ورود قدرتمند چین به بازار کیپاپ

بر اساس یک گزارش رسمی، شرکت HYBE باقیمانده ۹.۳۸ درصدی سهام خود در SM Entertainment را به شرکت Tencent Music Entertainment — زیرمجموعهای از غول فناوری چینی Tencent — به قیمت تقریبی ۱۷۷ میلیون دلار فروخته است. این معامله شامل انتقال ۲.۲۱ میلیون سهم با قیمت هر سهم ۱۱۰٬۰۰۰ وون کرهای بوده و قرار است در تاریخ ۳۰ مه نهایی شود.
HYBE پیشتر ۱۴.۸ درصد از سهام SM را از مؤسس آن، لی سو مان، خریداری کرده بود و با افزودن به سهام خود، در تلاش برای تصاحب SM برآمد؛ تلاشی که با شکست مواجه شد و شرکت Kakao با زیرمجموعهاش Kakao Entertainment با تصاحب بیش از ۴۰٪ سهام، کنترل این کمپانی را در اختیار گرفت.
با این فروش، Tencent Music حالا به دومین سهامدار بزرگ SM تبدیل شده است.
به گزارش خبرگزاری یونهاپ، HYBE در توضیح این اقدام گفته که در راستای «استراتژی تمرکز و انتخاب»، داراییهای غیرمحوری خود را واگذار کرده و هدف از این فروش، تأمین منابع مالی برای «موتورهای رشد آینده» بوده است. از سوی دیگر، SM اعلام کرده که پس از این فروش، برنامه دارد همکاریهای خود را با Tencent Music تقویت کند.
نکته قابلتوجه آن است که این سرمایهگذاری جدید Tencent همزمان شده با گزارشهایی مبنی بر احتمال لغو ممنوعیت واردات محصولات فرهنگی کرهای به چین — محدودیتی که از سال ۲۰۱۷ به دلیل اختلافات سیاسی میان دو کشور وضع شده بود. اکنون با توجه به جمعیت ۱.۴ میلیارد نفری چین، فرصت بزرگی برای گسترش محصولات کیپاپ در این بازار عظیم شکل گرفته است.
لازم به ذکر است که Tencent Holdings علاوه بر این، در سایر نهادهای فعال در حوزه کیپاپ نیز سهامدار است؛ از جمله ۴.۶۱٪ از سهام Kakao و همچنین سهمی در YG Entertainment.
منبع: variety