جستجو در سایت

1399/04/22 13:00

ژانر و سبک(مبانی اصلی سینما)

ژانر و سبک(مبانی اصلی سینما)
آیا تا به حال از خود پرسیدید که ژانر چه معنایی دارد؟دانستن مبانیِ ومعیار های آن به چه دردی میخورد؟فیلم ها چند نوعند و در چه سبک هایی تولید میشوند؟ اگر جواب این سوال ها و بسیاری از سوالات خود را که تا امروز راجع به سینما داشتید را نمیدانید،حتما این مقاله را مطالعه کنید......


                      به نام خدا 

آیا تا به حال از خود پرسیدید که ژانر چه معنایی دارد؟دانستن مبانیِ ومعیار های آن به چه دردی میخورد؟فیلم ها چند نوعند و در چه سبک هایی تولید میشوند؟

 اگر جواب این سوال ها و بسیاری از سوالات خود را که تا امروز راجع به سینما داشتید را نمیدانید،حتما این مقاله را مطالعه کنید......

                       مقدمه:

قبل از هر صحبتی باید نکته ای را بگویم.اگر همین الآن در اینترنت یا هر شبکه اینترنتی دیگری راجع به موضوع ژانر سرچ کنید،همه ی اطلاعات راجع به این کلمه به بهترین نحو برایتان قابل رویت میشوند.اما قول میدهم که این مقاله با تمامی مقاله های سبک شناسی که در جهان وجود دارد متفاوت و حتی در مواردی برتر است....دلیل این تضمین محکم هم این است که تمامیِ این مقاله،نظریه خودِ من راجع به این موضوع است و طبقه بندیِ توضیحیِ مختصِ خودش را دارد که در هیچ کجای دیگر و توسط هیچ کس دیگر در هیچ زمانِ دیگری گفته و یا نوشته نشده....(انحصار این نوشته به دست من است و کپی از هیچ منبعی نمیباشد).......

ولی ژانر چیست؟..ژانر واژه ای فرانسوی است که معانی مختلفی هم قبیلِ گونه..نوع..دسته و....دارد اما آن را اصطلاحاً با نام ژانر یا به فارسی،گونه میشناسند و خود کلمه را به زبان اصلی اش یعنی فرانسوی استفاده میکنند.فیلم هایی که ما روزانه میبینیم هم دسته بندی شده و در ۱-نوع۲-دسته۳-ژانر و ۴-سبک خاصی ساخته میشوند.ژانر فیلم یعنی ویژگی های کلی و روایتیِ فیلم که بر اساس چارچوب و قاعده خاصی در آن قرار میگیرند.مثلا ژانر عاشقانه یعنی فیلمی که موضوع آن حول ماجرای عشق دو نفر که هم جنس هم نیستند میچرخد.یا فیلم کمدی یعنی فیلمی که با ویژگی های منحصر به فرد خود،شما را به خنده وا میدارد....حال حتما از خود میپرسید که دانستن ژانر..سبک..نوع و به طور کلی مبانیِ سینما به چه دردی میخورد یا چه زخمی را مرهم میشود؟در جواب شما باید بگوییم که ژانر مبنای اصلی یا بهتر است بگوییم اصلی ترین مبنا و معیار است برای جداسازی و مخاطب شناسی سینما.علاوه بر آن مخاطبان سینما،چه منتقد باشند و چه بیننده معمولی یا پاپ کورن بین؛بالاخره روزی به دانستن این مبانی احتیاج پیدا میکنند و دلیل آن هم واضح است.اگر خودِ شما روزی بخواهید مثلا برای گذران اوقاتِ خود فیلمی تماشا کنید که شما را خوشحال و هیجان زده کند؛مطمئناً در میان انتخاب های زیادی گیر میفتید.اینجاست که این اطلاعات به کمک شما می آیند.ابتدا اگر ژانری که شما دوست دارید مثلا ژانر کمدی،فیلم های زیبای زیادی داشت و شما نمیدانستید کدام را تماشا کنید،سراغ چند معیار میروید.۱-خلاصه داستان۲-نظر سایر کاربرانی که فیلم را دیده اند۳-امتیاز فیلم از (۱۰) ۴-بازیگرانِ فیلم و معیار های دیگر.اما به نظر شما این معیار ها برای تماشای فیلمِ مورد نظر کافیست!!.اگر نظر اکثر کاربران راجع به این فیلم خوب بود ولی خودِ شما بعد از تماشای آن لذت کافی را نبردید و به نحوی از دیدن آن پشیمان شدید باید دفعه ی بعد چه کار کنید؟؟؟دقیقا اینجا و در این زمان اطلاعاتی که پایین تر و در مقاله اصلی در اختیار شما قرار میدهم به شدت به کارتان می آید.من در نظریه خود به گونه ای کلیه فیلم ها را دسته بندی کردم که مخاطب را از مخاطب،ریز را از درشت و مو را از ماست سَوا میکند.اگر معیار هایی که بالا تر گفتم صرفاً برای تماشای مثلا فیلم کمدی کافی نبود،معیار هایی که خواهم گفت و گونه شناسی هایی که خواهم کرد شما را کاملا عاقل و بالغ برای تصمیم گیری در حیطه ی سینما میکند.چه سینمای ایران..چه سینمای شرق و چه سینمای غرب.همه و همه بر اساس استاندارد های جهانی طبقه بندی شده و مربوط به زمان حال و دو دهه اخیر یعنی از سال دو هزار تا دو هزار و بیست میلادی میشوند...برای شروع بحث خود نکته ای میگویم و آن هم نظر برخی منتقدان و صاحب نظران راجع به ژانر و نیاز آن برای سینما تلویزیون است.اکثرا مردم و منتقدان با نظریه ژانر مشکلی نداشته و آن را نیز نیازی ضروری برای مخاطب شناسی میدانند اما برخی منتقدان این نظریه را قبول ندارند و به دلایل مختلفی مانند اینکه ژانری در سینما وجود ندارد و اشکالات این طبقه بندی ها در زمان ساخت فیلمی در سبک جدید و نوپا معلوم میشود و بسیاری از دلایل ریز و درشت دیگر.شاید نظر آنها درست باشد شاید نظر ما.راجع به این نکته زیاد دقیق نمیشوم و سخن آن دسته از منتقدان را هم قابل احترام میشمارم.بالاخره آنها هم تحصیل کرده و کارکشته ی این حرفه اند.اما سینما منظری مردمی دارد نه منتقدی...پس ژانر را من به شخصه و با تاکید قبول دارم و آن را لازمه ی فیلم و سینما میبینم.همچنین عقیده دارم که ماجرای ژانر و فیلم مانند مرغ و تخم مرغ است.معلوم نیست کدام قبل از دیگری آمده اند اما هر دو به هم وابسته و مکمل هم اند............(مقاله پایین را بخوانید و لذت ببرید.همچنین به دوستان و آشنایان و سینما دوستان هم اطلاع داده و آن را نشر دهید.)

