آیا تبعیض جنسیتی در سینما و تلویزیون آمریکا ادامه دارد؟

ترجمه اختصاصی سلام سینما - مروا موسوی: گزارش سالانهی تنوع هالیوود از دانشگاه UCLA همچنان به بررسی عرصههایی میپردازد که در آنها نابرابری در فیلمسازی وجود دارد. گزارش سال ۲۰۲۵، که به بررسی ۱۰۰ فیلم برتر انگلیسیزبان منتشر شده در پلتفرمهای اصلی استریم (شامل آمازون پرایم، اپل تیوی پلاس، دیزنی پلاس، هولو، مکس، نتفلیکس، پارامونت پلاس، و پیکاک) در سال ۲۰۲۴ میپردازد، نشان میدهد که گرچه فیلمهایی با گروه بازیگری نژادی متنوع عملکرد بهتری در پلتفرمهای استریمی دارند، زنان فیلمساز همچنان در زمینهی ساخت آثار پرهزینه، نمایندگی کمی دارند.
مایکل ترن، جامعهشناس و یکی از نویسندگان این گزارش، در بیانیهای رسمی گفت:
«ما خوشحالیم که میبینیم تنوع در فیلمهای استریمی پیشرفتهایی داشته، اما شکاف میان بودجههای فیلمهای استریمی و اکران سینمایی هر روز بیشتر میشود. این امر بهویژه نگرانکننده است، چرا که تنها تعداد محدودی — بهویژه مردان — این فرصت را دارند که به سطوح بالای تأمین مالی دسترسی داشته باشند.»
این شکاف، اختلافی حیرتانگیز را نشان میدهد: در سال ۲۰۲۴، هیچ زن یا فردی با هویت جنسیتی غیرمردانه — صرفنظر از نژاد یا قومیت — فرصت کارگردانی فیلمی با بودجهی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در پلتفرمهای استریم را نداشته است. در این میان، زنان سفیدپوست همچنان بیشترین احتمال را برای کارگردانی فیلمهایی با بودجههای بسیار پایین دارند؛ تمامی فیلمهای آنها دارای بودجهای کمتر از ۲۰ میلیون دلار بوده، بهجز انیمیشن «نجات بیکینی باتم: فیلم سندی چیکس».
گزارش تنوع هالیوود از دانشگاه UCLA در سال ۲۰۲۳ تحلیل فیلمهای استریمی را از فیلمهای اکرانشده در سالنها جدا کرد. در آن زمان، مردان سفیدپوست هنوز اکثریت قاطع کارگردانان فیلمهای پرهزینه بودند و ۵۶ درصد از زنان کارگردان سفیدپوست نیز فیلمهایی با بودجهای کمتر از ۲۰ میلیون دلار ساخته بودند.
دو سال گذشته، و این آمار تقریباً تغییری نکرده است.
در مجموع، ۶۵.۵ درصد از فیلمهای استریمی بررسیشده بودجهای کمتر از ۲۰ میلیون دلار داشتند، در حالیکه این عدد برای فیلمهای اکرانشده در سالنها ۳۴.۶ درصد بود. در سوی دیگر طیف، تنها ۴.۴ درصد از فیلمهای استریمی بودجهای بالاتر از ۱۰۰ میلیون دلار داشتند، که تقریباً شش برابر کمتر از سهم ۲۶ درصدی فیلمهای سینمایی در این بازه بودجهای است. بهعلاوه، طبق یافتههای این پژوهش، تنها کارگردانانی که به این سطح از منابع مالی دسترسی داشتند، مردان بودند.
با این حال، فضای استریم هنوز از نظر تنوع نژادی متنوعتر از سینماست: چهار نفر از هر ده کارگردان فیلمهای استریمی، افراد رنگینپوست بودند؛ در حالیکه این عدد برای فیلمهای سینمایی تنها دو نفر از هر ده بود.
آنا-کریستینا رامون، یکی از بنیانگذاران این گزارش و مدیر «ابتکار پژوهش رسانه و سرگرمی» در دانشگاه UCLA، در بیانیهای گفت:
«هالیوود به فرمولها علاقه دارد، اما آنها به عناصری بیشتر نیاز دارند که با مخاطبان امروزی همصدا شوند. نمیتوان انتظار داشت جمعیت روزافزون و متنوع بینندگان پرشور فیلم و خریداران بلیت، به فیلمی کلیشهای و بدون تنوع قانع شوند که شاید ده سال پیش موفق بود. برای آنکه هالیوود بتواند از نظر مالی دوام بیاورد و همچنان مرتبط باقی بماند، باید روی داستانگویانی سرمایهگذاری کند که دیدگاههای متنوع و ایدههای نو به میز میآورند.»
رامون افزود: «پلتفرمهای استریمی یکی از معدود جاهایی هستند که داستانها و چهرههایی را میتوان یافت که واقعاً بازتابدهندهی مردم این کشورند — هم جلوی دوربین و هم پشت آن.»
سری گزارشهای تنوع هالیوود اکنون وارد دوازدهمین سال خود شده است.
گرچه هنوز راهی طولانی برای رسیدن به برابری جنسیتی پشت دوربین باقی مانده، این مطالعه به یک نقطهی عطف در برابری جلوی دوربین اشاره دارد:
در سال ۲۰۲۵، برای نخستین بار، نیمی از نقشهای اصلی در فیلمهای استریمی بر عهدهی افراد رنگینپوست بود — عددی که تقریباً دو برابر سهم آنها در فیلمهای برتر اکرانشده در سینماست.
دارنل هانت، معاون اجرایی دانشگاه UCLA و یکی از بنیانگذاران این گزارش، در بیانیهای گفت:
«فیلمها باید واقعیتهای این کشور را از نظر بازنمایی بازتاب دهند. دیگر نمیتوانیم اجازه دهیم که پاک کردن کلی هویت، دیدگاه و تجربههای مردم ادامه پیدا کند. داشتن داستانهای متنوع، مرزهای فهم و درک ما را گسترش میدهد. در زمانهی امروز، روایتهای فراگیر بیش از هر زمان دیگری ضروریاند.»
نویسنده: سامانتا برگسون
منبع: ایندی وایر