جستجو در سایت

1403/10/30 17:14

چرا فیلم «ضد» بعد از ترور قضات دیوان عالی از تلویزیون پخش شد؟

چرا فیلم «ضد» بعد از ترور قضات دیوان عالی از تلویزیون پخش شد؟
نمایش فیلم «ضد» از صدا و سیما، بعد از شهادت قضات دیوان عالی کشور در حمله تروریستی، مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.
به گزارش سلام سینما

پس از ترور شهیدان علی رازینی و محمد مقیسه، قضات دیوان عالی کشور و از چهره‌های باسابقه قضایی، تلویزیون فیلم «ضد» به کارگردانی امیر عباس ربیعی را پخش کرد که جان‌مایه آن درباره اقدامات تروریستی منافقین (سازمان مجاهدین خلق) است.

نمایش این فیلم از تلویزیون به دلیل آشنایی بیشتر مخاطبان با سابقه ترور و اقدامات مسلحانه سازمان مجاهدین خلق بوده است. 

«ضد» فیلمی ایرانی و دومین فیلم بلند به کارگردانی امیر عباس ربیعی، محصول سال ۱۴۰۰ است که نویسندگی آن بر عهده حسین تراب‌نژاد و تهیه‌کنندگی آن به عهده محمدرضا شفیعی است.

این فیلم در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت و نامزد و برنده چندین جایزه از جمله بهترین طراحی صحنه و بهترین نقش مکمل مرد شد.

«ضد» یک درام سیاسی است که در بستر التهابات و فعالیت تروریستی منافقان (سازمان مجاهدین) در تابستان سال ۱۳۶۰ می‌گذرد.

داستان فیلم ضد

قصه فیلم ضد درباره یک عشق در دل حوادث سیاسی است که پس از سال‌ها دوباره شعله‌ور می‌شود.

در خلاصه داستان رسمی فیلم ضد آمده است: «بعضی آدم‌ها می‌توانند بر «ضدِّ» هدفی باشند که همه می‌پندارند در خدمت آن هستند. این «ضد» می‌تواند حذف یک نفر یا یک ملت باشد.»

بازیگران و عوامل فیلم ضد

نادر سلیمانی، مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، مجید پتکی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی بازیگران فیلم ضد هستند.

سایر عوامل فیلم عبارتند از: مشاور فیلمنامه: جواد موگویی، مدیر تولید: علی شیرمحمدی، مدیر فیلمبرداری: هاشم مرادی، مدیر صدابرداری: علی عدالت‌دوست، طراح گریم: مرتضی کهزادی، مدیر برنامه‌ریزی: حسین دیردار، دستیار کارگردان: بهمن حسینی، عکاس: کوروش جوان، منشی صحنه: آرزو قربانی، مجری طرح: موسسه فرهنگی هنری وصف صبا، محصول سازمان سینمایی سوره.

دیدگاه منتقدان درباره فیلم ضد

منتقدان نظرات متفاوتی درباره این فیلم دارند. بعضی‌ آن را فیلمی موفق و متناسب با اقتضای زمان می‌دانند و بعضی هم آن را یک فیلم استراتژیک سطح‌ پایین و یک سقوط!

شخصیت‌های تک بعدی، قطب‌بندی‌های مشخص و آشکار و شعاری‌بودن فیلم توی ذوق می‌زند.

یک فیلم استراتژیک تنها زمانی موفق است که ایدئولوژی پشت فیلم راه پیشرفت داستان و عمق‌یافتن شخصیت‌ها را سد نکند.

«ضد» گرچه در فضاسازی تاریخی خود موفق بود اما در شخصیت‌پردازی و ارائه اطلاعات دقیق درباره آن‌ها کاستی‌های زیادی داشت.

پیش از آن که مساله داستان پردازی و تصویرسازی یک درام پر کشش و تعلیق را داشته باشد، بیشتر به گفتگوهای سطحی داخل تاکسی و اتوبوس شبیه شده که اخبار، اطلاعات و عقاید سیاسی طیف‌های فعال دهه شصت را بازگو می‌کند.

موافقان این فیلم چه می‌گویند؟

  • دقیقاً در بازه زمانی اکران فیلم سینمایی «ضد» که درباره منافقین و عامل ترور شهید بهشتی بود، دادگاه منافقین برگزار شد و چند وقت بعد حادثه تروریستی کرمان اتفاق افتاد. 
  • سینمایی «ضد» پیوست رسانه‌ای مهم در حوزه امنیت و ترور است که با شروع دادگاه منافقین و در زمان استراتژیک و درست اکران شد. اکران سینمایی «ضد» در یک زمان درست، باعث شد که مردم نسبت به بخشی از تاریخ و مساله ترور مطلع شوند و خبر دادگاه منافقین را با آگاهی دنبال کنند.
  • نمایش بخشی از تاریخ با محوریت ترور در سینمایی «ضد» به عنوان یک نقطه‌قوت، برجسته شده و همزمانی اکرانش با دادگاه منافقین، فرصتی است که به خوبی دیده شده و از آن استفاده شد.
  • می‌توان سینمایی «ضد» را نقطه شروع ایجاد دقیق پیوست‌های رسانه‌ای و انتشار سریع و درست آن‌ها دانست.
  • این اولین گام سبکی است که به وقایع سیاسی از نزدیک‌ترین عضو سازنده آن می‌پردازد. مدت‌هاست هیچ فیلمی نتوانسته مثل ضد، حال‌ و هوای دهه ۵۰ را به نمایش بگذارد و عطر نوستالژی ایران دهه ۶۰ را به سینما بیاورد. ضد در مورد اتمسفر و صحنه حرف اول را زده است و تبدیل به الگوی ژانر خودش شده است.

captcha image: enter the code displayed in the image