بررسی فیلم ماورای پیشتازان فضا

جيمز تيبريس كريك غرق در تفكراتي براي برگزاري جشن تولد كاپيتان خود است. او چشمان آبي رنگي دارد و همين رنگ چشم خاص باعث شده است تا او در صحنه هاي فيلم بتواند خود نمايي كند. او از همان صحنه هاي آغازي هراس و وحشتي در وجودش دارد. او اعتراف مي كند كه تمام چيز هايي كه در اطرافش وجود دارد به صورت كاملا اتفاقي سر راهش سبز مي شوند و و برايش اتفاق مي افتند. همين اعتراف را شايد بيننده اي كه با او احساس همدردي مي كند را هم به عنوان يك جمله با ارزش از او قبول كند و براي او حكم جمله اي پر معني را داشته باشد. كريس پاين كه نقش جيمز تيبريس كريك را بازي مي كند در سال 2009 در يك پروژه بزرگ به نام Reboot In نيز نقش آفريني كرده است. تجربه بازي در اين فيلم براي او مانند سفري دور و دراز مي باشد. اين كاراكتر از ذهن ويليام شانتر سرچشمه مي گيرد. كريك مشكلات زيادي را تحمل مي كند. هر چه قدر پيشتازان فضا بيش تر سرمايه گذاري مي كند آثاري كه در نيم قرن اخير عرضه مي كند نيز بي باك تر و جسورانه تر مي شود. در طي نيم قرن اخير ساعات بسيار زيادي از برنامه هاي تلويزيون و سينما به پيشتازان فضا اختصاص پيدا كرده است.
بايد به آساني قابل درك باشد كه چرا جيمز كريك به عنوان يك سرباز خوب و هم چنين لوس و سبك بار احتمالا بخواهد از مستي و حالت بي تفاوتي كه دارد بيرون بيايد. عنوان آخرين فيلم از اين سري يعني ماورای پیشتازان فضا تماشاچيان را با قول يك اثر ناب و تازه و اثري كه در آن شاهد ريسك هاي فراوان خواهند بود بسيار اذيت مي كند. اين ضرورتا براي اين فيلم و سازندگان ان يك نقد محسوب نمي شود. كارگردان اين فيلم جاستين لين است و نويسندگان آن سايمون پگ و داگ جونگ مي باشند. همان طور كه از نام فيلم نيز پيدا است عنوان آن ماورای پیشتازان فضا مي باشد. در طول مدت اين فيلم به اين سوال كه پيشتازان فضا فراتر از چه چيزي مي باشد نيز جواب داده خواهد شد. اما جاي هيچ گونه نگراني نيست. چرا كه جواب اين سوال چيزي شبيه به داخل پيشتازان فضا و يا مطابق پيشتازان فضا مي باشد.
همه ي ماشين ها و چرخ هاي آن ها نيازي به تعمير و يا حتي اختراع دوباره ندارند. اما يكي از تفريحات جالب و دل چسب براي پيشتازان فضا خلق و ابداع وسايل جديد مي باشد. در كاراكتر ها هيچ گاه تغييري به وجود نمي آيد. اما شرط بندي ها و پيروزي در آن ها مي تواند بسيار زياد تغيير كند و هر كاراكتري موفقيت و ماجرا جويي متفاوتي داشته باشد. بيش تر طرفداران پيشتازان فضا اين فيلم را به اين دليل دوست دارند كه به طرز درستي ذات و طبيعت ضمني دارد. همين علت باعث شده است كه تا در اين فيلم تنوع بسيار زيادي يافت شود. گاهي اوقات آينده كل جهان وابسته به توازن و تناسب مي شود. گاهي اوقات جيمز كريك و تيم او بايد با يك خرابي كه مربوط به سيستم خودشان است مبارزه كنند و آن را از بين ببرند. گاهي اوقات نيز بايد با مشكلاتي مانند تريبلز و جوان كالينز كه مربوط به سفر هاي زماني مي شوند دست و پنجه نرم كنند.
