۵ فیلم Fast & Furious که تبدیل به افسانههای واقعی اکشن شدند!

اگر بخواهید بگویید کل سری فیلمهای سریع و خشن بیش از حد اغراقشده و پراکنده است و نمیتوان آنها را سینمای درجه یک به سبک سنتی دانست، این نظر کاملاً قابل احترام است. اما باید گفت که در این رتبهبندی نگاه مثبتی نسبت به سری داریم، شاید حتی بیشتر از آنچه که برخی معتقدند این مجموعه شایسته آن است. دلیل این نگاه مثبت، محبوبیت این فیلمها در گذر زمان است، نه بهرغم ویژگیهای طنزآمیز و گاهی مضحکشان، بلکه به واسطه همین ویژگیها.
تعداد فیلمهای این مجموعه حالا به بیش از ده فیلم رسیده و نزدیک به ربع قرن است که طرفداران خود را دارد. فیلمهای ابتدایی این سری به دلیل نوستالژی، جذاب و سرگرمکنندهاند و برخی از فیلمهای بعدی (البته نه همه آنها) به حدی اغراقآمیز و پرزرق و برق به عنوان فیلمهای اکشن ساخته شدهاند که تبدیل به تجربهای فوقالعاده شدهاند.
سریع و خشن در واقع یک مجموعه بزرگ و طولانی مدت در سبک درام سریالی است که همه ویژگیهای معمول چنین سریالهایی مانند پیچشهای غیرمنتظره داستانی، تمهای گسترده و شخصیتهایی که همیشه نمیمیرند را دارد. علاوه بر این، فیلمها پر از اکشناند؛ در فیلمهای اول بیشتر مسابقه ماشین سواری است و در فیلمهای بعدی تقریباً همه نوع صحنههای اکشن دیگر. فیلمهایی که بهترین نماینده سری هستند شاید در جایزه اسکار مطرح نشوند، اما به عنوان فیلمهای اکشن/جنایی/هیجانی/ماجراجویی اغراقآمیز، عالی عمل میکنند. زمانی که بازیگران و فضای خانوادگی فیلمها هماهنگ باشد، اکشن متنوع و جذاب باشد، خطرها بیشتر شود و ماشینها سریع، این سری واقعاً لحظات خوشایندی برای مخاطب رقم میزند. در ادامه به پنج فیلم برتر این مجموعه پرداخته شده است، اما اگر با هرکدام از این فیلمها ارتباط برقرار کردید، بهتر است کل مجموعه را تماشا کنید.
برای اینکه بتوانید با فیلم سریع و خشن: توکیو دریفت ارتباط برقرار کنید، باید در حالت ذهنی خاصی باشید یا نوعی نوستالژی را احساس کنید. این فیلم سومین فیلم از مجموعه سریع و خشن است، ولی اگر فیلمها را به ترتیب داستانی تماشا کنید، ششمین فیلم است. این فیلم در برخی مواقع کمی نامنظم است و با بقیه فیلمهای سری هماهنگ به نظر نمیرسد، به خصوص که وین دیزل فقط در آن نقش کوتاهی دارد و شخصیتهای قبلی در آن حضور ندارند. با این حال، این فیلم اهمیت ویژهای برای روند داستان دارد. توکیو دریفت اولین فیلمی است که شخصیت هان (سانگ کانگ) در آن حضور دارد و چند شخصیت دیگر نیز معرفی میشوند که بعداً در فیلمهای بعدی ظاهر میشوند. از این منظر، این فیلم در نگاه به گذشته بهتر میدرخشد و تفاوتش با دیگر فیلمها به نوعی نقطه قوت آن است.
سریع و خشن: توکیو دریفت از نظر بصری جسورانه، از نظر لحن دراماتیک و به شدت شیک است، حتی اگر از نظر محتوا ضعیف باشد.
همانطور که از نام فیلم پیداست، داستان در توکیو میگذرد و این اولین بار است که سری سریع و خشن به صورت بینالمللی گسترش مییابد. بیشتر داستان در خود توکیو اتفاق میافتد که آن را از فیلمهای بعدی سریع و خشن که معمولاً مکانهای متعددی را شامل میشوند، متمایز میکند. داستان درباره مسابقات خیابانی، مشکلات با یاکوزا و مسائل دیگری است که همیشه اهمیت بالایی ندارند. نکته مهم در توکیو دریفت سبک فیلم و انرژی کلی آن است. این فیلم از نظر بصری برجسته، از نظر لحن پرهیجان و به شدت شیک است، حتی اگر از نظر محتوا چندان عمیق نباشد. فیلم سرگرمکننده است و اکشنهایش به خوبی اجرا شدهاند. به همین دلیل است که جاستین لین، کارگردان این فیلم، دوباره برای ساخت چند فیلم دیگر سریع و خشن (فیلمهای ۴، ۵، ۶ و ۹) به کار گرفته شد.
منبع: collider