جستجو در سایت

1404/07/12 13:13

چرا پل توماس اندرسن باید فیلم‌های بیشتری شبیه One Battle After Another بسازد؟

چرا پل توماس اندرسن باید فیلم‌های بیشتری شبیه One Battle After Another بسازد؟
پل توماس اندرسن، کارگردان تحسین‌شده هالیوود، با (One Battle After Another) نشان داد که توانایی خلق یک تریلر نفس‌گیر و پرتنش را نیز دارد. از شخصیت‌های جذاب تا طنز هوشمندانه و پرداخت به مسائل روز، این فیلم ثابت می‌کند که این کارگردان می‌تواند ژانر اکشن-تریلر را هم با دستاوردهای هنری‌اش پیوند دهد.

ترجمه اختصاصی سلام سینما – نگار رعنایی: اگرچه پل توماس اندرسن همیشه توانایی ایجاد تنش را در فیلم‌هایش نشان داده — از (Boogie Nights) و (Magnolia) گرفته تا (There Will Be Blood)، اما (One Battle After Another) اولین بار است که او یک داستان واقعاً مهیج و هیجانی را در ژانر تریلر روایت می‌کند. 

داستان فیلم حول شخصیت باب فرگوسن (با بازی لئوناردو دی‌کاپریو) می‌چرخد، مردی میانسال که سال‌های جوانی خود را صرف ساخت بمب و کمک به گروه انقلابی فرانسوی ۷۵ کرده است. او اکنون باید از دخترش، ویلا (با بازی فوق‌العاده چیس اینفینیتی) در برابر تهدیدات یک افسر نظامی فاسد (شان پن) محافظت کند و این لحظات، واقعاً نفس‌گیر هستند.

قهرمانان و ضدقهرمانان جذاب

برخلاف برخی آثار قبلی پل توماس اندرسن که گاهی تشخیص قهرمان یا ضدقهرمان دشوار بود، در (One Battle After Another) مشخص است که باب فرگوسن قهرمان است و کولونل لاک‌جاو و دیگر اعضای گروه‌های متخاصم، ضدقهرمانان. اما اندرسن با مهارت، مرزهای اخلاقی دیگر شخصیت‌ها را نیز به تصویر می‌کشد؛ برای مثال بنیسیو دل تورو در نقش سن‌سی ویلا، هم قهرمان است و هم راهنمای اخلاقی محله، در حالی‌که اعضای فرانسوی ۷۵ دارای ابعاد خاکستری و مخرب هستند، و این تضادها فیلم را جذاب‌تر می‌کند.

طنز برای هضم موضوعات جدی

با وجود پرداخت به موضوعات سنگین مثل شهرهای امن، زیاده‌روی نظامی و برتری‌طلبی سفیدپوستان، فیلم همچنان خنده‌دار است. طنز اندرسن، به‌ویژه در نمایش گروه «ماجراجویان کریسمس» که نژادپرستان سفیدپوست هستند، این موضوعات ناخوشایند را قابل‌هضم می‌کند و به مخاطب می‌فهماند که این شخصیت‌ها چیزی برای تحسین ندارند.

پرداخت به مسائل روز در صحنه‌های اکشن

یکی از ویژگی‌های جذاب فیلم، استفاده از مسائل واقعی و جاری در صحنه‌های هیجانی است. از شهرهای امن تا ملی‌گرایی سفید، پل توماس اندرسن این موضوعات را به شکلی طبیعی و هیجان‌انگیز در روایت جاسازی کرده و نشان می‌دهد که یک فیلم تریلر می‌تواند هم سرگرم‌کننده باشد و هم بازتاب‌دهنده واقعیات اجتماعی.


در پایان، (One Battle After Another) ثابت می‌کند که پاول توماس اندرسن نه تنها استاد درام و کمدی است، بلکه می‌تواند تریلرهای پرتنش، با شخصیت‌های پیچیده و پرداخت اجتماعی بسازد — ژانری که به نظر می‌رسد مخاطبانش خواهان دیدن بیشتری از آن هستند.


 


ارسال دیدگاه
captcha image: enter the code displayed in the image