فیلم Black Phone 2: بازگشت گربر با دنبالهای ترسناک و خونآلود

اسکات دریکسون، کارگردان فیلمهای (Sinister) و (The Black Phone)، در (Black Phone 2) نیز از زیباییشناسی فیلمهای سوپر 8 برای ایجاد فضایی ماورایی و تهدیدآمیز استفاده کرده است. صحنههایی با دانهبندی سنگین تصویر، بازیگران را به سایههایی شبحوار تبدیل کرده و به شدت بر اثرگذاری وحشتآور فیلم افزوده است.
تصاویر سوپر 8 و سوپر 16 اصلاحشده، صحنههایی مثل پرهای قرمز پراکنده در برف و خون غلیظ روی تنه درختان یخزده را به نمایش میگذارند و اینها همگی یادآور وقایع گذشته و پیشبینیهای ماورایی هستند که در خوابهای گوئن (مدلین مکگراو)، خواهر کوچک فینی (میسن تمز) تکرار میشوند.
اگرچه فینی در فیلم اول موفق شد «گربر» (ایتن هاوک) را شکست دهد، اما در دنیای وحشت، هیچ تهدیدی هرگز به پایان نمیرسد و قاتل زنجیرهای دوباره بازگشته و از قبر با تماسهایش تهدیدی تازه ایجاد میکند. ایتن هاوک نیز بازگشته و با بازی قابل تحسین خود، بار دیالوگهای سنگین فیلم را به دوش میکشد.
فیلم در سال ۱۹۸۱ رخ میدهد و اشارههای دورهای و طنزآمیز به آن زمان، فضایی کاملاً ملموس از آن دوران ایجاد کرده است. نقش گوئن در این دنباله یادآور شخصیت پاتریشیا آرکیت در (A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors) است، اما با پسزمینه یک کمپ تابستانی مسیحی به جای بیمارستان روانپزشکی.
بازیگران دیگر از جمله دمیان بیچیر و مایگل مورا نیز نقش مهمی در روایت داستان و توضیح وقایع گذشته دارند، هرچند تلاش برای افزودن رنگبندی لاتین به دیالوگها چندان موفق نیست.
نقاط ضعف فیلم بیشتر به فیلمنامه برمیگردد؛ از دیالوگهای گاهی ضعیف و توضیحات طولانی گرفته تا موضوعات مذهبی ناپیوسته که پیام مسیحیت را با نظم و انسجام کامل منتقل نمیکنند. با این حال، دریکسون با افزودن جلوههای خلاقانه و خونآلود، چه در صحنههای آنالوگ و چه دیجیتال، توانسته بار ترس فیلم را حفظ کند. صحنههای مبارزه در خواب گوئن، با الهام از (A Nightmare on Elm Street)، نمونهای از مهارت او در جلوههای ویژه است.
با وجود اینکه بسیاری از بهترین صحنههای فیلم از آثار دیگر الهام گرفته شده، این بازسازی برای دنبالهای ترسناک کافی است، اما فراتر از آن نمیرود.
امتیاز: B-
(Black Phone 2) در فستیوال Fantastic 2025 به نمایش درآمد و توسط یونیورسال پیکچرز در تاریخ جمعه ۱۷ اکتبر به سینماها خواهد آمد.