حمایت دولت میتواند ۲ میلیون مخاطب بالقوه هنروتجربه را بالفعل کند

محمدرضا لطفی، کارگردان جوان سینما، با اشاره به اهمیت سینمای هنروتجربه و اکران فیلم مستند آواز باد ساخته سودابه بیضایی، تأکید کرد که این فیلم دارای ویژگیهای مهمی در ساختار مستند است. او همچنین نقش سینمای هنروتجربه را در نمایش و حمایت از فیلمهای متفاوت و غیرتجاری بسیار مهم دانست.
لطفی در گفتوگو با خبرنگار سینما صبا درباره سینمای مستند توضیح داد که مستندسازی بر اساس یک میزانس خاص شکل میگیرد که شامل سه عنصر اصلی: اتفاق، سوژه و فیلمساز است. او معتقد است که سختترین و درعینحال بهترین نوع مستند، آن است که در آن این سه عنصر در یک نقطه قرار بگیرند و همقدم و هممسیر باشند. وی با اشاره به مستند آواز باد عنوان کرد که این فیلم توانسته است چنین ترکیبی را به درستی ایجاد کند و اثری تماشایی و قابل دفاع باشد.
کارگردان فیلم تعارض همچنین به اهمیت سینمای هنروتجربه پرداخت و گفت که این نوع سینما، در سطح جهان تشخص خاصی به سینما میبخشد و آثار آن دارای ارزش هنری بالایی هستند. او با اشاره به مشکلات اکران در سینمای بدنه، اظهار داشت که سینمای هنروتجربه بهترین فرصت را برای نمایش فیلمهای متفاوت فراهم میکند.
لطفی همچنین نظریه عدم استقبال از فیلمهای هنری را رد کرد و بیان داشت که اگر تبلیغات مناسب، اکران طولانیمدت و سانسهای مطلوب برای این فیلمها در نظر گرفته شود، مخاطبان بالقوهای که حداقل ۲ میلیون نفر تخمین زده میشوند، میتوانند به مخاطبان بالفعل تبدیل شوند. وی تأکید کرد که حمایت دولتی از این بخش میتواند به رشد و دیدهشدن فیلمهای هنری و تجربی کمک کند.