و مجذوب بیش از 6 فصل این سریال بریتانیایی شویم. در قسمت اول، تمام داستان به سرانجام رسیده بود، اما اکنون با قسمت دوم، «دانتون ابی 2: عصر جدید»، خالق و فیلمنامه نویس آن یعنی جولیان فلوز بیشتر تلاش میکند تا پایانبندی سست و ضعیف قسمت اول را تکمیل کند، اگرچه این بار او چیزی قانعکنندهتر از یک داستان سلطنتی برای جذب کردن ما ارائه میدهد.
ما از آن سروصدا و هجمهی جذاب فیلم «گاسفورد پارک» به کارگردانی رابرت آلتمن فاصله داریم؛ از آن درامهای پرفرازونشیب جذاب که برای فلوز (به عنوان نویسنده) یک اسکار به ارمغان آورد و او را به یک متخصص در محیط اشرافیگری تبدیل کرد. کارگردان تازه کار فیلم «هفتهای که با مرلین گذراندم»، یعنی سایمون کورتیس، قادر به ساخت اینگونه درامها است اما از زیبایی و آراستگی مجموعهی درام «مسترپیس» لذت میبرد. نه اینکه مشکلی در اینگونه درامها وجود داشته باشد. فیلم «دانتون ابی» تا حدودی نه تنها به گریزگرایی در خصوص نحوهی زندگی طبقهی اشرافی میپردازد، بلکه به درک روبرو شدن با بستگان و خویشاوندان و تعمیر سقف عمارت قدیمی نیز میپردازد.
در شروع این فیلم، ویولت کراولی (با بازی مگی اسمیت) یا همان لیدی گرانتهام، شخصیت مورد علاقهی همگان، با آن شوخطبعی خاص خودش اعلام میکند که ویلایی در جنوب فرانسه را به ارث برده است. در اصل، معشوقهی قدیمی اش آن را به وی هدیه داده و اکنون باید با بیوهی او (با بازی ناتالی بای) بر سر این ارثیه رقابت کند. ویولت کراولی برای حل این موضوع، پسرش رابرت (با بازی هیو بونویل)، همسرش کورا (با بازی الیزابت مکگاورن)، نوهی دختریش ادیث (با بازی لائورا کارمایکل) و تعداد دیگری از جمله خدمتکار باسابقهاش کارسون (با بازی جیم کارتر) را به فرانسه میفرستد.
در حالیکه این ویلا از سرزمین آنها دور است، اما در داونتاون ابی، ماری (با بازی میشل داکری) درخواست شرکت فیلمسازی بریتیش لاین را برای مدیریت پروژهی فیلمبرداری میپذیرد تا نقش خود را به عنوان رئیس جدید خانواده، تثبیت کند. رابرت نمیخواهد ارتباطی با این مصیبت مبتذل داشته باشد. او در خصوص سینما، با تمام نفرت از کسی که هرگز تجربهای مشابه با سینما نداشته، میگوید «آنها نمیتوانند از ما انتظار داشته باشند که با اهالی سینما سروکار داشته باشیم.» و با این حال، پذیرفتن این پیشنهاد نه تنها هزینهی گزافی برای تعمیر قلعهی قدیمی به همراه خواهد داشت، بلکه تمامی نگاهها را به یک تجدید دیدار بزرگ دیگر معطوف میکند (این دنبالهی فیلم، شبیه به ویژه برنامههای تلویزیونی مخصوص تعطیلات است که موقعیتهای عجیب و غریبی را فراهم میکند تا تقریباً تمامی بازیگران با صحنههای جذاب بیشتری در آن حضور یابند).
ساختن یک فیلم بزرگ با نورافکنهای فیلمبرداری و دوربینهای دستی یک ایدهی هوشمندانه است که هر قسمت از این کار توسط طراح تولید، دونال وودز و طراح تولید، آنا ماری اسکات رابینز انجام گرفته است. این کار باعث میشود که مخاطب فکر کند چگونه این سریال موفق بر مکانهای تاریخی خود تاثیر گذاشته و عمارت هایکلیر (دانتون ابی واقعی) و شهر بمپتون را به مقصد توریستی تبدیل کرده است. قسمت دوم فیلم، یعنی «دانتون ابی 2: عصر جدید» در سال 1929 اتفاق میافتد، همانطور که سینمای ناطق روی کار میآید؛ یعنی تغییری که گروه فیلمسازان را وادار میکند تا خود را با آن وفق داده و فیلم شاد و موزیکالی همانند «آواز در باران» را بسازند.
طبیعتاً گروه فیلمسازی با نمایش ستارگانی همچون میرنا دالگلیش (با بازی لارا هادوک) و گای دکستر (با بازی دومینیک وست) تماشاگران را شگفتزده میکنند، در حالیکه مری وارد یک رابطهی عاشقانه با کارگردان فیلم، یعنی جک باربر (با بازی هیو دنس) میشود. همسر او، هنری (با نقشآفزینی متیو گوود) در کل این فیلم غایب است و فضا را برای رابطهی عاشقانهی او باز میکند. این فریب و وسوسه به خوبی موضوع فرعی و عجیب مربوط به فرانسهی را بازتاب میکند که در آن، راز جالب در مورد گذشتهی ویولت، این سوال را ایجاد میکند که آیا او میتوانست نیم قرن زودتر وارد رابطهی عاشقانهی کوتاه مدت شود، و اگر اینگونه است، آیا مجموعهی بازیگران در خصوص بر حق بودن رابرت تردید دارند یا خیر؟
هیچ اتفاق ناراحتکنندهای قرار نیست در این قسمت از «دانتون ابی» رخ دهد تا مبادا علاقهی طرفداران نسبت به اتفاقات قبلی خدشه دار شود. اما با این حال، زمان خداحافظی با یکی از بازیگران محبوب فرا میرسد. افسوس که این فیلم هیچ ریسک و خطری در این خصوص نمیپذیرد. این شخصیت آنقدر سرزنده و پرانرژی است که باید با صاعقه یا توسط کوسه از بین میرفت (یک اتفاق دراماتیک) و یا شَبَحگونه و به صورت آهسته از فیلم کنار میرفت (طوری که فیلم قبلی و فیلم «یوزپلنگ» به کارگردانی لوکینو ویسکونتی باید به پایان میرسید) تا فضایی برای «عصر جدید» ایجاد شود. در عوض، فلوز از ما با آغوشی گرم پذیرایی میکند که در واقع همان صحنههای تکراری قسمت قبل است.
منبع: ورایتی
مترجم: وحید فیض خواه
دانتون ابی: عصر جدید Downton Abbey: A New Era (2022)
تاریخ اکران: 25 آپریل 2022
کارگردان: سایمون کرتیز
نویسنده: جولین فلوز
توزیعکننده: فوکس، یونیورسال
بازیگران: هیو بونهویل، الیزابت مکگاورن، مگی اسمیت، میشل داکری، لورا کارمایکل، جیم کارتر، فیلیس لوگان
فیلمبرداری: اندرو دان
تدوین: آدام رکت
موسیقی: جان لان
خلاصه داستان: این فیلم دنبالهی فیلم 2019 است. خانوادهی کراولی در خانهی اشرافی خود، دانتون ابی، میزبان پادشاه و ملکه بریتانیا هستند.