تنها یک فیلم از نیمه نخست ۲۰۲۵، شانس قطعی اسکار دارد

با رسیدن به پایان ژوئن و عبور از نیمه نخست سال ۲۰۲۵، بررسی وضعیت رقابت برای نود و هشتمین دوره جوایز اسکار نشان میدهد که تنها یک فیلم از میان آثار اکرانشده تا کنون، بهصورت قطعی در فهرست نامزدهای بهترین فیلم قرار خواهد گرفت: فیلم «گناهکاران» (Sinners) به کارگردانی رایان کوگلر و بازی درخشان مایکل بی. جردن.
این فیلم در تاریخ ۱۸ آوریل توسط استودیوی برادران وارنر منتشر شد و داستانی ترکیبی از ژانرهای گانگستری و خونآشامی دارد. ماجرای دو برادر دوقلو را روایت میکند که از جنگهای باندهای شیکاگو به زادگاه خود در جنوب آمریکا بازمیگردند تا زندگی جدیدی را آغاز کنند.
بیشتر بخوانید:
نگاهی به فیلم گناهکاران | شیطان تا طلوع بیدار میماند
5 فیلم ترسناک که همانند گناهکاران شما را به وحشت میاندازند
فیلم موفق شده نظر مثبت منتقدان (۹۷٪ در راتنتومیتوز از ۳۷۵ نقد) و تماشاگران (۹۶٪ امتیاز مخاطبان) را به دست آورد و با فروش ۲۷۸ میلیون دلار در آمریکا و ۳۶۴ میلیون دلار جهانی، در میان آثار اورجینال و غیر اقتباسی، عملکردی کمنظیر داشته است.
گناهکاران به دلیل کارگردانی دقیق، فیلمنامه قوی و بازیهای درخشان، در حال حاضر در جایگاهی ایستاده که میتواند در بیش از ۱۰ رشته نامزد اسکار شود. پیشبینی میشود این فیلم در شاخههای بهترین فیلم، بازیگر مرد (مایکل بی. جردن)، بازیگر مکمل مرد (دلروی لیندو یا مایلز کاتن)، بازیگر مکمل زن (هیلی استاینفلد یا وومی موساکو)، کارگردانی، فیلمنامه اورجینال، موسیقی متن، ترانه (I Lied To You)، فیلمبرداری، طراحی صحنه، طراحی لباس، تدوین، صدا، گریم و جلوههای ویژه نامزد شود.
چنین موفقیتی در نیمه اول سال برای یک فیلم نادر است. سال گذشته، تنها «تلماسه 2» (Dune: Part Two) بود که از بین آثار نیمه اول سال توانست به اسکار راه یابد و دو جایزه نیز کسب کند. فیلمهای دیگری مانند «پادشاهی سیاره میمونها» (Kingdom of the Planet of the Apes) و انیمیشن «درون و بیرون 2» (Inside Out 2) تنها در یک شاخه نامزد شدند.
بااینحال، در سالهای اخیر روند تغییر کرده است. فیلمهایی مانند «همهچیز همهجا به یکباره» (Everything Everywhere All at Once) (مارس ۲۰۲۲) و «کودا» (CODA) (آگوست ۲۰۲۱) نشان دادند که الزامی به اکران در فصل جوایز (پاییز/زمستان) برای موفقیت در اسکار وجود ندارد. در سال ۲۰۲۳ نیز فیلمهای «زندگیهای گذشته» (Past Lives) و پدیده «باربی و اوپنهایمر» (Barbenheime) در تابستان اکران شدند و هر دو نامزد بهترین فیلم شدند.
در کنار گناهکاران، چند فیلم دیگر از نیمه اول ۲۰۲۵ نیز پتانسیل دیدهشدن توسط آکادمی را دارند. از جمله فیلم تحسینشده «ببخشید عزیزم» (Sorry, Baby) به کارگردانی ایوا ویکتور که برنده جایزه فیلمنامهنویسی در ساندنس و همچنین حضور موفق در کن را در کارنامه دارد. بری جنکینز، کارگردان برنده اسکار «مهتاب» (Moonlight)، از تهیهکنندگان این اثر است و انتظار میرود حداقل در بخش فیلمنامه اورجینال و احتمالاً بازیگر زن نقش اول، در رقابت حضور داشته باشد.
فیلم مستقل «لمس آشنا» (Familiar Touch) ساخته سارا فریدلند نیز که با بازی درخشان کاتلین چالفنت درباره زوال عقل و سالهای پایانی زندگی است، باوجود اکران محدود، ممکن است در شاخه بهترین بازیگر زن دیده شود، مشروط بر آنکه اعضای شاخه بازیگران آکادمی فرصت دیدن آن را پیدا کنند.
در کنار این آثار، فیلمهایی مانند «کیف سیاه» (Black Bag) ساخته استیون سودربرگ با بازی مایکل فاسبندر و کیت بلانشت، در صورت حمایت تبلیغاتی کافی، میتوانند در رقابت حاضر شوند. همچنین فیلمهایی چون «زندگی چاک» (The Life of Chuck) (برنده جایزه مردمی جشنواره تورنتو)، «درسهای پنگوئن» (The Penguin Lessons)، «تصنیف جزیره والیس» (Ballad of Wallis Island) و «دوست» (The Friend) نیز از جمله آثار انسانی و تأثیرگذار نیمه اول سال هستند که ممکن است در صورت حمایت مالی، وارد رقابت شوند.
فیلم «مادیگرایان» (Materialists) ساخته سلین سونگ، کارگردان زندگیهای گذشته، با بازی داکوتا جانسون، پدرو پاسکال و کریس ایوانز، ممکن است در بخش فیلمنامه یا بازیگری دیده شود، هرچند فضای تبلیغاتی و جوایزی آنقدر قوی نیست.
در نهایت فیلم پرفروش «فرمول یک» (F1) از اپل (توزیع شده توسط وارنر) با بازی برد پیت، باوجود شانس پایین برای بهترین فیلم، در شاخههایی مانند صدا و تدوین میتواند مدعی جدی باشد؛ مشابه فیلمهای موفقی چون «فورد در برابر فراری» (Ford v Ferrar).
در مجموع، نیمه اول ۲۰۲۵ از نظر اسکار کاملاً در اختیار گناهکاران است و همه چیز به آثار نیمه دوم سال و کمپینهای تبلیغاتی آنها بستگی دارد.