جستجو در سایت

1404/02/17 11:40
ترکیب عادل تبریزی، رضا عطاران، ابراهیم عامریان و حمزه صالحی زیر ذره بین؛

«اجل معلق» و مسیر پرمخاطره کمدی معاصر

«اجل معلق» و مسیر پرمخاطره کمدی معاصر
با حضور رضا عطاران، عادل تبریزی و ابراهیم عامریان، سریال «اجل معلق» یکی از متفاوت‌ترین کمدی‌های پلتفرم فیلم‌نت در راه است. آیا این ترکیب می‌تواند مسیر کمدی را در ایران تغییر دهد؟
به گزارش سلام سینما

پلتفرم «فیلم‌نت» به تازگی از تیزر سریال تازه خود با نام «اجل معلق» به کارگردانی عادل تبریزی و تهیه‌کنندگی ابراهیم عامریان رونمایی کرده است. مجموعه‌ای که به احتمال فراوان قرار است جایگزین «جان سخت»(مصطفی تقی‌زاده) شود که در دوران پخش توجه تماشاگران زیادی را به خود جلب کرد.

«اجل معلق» روی کاغد ویژگی‌ها و جذابیت‌هایی پرشمار دارد و به همین دلیل می‌توان احتمال داد تا در هفته‌های آتی بتواند اقبال تماشاگران پرتعدادی را به دست بیاورد. فیلمنامه این سریال نوشته حمزه صالحی است که در کارنامه او نگارش آثار پرفروشی همچون «تگزاس۲»، «دینامیت»، «انفرادی» و «فسیل» به چشم می‌خورد.

عادل تبریزی و بازگشت دوباره با سریال «اجل معلق» پس از تجربه جنجالی «جناب‌عالی»

همچنین عادل تبریزی سال‌ها پس از تجربه کارگردانی نخستین سریال خود یعنی «جناب عالی» که با حاشیه های زیادی در پخش مواجه شد، بار دیگر توانایی خود در جذب مخاطب را با سریالی متفاوت محک زده است. کارگردانی سرشار از شور و عشقی عمیق به سینما که باید دید حضورش پشت دوربین «اجل معلق» این بار چه نتیجه‌ای را به همراه خواهد داشت.

تبریزی فعالیت حرفه‌ای خود در سینما را با ساخت فیلم‌های کوتاه و دستیاری کارگردان آغاز کرد و سپس «گیج‌گاه» را به عنوان اولین اثر سینمایی خود مقابل دوربین برد. فیلمی که علی‌رغم بهره بردن از فضایی مفرح، نمی‌توان آن را یک اثر کاملا کمدی دانست. از ویژگی‌های «گیج‌گاه» می‌توان به بازی و شیوه نقش‌ پردازی متفاوت حامد بهداد و باران کوثری اشاره کرد. فیلمی که تولید آن به سبب فضای کم‌تر تجربه شده، جسارت بسیاری را به عنوان نخستین تجربه کارگردانی طلب می‌کرد و توجه منتقدان را به خود جلب کرد و جالب این جاست که موفقیت‌های بین‌المللی آن نیز چشمگیر بود.

او در فیلم دوم خود و در همکاری با محمدحسین فرح‌بخش، حامد بهداد و سحر دولتشاهی نوع دیگری از فیلم‌های کمدی را تجربه کرد که شاید هدف اصلی آن همچون ساخته‌های پیشین فرح‌بخش، روایت قصه‌ای سرراست و البته فتح گیشه بود. «مفت بر» با انتقادهایی رو به رو شد و با این وجود در میان مردم و برخی از منتقدان هچون علی علایی، خسرو دهقان و احسان طهماسبی و… طرفدارانی پیدا کرد.