متاسفانه پروژه هايي كه در قرن 21 با بودجه هاي كلان ساخته مي شوند اغلب بر اساس الگو هاي سفت و محكم فيلم هاي قبل از خود مي باشند. ماورای پیشتازان فضا نيز از همان الگو هاي فيلم هاي قبل از خودش يعني فيلم هايي مانند پيشتازان فضا و پيشتازان فضا به سوي تاريكي تبعيت مي كند. هر دو فيلمي كه نام برده شد به كارگرداني جي جي آبرامز بود كه در هر دو فيلم نيز روح قديمي و ضروري كه بسيار حائز اهميت بود و عامل بسيار مهم و تاثيرگذاري براي هر دو فيلم محسوب مي شد را قرباني عوامل ديگري كرد. كتاب قانون هاي هاليوود اين نكته را تصريح كرده است كه دنباله هايي كه به اوج خود رسيده اند بايد خرابي هاي پر سر و صدا و خشن را در خود گرفتار كنند و جنگي ميان انسان بسيار خوب و يك انسان بسيار بد و ظالم و خشن برگزار كنند. آن انسان بد و ظالم و خشن نيز بايد توسط لج بازي هاي معمول پرانگيزه تر نيز بشود و به كار خود ادامه بدهد. زندگي ميليون ها نفر بايد در معرض خطر قرار بگيرد و فيلم آن قدر بايد پر خشونت باشد تا از ورود افراد زير 13 سال به سالن سينما و تماشاي فيلم جلوگيري شود.
بيننده بايد بتواند تا پايان ملالت آور و هم چنين پرمعني و دشوار فيلم لحظات خوبي را در سالن سينما سپري كند. جاستين لين در سري فيلم هاي سريع و خشمگين ميلي پر از شور و سرزنده و شادابي براي ادامه دادن و طولاني كردن فيلم دارد. روحيه ي بي پروايي در تصاوير جاستين لين يك پادزهر نيرو بخش براي بيننده محسوب مي شود. نكته بسيار مهم در مورد فيلم هاي جاستين لين اين است كه تمام دارودسته ي خلافكاران و تبهكاران در فيلم هاي او
حضور دارند و او خودش نيز اين نكته را قبول دارد كه يك بار ديگر او بسيار زبردستانه و ماهرانه تمام اين گروه ها را دور هم جمع كرده است. جيسون كريك به بحران هايي كه در مسير شغلي خود پيش رو دارد پوزخند مي زند و به نوعي برايشان شكلك نيز در مي آورد و در واقع آن ها را جدي نمي گيرد و حتي حركات شاهكاري با موتور سيكلت خود براي آن ها انجام مي دهد. اسپاك با بازي زكري كينتو و آهورا با بازي زويي سالدانا مشكلاتي در مسير عشق خود تجربه مي كنند. اسپاك و بونز با بازي كارل اوربان به همراه يكديگر در جاده حركات نمايشي متنوعي انجام مي دهند. سولو با بازي جان جو، چكو با بازي آنتون يلجين و اسكاتي با بازي سايمون پگ به حنبه هاي كمدي فيلم كمك زيادي كرده اند و در ارتقا آن ها نقش بسزايي را ايفا كرده اند. فيلم ماورای پیشتازان فضا لزوما از بازي آنتون يلجين بهره فراواني برده است. يلجين با بازي موذيانه و همراه بد جنسي اش باعث شده است تا ماورای پیشتازان فضا بسيار تند وتيز و نيش دار به نظر برسد.
درفيلم حس انتقام و كينه جويي و درنهايت متحد و هم پيمان شدن ديده مي شود. انساني كه بيش تر از همه منفور است و به اصطلاح آدم بد قصه است كرال است كه ادريس البا ايفاگر نقش آن است. آدم ستيزه جو ديگري نيز در داستان ماورای پیشتازان فضا وجود دارد اين كاراكتر جايلا نام دارد كه سوفيا بوتلا بازيگر نقش آن است. جايلا پيرو و تابع كرال است. اتفاقات در طول فيلم به صورت شگفت آور و سورپرايز كننده اي پيش مي رود. همين لحظه ها در جاهايي از فيلم هم ممكن است بيننده را رواني كند. جايلا داراي نوعي از تكنولوژي است كه به واسطه آن مي تواند محيط بسيار بزرگي را غير قابل ديدن كند.
در نهايت اما نكته اي كه شايد جاي خاليش در فيلم زياد حس شود اين است كه بايد صحنه هاي بيش تري از خشونت و صحنه هاي تقلبي فراوان زير سايه صحنه هاي ديگر فيلم ديده شود. بايد اميدوار بود تا در قسمت هاي بعد بيش تر به آن صحنه ها پرداخته شود.
فراتر بيشتازان فضايي براي افراد زير 13 سال توصيه نمي شود و مدت زمان آن نيز حدود 2 ساعت مي باشد.
مترجم: مهسا احمدی