تلاش ناکام سگا برای ساخت فیلم کراش بندیکوت

شوجی اوتسومی، مدیر ارشد اجرایی و رئیس کنونی شرکت سگا، در دهه ۹۰ میلادی و زمانی که وارد صنعت بازیهای ویدئویی شده بود، تلاش کرد تا یک فیلم سینمایی بر اساس بازی «کراش بندیکوت» (Crash Bandicoot) تولید کند. او این ایده را به چند استودیوی فیلمسازی ارائه داد، اما آنها با دیدگاهی قدیمی و تحقیرآمیز به بازیهای ویدئویی نگاه میکردند و آنها را صرفاً «بیزنس اسباببازی» میدانستند.
این دیدگاه در زمانی مطرح شد که اقتباسهای سینمایی بازیهای ویدئویی مثل فیلم «برادران سوپر ماریو» (Super Mario Brothers) (۱۹۹۳) یا «استریت فایتر» (Street Fighter) (۱۹۹۴) یا شکستهای بزرگی در گیشه و نقدها بودند. اما امروز شرایط کاملاً تغییر کرده است. فیلم برادران سوپر ماریو (۲۰۲۳) با فروش ۱.۳ میلیارد دلار به یکی از پرفروشترین انیمیشنهای تاریخ تبدیل شده و اقتباسهایی موفق از بازیهای «ماینکرفت» (Minecraft)، «سونیک» (Sonic)، «پوکمون» (Pokemon)، «مورتال کامبت» (Mortal Combat) و «آنچارتد» (Uncharted) به نمایش درآمدهاند.
اوتسومی میگوید اکنون بازیهای ویدئویی به بخشی از فرهنگ عمومی تبدیل شدهاند و صنعت فیلمسازی بهخوبی به پتانسیل عظیم آنها پی برده است. اگر آن زمان او موفق به ساخت فیلم کراش بندیکوت شده بود، شاید امروز با نسخهای CGI و هیجانانگیز روبرو بودیم که با استقبال مردم همراه میشد.
این تحول نشاندهنده فاصله زیاد میان نگاههای قدیمی و موفقیتهای جدید است و آیندهای پر از اقتباسهای سینمایی از بازیهای محبوب را نوید میدهد.