تبریزی اما هنگام بخش سریال پیشین خود یعنی «جناب عالی» خوش اقبال نبود. اثری که با لحن کمدی و زبان انتقادی تند و تیز به برخی از نارسایی‌ها و مشکلات سیاسی و اجتماعی می‌پرداخت و گویا همین مسئله موجب شد تا نتیجه نهایی به مذاق برخی از مسئولین خوش نیاید و علی رغم اینکه خبرهایی مبنی بر پخش آن از پلتفرم فیلم‌گردی و بعدها به عنوان سریال نوروزی شبکه‌های سه و نسیم در تلویزیون مطرح شد، اما عاقبت از طریق پلتفرم تلوبیون به پخش رسید. با این وجود توسط بسیاری از مخاطبان دیده شد و بخش‌هایی از آن سر از شبکه‌های اجتماعی درآورد.

باید تا عرضه قسمت نخست «اجل معلق» منتظر ماند و دید آیا این فیلمساز شیوه و نگاه انتقادی خود نسبت به جامعه را در سریال تازه خود حفظ کرده است یا سرنوشت عجیب مجموعه پیشین باعث شده تا رویکرد متفاوتی را در نوع روایت و قصه‌پردازی در پیش گرفته باشد.

رضا عطاران در نقش اصلی «اجل معلق»

دیگر نکته جالب توجه در خصوص «اجل معلق»، همکاری تبریزی با رضا عطاران است. عطاران در این سریال به عنوان نقش اصلی حضور دارد. به علاوه تبریزی نشان داده که بلد است چگونه شمایل کلیشه‌ای بازیگران را شکسته و بعدی دیگر از توانمندی آن‌ها را رو کند که نمونه بارز آن حضور متفاوت حامد بهداد در فیلم شبه کمدی «گیج‌گاه» بود. در نخستین تیزر «اجل معلق» که مربوط به یکی از سکانس‌های این مجموعه است، عطاران در عین بهره بردن از خصلت شوخ و شنگ همیشگی خود، ظاهر و حضوری متفاوت دارد و گویا فیلمساز این بار هم تلاش کرده تا در شخصیت پردازی و شکل ارائه نقش، تصویری متفاوت از او ارائه کند.

مرور سابقه فیلمسازی تبریزی از فیلم‌های کوتاه تا ساخته‌های سینمایی و سریال تلویزیونی نشان می‌دهد بر خلاف بسیاری از سینماگران که به دنبال بازتاب نگاه‌های تلخ و سیاه از وضعیت جامعه در آثار خود هستند، او در رویکردی تقابلی به دنبال نشانه‌هایی از امید به آینده است و این موضوع بیش از هر چیز در چگونگی پایان‌بندی فیلم‌های او به چشم می‌خورد. فیلمسازی که تقریبا در تمامی آثار او علاقه‌‌اش به فیلم‌های خاطره انگیز و جریان ساز سینمای ایران مشهود است و تلاش می‌کند به شکل‌های مختلف به آن‌ها ارجاع دهد.

نکته دیگر حضور ابراهیم عامریان در سمت تهیه کننده «اجل معلق» است. فردی که پس از تولید فیلم‌های کمدی پرفروش و رکورد شکن در سینما، گویا اکنون در حال به ثمر رساندن تجربه‌های متفاوت و تازه است و علاوه بر اینکه به عنوان رئیس اتحادیه پخش کنندگان سینمای ایران انتخاب شده و دفتر او پخش یکی از کنجکاوی برانگیزترین فیلم‌های اجتماعی سال یعنی «پیر پسر» را برعهده دارد، برای نخستین بار با این سریال حضور در یک پلتفرم را هم تجربه می‌کند. عامریان نشان داده که درکی درست نسبت به سلیقه مخاطب دارد و احتمالا سریال تبریزی دارای ویژگی‌های است که او را به این همکاری مجاب کرده است.

احتمالا تا چند روز دیگر «اجل معلق» در جدول پخش هفتگی فیلم نت قرار خواهد گرفت و آنگاه می‌توان با نگاهی واقع‌بینانه‌تر به نقد و بررسی این سریال کمدی پرداخت.

 


ارسال دیدگاه
captcha image: enter the code displayed in the image