چرا پل توماس اندرسن باید فیلمهای بیشتری شبیه One Battle After Another بسازد؟

ترجمه اختصاصی سلام سینما – نگار رعنایی: اگرچه پل توماس اندرسن همیشه توانایی ایجاد تنش را در فیلمهایش نشان داده — از (Boogie Nights) و (Magnolia) گرفته تا (There Will Be Blood)، اما (One Battle After Another) اولین بار است که او یک داستان واقعاً مهیج و هیجانی را در ژانر تریلر روایت میکند.
داستان فیلم حول شخصیت باب فرگوسن (با بازی لئوناردو دیکاپریو) میچرخد، مردی میانسال که سالهای جوانی خود را صرف ساخت بمب و کمک به گروه انقلابی فرانسوی ۷۵ کرده است. او اکنون باید از دخترش، ویلا (با بازی فوقالعاده چیس اینفینیتی) در برابر تهدیدات یک افسر نظامی فاسد (شان پن) محافظت کند و این لحظات، واقعاً نفسگیر هستند.
قهرمانان و ضدقهرمانان جذاب
برخلاف برخی آثار قبلی پل توماس اندرسن که گاهی تشخیص قهرمان یا ضدقهرمان دشوار بود، در (One Battle After Another) مشخص است که باب فرگوسن قهرمان است و کولونل لاکجاو و دیگر اعضای گروههای متخاصم، ضدقهرمانان. اما اندرسن با مهارت، مرزهای اخلاقی دیگر شخصیتها را نیز به تصویر میکشد؛ برای مثال بنیسیو دل تورو در نقش سنسی ویلا، هم قهرمان است و هم راهنمای اخلاقی محله، در حالیکه اعضای فرانسوی ۷۵ دارای ابعاد خاکستری و مخرب هستند، و این تضادها فیلم را جذابتر میکند.
طنز برای هضم موضوعات جدی
با وجود پرداخت به موضوعات سنگین مثل شهرهای امن، زیادهروی نظامی و برتریطلبی سفیدپوستان، فیلم همچنان خندهدار است. طنز اندرسن، بهویژه در نمایش گروه «ماجراجویان کریسمس» که نژادپرستان سفیدپوست هستند، این موضوعات ناخوشایند را قابلهضم میکند و به مخاطب میفهماند که این شخصیتها چیزی برای تحسین ندارند.
پرداخت به مسائل روز در صحنههای اکشن
یکی از ویژگیهای جذاب فیلم، استفاده از مسائل واقعی و جاری در صحنههای هیجانی است. از شهرهای امن تا ملیگرایی سفید، پل توماس اندرسن این موضوعات را به شکلی طبیعی و هیجانانگیز در روایت جاسازی کرده و نشان میدهد که یک فیلم تریلر میتواند هم سرگرمکننده باشد و هم بازتابدهنده واقعیات اجتماعی.
در پایان، (One Battle After Another) ثابت میکند که پاول توماس اندرسن نه تنها استاد درام و کمدی است، بلکه میتواند تریلرهای پرتنش، با شخصیتهای پیچیده و پرداخت اجتماعی بسازد — ژانری که به نظر میرسد مخاطبانش خواهان دیدن بیشتری از آن هستند.