صدف اسپهبدی واقعی کیست؟
صدف اسپهبدی با دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم علفزار توانست به یک چهره شناخته شده در سینمای ایران تبدیل شود. اسپهبدی در حالی در 28 سالگی به این دستاورد بزرگ رسید که علفزار اولین فیلم بلند این بازیگر محسوب میشود.
در این گزارش مروری خواهیم داشت بر مسیری که این بازیگر جوان پشت سر گذاشته است.
رویایی که هرگز رها نشد
صدف اسپهبدی در یکی از مصاحبههای خود عنوان کرده که از کودکی علاقه زیادی به بازیگری داشته است. در هفت 7 سالگی همراه خواهرش در حیاط خانه داستان سیندرلا را برای اهالی محل اجرا کردند، در حالی که نقش اسب درشکه و یکی از خواهران ناتنی سیندرلا را برعهده داشته و خواهر بزرگتر او نقش سیندرلا را برای خود انتخاب کرده بود.
در سالهای نوجوانی نیز این دو خواهر خانواده را مجبور میکردند تا برای روزهای جشنواره فجر به تهران بیایند. هر چند خانواده موفق میشود خواهر بزرگتر را به سمت رشته دندانپزشکی سوق دهد اما صدف اسپهبدی بعد قبولی در این رشته بلافاصله از آن انصراف داده و مشغول تحصیل در رشته کارگردانی تئاتر میشود.
اولین تجربههای بازیگری صدف اسپهبدی به تئاتر باز میگردد اما این بازیگر همزمان در چند فیلم کوتاه نیز حضور پیدا کرد. تا اینکه در سال 1396 با بازی در فیلم کوتاه راحانا به کارگردانی کاظم دانشی اولین تجربه جدی خود را پشت سر گذاشت. اسپهبدی در این فیلم در نقش یک دختر تک تیرانداز سوری ظاهر شد. این بازیگر جوان برای نقشآفرینی هر چه بهتر مجبور بود با تیراندازی و زبان عربی آشنا شود. استهبدی همچنین در چند سریال تلویزیونی از جمله دلدار حضور داشته است.
کاظم دانشی مجدد برای فیلم علفزار به سراغ صدف اسپهبدی رفت. اسپهبدی به عنوان بازیگری تازهکار هشت ماه پر چالش را پشت سر گذراند تا نظر صد در صدی عوامل فیلم را برای بازی در نقش یک معتاد جلب کند. در نهایت بهرام رادان به عنوان تهیهکننده با حضور او در فیلم موافقت کرد. اسپهبدی برای این فیلم 25 کیلو وزن کم کرد و چندین روز را در گرمخانههای تهران گذراند.
صدف اسپهبدی با فیلم علفزار به موفقیتی فراتر از انتظار خود رسید. هر چند مخاطبان و گروهی از منتقدان بازی این بازیگر را تحسین کردهاند، برخی دیگر از منتقدان نیز بر این باور هستند که جشنواره فجر بیشتر به نقشهای اغراقشده توجه میکند و بازی اسپهبدی را آنچنان برجسته قلمداد نکردهاند.
ادامه مسیر با وجود چالشها و محدودیتها
در سه سال گذشته حضور استهبدی در سینما محدود به بازی در فیلمهای کمدی شده است؛ هتل، قیف و هفتادسی. هر چند از لحاظ تجاری، استهبدی در فیلمهایی موفقی حضور داشته است اما به هیچوجه نتوانسته اجرایی چون علفزار را در این فیلمها ارائه دهد. شاید بنا به گفته اسپهبدی مشکل در این است که در سینمای ایران به بازیگران زن نقشهای چندان متفاوتی پیشنهاد داده نمیشود.
با این حال صدف اسپهبدی با سریال بازنده تا حدی توانست میان بازی در فیلمهای کمدی و نقشهای جدی توازن ایجاد کند. اسپهبدی با حضور در سریال بازنده که با همه نقدها یکی از موفقترین سریالهای تولیدی شبکه نمایش خانگی در سال گذشته بود، توانست به آنچه در بازیگری دغدغهاش است بازگردد. این بازیگر در یکی از مصاحبههای خود عنوان کرده که علاقه دارد تا نقشهایی را بازی کند که مجبور است برای ایفای آنها تلاش کند و همینطور بازی در نقشهایی که جنبههای روانکاوانه دارند برای او در اولویت هستند.
از طرفی با حضور در تئاترهایی چون فریز مکبث فریز به کارگردانی آرش دادگر و جنون محض به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی نشان داد که به اجرای نقشهای پیچیده و چالشبرانگیز بسیار پایبند است.
اسپهبدی جوان که رویای کارگردانی فیلم را در سر دارد و قصد دارد وارد این حوزه شود، به بازیگران جوان پیشنهاد کرده تا در این مسیر اصلا ناامید نشوند و تحصیلات آکادمیک را نیز دنبال کنند.
صدف اسپهبدی با فیلم گوزنهای اتوبان در چهل و سومین دوره فیلم فجر حضور خواهد داشت.