تصویر-مکان-فیلم(جلسه یازدهم)
فصل سوم
مبحث امروز
فیلم-مکان-تصویر (جلسه یازدهم)
منتقد و تحلیلگر:مهیار محمد ملکی
#مهیارمحمدملکی
از نما به نما
برش
برش یا قطع یکی از اشنا ترین اصطلاحات سینمایی است این واژه به شکل فعل :
زمانی به کار میرود که کارگردان با فریاد قطع یا کات پایان فیلم برداری نمایی را اعلام میکند
به شکل اسم:
به معنای قطعه ای از نوار فیلم یا به معنای محل اتصال دو نماست
برش در حالت کلی به پنج نوع تقسیم میشود :
۱:برش مستقیم:یک نما همزمان جانشین نمای قبل میشود
۲:برش متضاد:نماهایی که به هم برش میخورند ماهیتی متفاوت از یکدیگر دارند
مثال:برش از پاهای غل و زنجیر بردگان به سم اسبانی که چهار نعل میتازند
۳:برش موازی :دو رویداد را که همزمان باهم در حال وقوع هستند نمایش میدهد
۴:برش پرشی:این نوع برش موجب سکته در تداوم صحنه یا بروز رخنه در سیر ماجرا میگردد(جامپ کات)
۵:برش شکلی:برشی از یک شی به شی مشابه (مانند برش از صفحه موسیقی دستگاه گرامافون (دایره) به تصویر یک طبل(دایره))
۶:برش تطبیقی:برشی است که در ان یک نما با نمای دیگر طوری انطباق دارد و چنان نرم جانشین نمای قبل میگردد که گویا وقفه ای میان دو نما وجود ندارد
انتقالات تصویری
در برش هیچ وقفه ای میان دو نما وجود ندارد و یک نما به سرعت جای نمای قبل را میگیرد اما فیلمساز برای ارتباط میان دو صحنه از انتقالات تصویری سود میبرد متداول ترین تمهیدات انتقالی در فیلم عبارتند از :
۱:فید
در بحث فید ما با دو نوع تمهیدات انتقال تصویر طرف هستیم
الف:فید اوت :تصویر به تدریج تاریک شده و به سیاهی ختم میشود
ضمنا فید به تنهایی به معنای فید اوت میباشد
ب:فید این:تصویر از تاریکی شروع شده و به تدریج ظاهر میشود
کاربرد فید در سینما:
۱:نمایش گذر زمان
۲:معرفی قهرمان فیلم :
مثال:در فیلم بدنام در مهمانی آلیسیا مهمان ناشناسی حضور دارد که پشت به دوربین نشسته است هیچکاک روی تصویر پشت او فید اوت و سپس با تصویر چهره او فید این میکند هیچکاک با این کار جریان جشن را با این فید میگسلد تا گذر زمان را نشان دهد اما علاوه بر ان با این فید،معرفی قهرمان فیلم با زیرکی و ظرافت ویژه ای صورت میپذیرد استفاده هیچکاک از فید به جای برش از تصویر پشت سر به نمایی از رو به رو ضرباهنگ طبیعی تری ایجاد میکند
در حالت کلی تمهیدات انتقال تصویر زمانی به کار گرفته میشود که ما به دنبال قطع بین دو نما نباشیم بلکه خواستار به نمایش گذاشتن ارتباط میان دو نما و همچنین پیوستگی صحنه ها باشیم
پایان بحث امروز
منتقد و تحلیلگر متن:مهیار محمد ملکی
#مهیارمحمدملکی