صداپیشه GTA 5: برای جی تی ای ۶ صد دلار هم کم است

جی کلیتز (Jay Klaitz)، هنرمندی که با صدای خود شخصیت بهیادماندنی و مغز متفکر گروه، لستر کرست (Lester Crest)، را در Grand Theft Auto 5 زنده کرد، به تازگی در مصاحبهای جنجالی گفته است که قیمت ۱۰۰ دلاری برای جی تی ای ۶ نه تنها عجیب نیست، بلکه کاملاً موجه و شایسته است. در حالی که شرکتهای راکستار گیمز (Rockstar Games) و تیک-تو اینتراکتیو (Take-Two Interactive) هنوز سکوت کردهاند، این اظهارنظر از سوی شخصی که از نزدیک با فرآیند تولید این بازیها آشناست، وزن قابل توجهی دارد.

ماجرای قیمت ۱۰۰ دلاری برای جی تی ای ۶ از چند ماه پیش آغاز شد. با توجه به مقیاس بیسابقه و سرمایهگذاری عظیمی که برای ساخت این بازی انجام شده، بسیاری از تحلیلگران صنعت بازی پیشبینی کردهاند که دوران بازیهای ۷۰ دلاری رو به پایان است و GTA 6 میتواند این سد را بشکند. مایکل پکتر (Michael Pachter)، مدیرعامل بخش تحقیقات سهام در شرکت ودباش سکیوریتیز (Wedbush Securities)، یکی از اولین کسانی بود که در ماه مارس این ایده را مطرح کرد و گفت که فروش GTA 6 با قیمت ۱۰۰ دلار یا حتی بیشتر، دور از ذهن نیست. این گمانهزنی از آن زمان در میان طرفداران دست به دست میشود و حالا جی کلیتز، با دفاع قاطع از این ایده، آتش این بحث را تندتر کرده است.
چرا لستر کرست معتقد است GTA 6 صد دلار میارزد؟
کلیتز در مصاحبه جدید خود با وبسایت The Escapist، استدلال خود را اینگونه تشریح کرد: «بله رفیق. منظورم این است که GTA V بهشدت متکی بر فناوری موشن کپچر بود. فرض من این است که GTA VI هم همین مسیر را، حتی قدرتمندتر، ادامه خواهد داد. ساخت این بازیها سالها زمان میبرد. اینطور نیست که آنها بعد از عرضه GTA V به تعطیلات رفته و سال گذشته کار را شروع کرده باشند. آنها کم و بیش بلافاصله پس از پایان یک پروژه، پروژه بعدی را کلید میزنند.»
استدلال کلیتز بر دو پایه اصلی استوار است: زمان و مقیاس تولید. از زمان عرضه GTA 5 بیش از یک دهه میگذرد و تیم عظیمی از بهترین استعدادهای صنعت بازی، تمام این سالها را صرف ساخت دنیایی کردهاند که قرار است مرزهای سرگرمی دیجیتال را جابهجا کند. این سرمایهگذاری عظیم در نیروی انسانی، فناوری و زمان، هزینههایی را به همراه دارد که به گفته کلیتز، باید در قیمت نهایی محصول منعکس شود.
او در ادامه افزود: «شما با خرید این بازی، تقریباً در حال خریدن چند بازی در یک بسته هستید.» اشاره او به محتوای عظیم بخش داستانی و البته دنیای آنلاین (GTA Online) است که به احتمال قوی برای GTA 6 نیز با ابعادی بسیار بزرگتر عرضه خواهد شد. یک بخش داستانی عمیق و طولانی در کنار یک پلتفرم آنلاین که سالها محتوای جدید دریافت میکند، از نظر او ارزشی فراتر از یک بازی ۷۰ دلاری استاندارد دارد.
البته کلیتز جنبه دیگر ماجرا را نادیده نگرفت و گفت: «من آن طرف استدلال را هم درک میکنم که بازی باید برای مردم مقرونبهصرفه باشد. این هم ایده خوبی است.» اما در نهایت، او بر موضع خود پافشاری کرد و گفت که نسخه بعدی این مجموعه، «شایستگی» چنین برچسب قیمتی را دارد.
واکنش جامعه بازیکنان و ریسک بزرگ راکستار
با وجود تمام این توجیهات، آیا جیب بازیکنان نیز با این منطق موافق است؟ نگرانیها درباره افزایش قیمت بازیها، به خصوص در شرایط اقتصادی کنونی، کاملاً واقعی است. یک نظرسنجی که اخیراً انجام شد، نشان میدهد که راکستار با قیمتگذاری بالاتر از ۷۰ دلار برای نسخه استاندارد، ریسک بزرگی را مرتکب میشود. طبق این نظرسنجی، قیمتگذاری بالاتر نه تنها ممکن است منجر به کاهش فروش اولیه شود، بلکه میتواند باعث ضرر مالی شرکت شود، زیرا بخش بزرگی از بازیکنان ممکن است از خرید بازی در روز عرضه خودداری کنند.
شکی نیست که جی تی ای ۶، مانند عناوین بزرگ دیگر، در نسخههای متعددی (Standard, Gold, Ultimate و غیره) عرضه خواهد شد که قیمتهای متفاوتی دارند. اما قیمت نسخه استاندارد، همواره یک شاخص مهم برای بازار بوده است. شکستن مرز ۷۰ دلار و رسیدن به عدد ۱۰۰ دلار، یک شوک بزرگ برای صنعتی است که به تازگی به قیمت ۷۰ دلاری عادت کرده است. در نهایت، همه چیز به تصمیم نهایی راکستار و تیک-تو بستگی دارد؛ تصمیمی که تعادل حساسی را میان جبران هزینههای تولید و حفظ رضایت بزرگترین جامعه طرفداران در دنیای بازی برقرار خواهد کرد.
منبع: gamerant