جنیفر لوپز در یک فیلم ترسناک شکستخورده

فیلم «سلول» (The Cell) به کارگردانی طرسیم سینگ (Tarsem) در سال ۲۰۰۰ میلادی با بازی جنیفر لوپز، هرچند در گیشه عملکردی متوسط داشت و از سوی بسیاری از منتقدان با واکنش سرد روبهرو شد، اما توانست نظر مثبت یکی از معتبرترین منتقدان سینما، راجر ایبرت فقید، را جلب کند.
ایبرت این اثر علمی-تخیلی و روانشناختی را در فهرست ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۰۰ خود قرار داد و آن را در رتبه ششم جای داد. او در یادداشت خود نوشت:
«طرسیم، کارگردان فیلم، یک استاد بصری است که داستانهایش را به شکلی شگفتانگیز در هم میآمیزد؛ او ترکیبی حیرتآور از سبکها و ژانرها را به اثری اصیل و تازه بدل کرده است.»
محتوای فیلم و واکنشها
«سلول» داستان روانشناسی به نام دکتر کاترین دین (جنیفر لوپز) را روایت میکند که با استفاده از فناوری اتصال ذهن، وارد ضمیر ناخودآگاه یک قاتل زنجیرهای昏کُما (ونسنت دونوفریو) میشود تا مکان قربانی تازه او را کشف کند.
فیلم با جلوههای بصری چشمنواز، طراحی صحنههای سورئال و تصاویر تکاندهندهای چون صحنه قطعهقطعه شدن اسب یا شکنجههای ذهنی قاتل، تماشاگران را شوکه کرد. بسیاری این صحنهها را بیش از حد آزاردهنده دانستند، اما ایبرت با نگاهی متفاوت نوشت:
«پیش از دیدن فیلم هیچ اطلاعاتی درباره آن نداشتم، جز اینکه برخی به من گفته بودند چقدر بد است. اما پس از تماشا از خودم پرسیدم: آیا ما واقعاً یک فیلم واحد را دیدهایم؟»
طراحی خیرهکننده ایکو ایشیوکا
یکی از نقاط قوت اصلی فیلم، طراحی لباسهای بدیع توسط ایکو ایشیوکا، طراح ژاپنی برنده اسکار، بود. او پیشتر طراحی چشمگیر فیلم «دراکولای برام استوکر» ساخته فرانسیس فورد کاپولا را انجام داده بود.
در «سلول»، ایشیوکا لباسهایی برای جهان ذهنی قاتل طراحی کرد که بینظیر بودند؛ از جمله لباسی که لوپز در نقش اسیر با یک پوزهفلزی و یقه براق بر تن دارد یا جامههای سلطنتی هیولای درونی قاتل. طراحی لباسهای مخصوص فناوری اتصال ذهن نیز یادآور زرههای عضلانی دراکولا بود.
ایشیوکا پس از این همکاری در آثار دیگر طرسیم مانند Immortals و Mirror, Mirror نیز حضور داشت، اما بسیاری «سلول» را درخشانترین vitrin آثار او میدانند.
جمعبندی
فیلم «سلول» هرچند در زمان اکرانش با انتقادهای فراوانی روبهرو شد، اما امروز از آن به عنوان اثری جلوتر از زمان خود یاد میشود. ترکیب بازی جنیفر لوپز، دنیای سورئال طرسیم سینگ و طراحیهای خیرهکننده ایکو ایشیوکا باعث شده این فیلم همچنان موضوع بحث سینمادوستان باشد. شاید همانطور که ایبرت باور داشت، وقت آن رسیده است که «سلول» دوباره مورد بازبینی و قدردانی قرار گیرد.
منبع: slashfilm