خالق «اندور» علت شکست فیلمهای مارول را فاش کرد

تونی گیلروی که سابقه نوشتن فیلمنامههایی چون «مایکل کلیتون» و سهگانه «بورن» را دارد، به خوبی با اصول داستانگویی سینمایی آشناست. حضور او در پروژه «روگ وان» نیز به نجات آن فیلم از تولیدی بحرانزده کمک کرد. و البته موفقیت سریال «اندور» هم گویای مهارت اوست.
در ادامه گفتوگو با Film، گیلروی توضیح داد که نسخه اولیه «اندور» (احتمالاً به تهیهکنندگی اولیه استیون شیف) منعکسکننده همان مشکلات رایج فیلمهای مارول بود. با لحنی طنزآمیز، او حتی نمیتوانست به یاد بیاورد که شیء مرکزی داستان در فیلم «اونجرز» ۲۰۱۲ چه بود، اما خیلی سریع موضوع را به مشکل داستانی رایج در مارول ربط داد:
«دارن تلاش میکنن چی رو بگیرن؟ اسم اون جعبه لعنتی چی بود؟ چی بود اون چیزی که دنبالش بودن توی اونجرز؟ تسراکت! واسه همین همه فیلمهای مارول شکست میخورن. اگه فقط همین باشه که دنبال گرفتن تسراکت باشی، خب معلومه که همهش تکراری میشه.»
گرچه این حرف ممکن است در ابتدا شبیه به یک اظهار نظر تند به نظر برسد، اما گیلروی بهدرستی مشکلی را در مارول شناسایی میکند: تکیه مداوم بر فرمولهای تکراری حول مکگافینها. هرچند وجود یک شیء مهم در داستان (MacGuffin) فینفسه ایرادی ندارد، اما بسیاری از فیلمهای مارول پس از «اونجرز» صرفاً به دنبال روایت نسخههای مختلفی از همین داستان — با سنگهای بینهایت بهجای تسراکت — بودهاند.
البته این فقط یکی از دلایلی است که باعث افول اخیر دنیای سینمایی مارول شده. اما اگر «اندور» هم از همان دستورالعمل استفاده کرده بود، بهاحتمال زیاد هرگز نمیتوانست به سطحی از کیفیت و محبوبیت برسد که امروز از آن برخوردار است.
منبع: slashfilm