           ژانر و سبک (مبانی سینما)

بگذارید بحث خود را متفاوت شروع کنیم.رسانه های تصویری اعم از بازی..کلیپ..اخبار و.......برای دو کار به وجود آمده اند۱-سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت۲-استفاده های کاربردی.در میان این حجم از رسانه ها رسانه ای وجود دارد که کماکان بیشترین طرفدار را در جهان به خود اختصاص داده و آن هم رسانه فیلم،از گونه ی دراماتیکش است.فیلم های دراماتیک به فیلم هایی گفته میشود که دو مشخصه بارز دارند.

۱-داستانی برای روایت کامل ارائه میدهند.

۲-بیشترین تاثیر را در میان رسانه ها دارند.

حال فیلم های دراماتیک خود زیر شاخه ها و ریز رده هایی طولانی دارد.به طور کلی فیلم های دراماتیک در سه نوع ساخته میشوند.

۱-فیلم مستند

۲-فیلمِ انیمیشن

۳-فیلم داستانی

بیایید جزء به جزء این سه نوع را بررسی کنیم

نوع اول: فیلم مستند

مستند،اصطلاحاً به سری فیلم هایی گفته میشود که ۱-یا به منظور جنبه هایی از واقعیت ساخته میشوند ۲-یا به منظور خودِ واقعیت و واقعیت حقیقی حال حاضر یا گذشته ی سپری شده ساخته میشوند.

مستندات خود به دو دسته ی:

۱-Documentary movie(فیلمِ مستند)

۲-reality Documentary(مستند حقیقی)

تقسیم میشوند.فیلم مستند نوعی از مستند است که گاهی هم آنرا با ژانر زندگی نامه یا بیوگرافی در فیلم های داستانی اشتباه میگیرند.در فیلم مستند معمولا مستندی فیلم گونه که قصد دارد واقعه ای کشف شده یا کشف نشده و دارای شک و تردید را به تصویر بکشد.مانند مستند های علمی راجع به موجودات فضایی...و اما مستند حقیقی مستندیست که واقعه ای حقیقی را که در برهه ای از زمان به جز زمان آینده و ناشناخته های کلی رخ داده به تصویر میکشد.معمولا این نوع مستند بیشتر مورد استقبال قرار میگیرد که از عوامل آن میتوان به سلیقه ی خاص مخاطبانِ مستند و علاقه آنان به دانستن حقیقت ثابت و اثبات شده اشاره داشت تا تکیه بر ناشناخته های جهان....شاید دلیل این عامل ترس انسان از کشفیات جدید است........شاید هم...

در کل مستند نوع خوبی از فیلم برای تماشاست و مردمی که دنبال یادگیری و یاددهی هستند،بهترین مخاطبان این نوع از فیلم دراماتیک میتوانند باشند.

نوع دوم:انیمیشن

انیمیشن یا همان پویانمایی به هنر جان بخشیدن و متحرک ساختن اشیاء یا تصاویر بی جان و روایت داستانی برای آنها و حول محور آنهاست.خودتان به انیمیشن اشراف دارید و میدانید که این نوع از فیلم دراماتیک حتما برای سینما ضروری است یک پای این صنعت بدون انیمیشن لنگ میشود.در اکثر فیلمها انیمیشن های تلفیقی یا همان لایو اکشن با فیلم ساخته میشوند ولی سبک آن را فیلم معرفی میکنند نه انیمیشن.انیمیشن خود به صورت جداگانه و انحصاری در دو دسته ی کلی تولید میشود.

۱-دو بعدی( 2D )

۲-سه بعدی( 3D) 

انیمیشن های دو بعدی اکثرا در سبک هایی چون(کاغذی..شن..کاتاوت..سِل..روتوسکوپی و دو بعدی رایانه ای )ساخته میشوند و انیمیشن های سه بعدی در سبک هایی چون(پیکسلیسشن..پویانمایی اشیاء و سه بعدی رایانه ای)که معمول ترین هایشان را جداگانه برایتان توضیح میدهم.

۱-کات اوت:در شیوة سنتی این تکنیک، طرحها بر روی مقواها کشیده میشوند؛ سپس قطعات دست، پا، سر و بدن تفکیک شده و به قطعات کوچکی بریده میشوند و از محل مفاصل بر روی هم چیده شده یا مفصلبندی شده سپس حرکت داده میشوند. مفصلبندی عروسک کاتاوت با روشهای خالقانه انجام میشود كه مرسومترین آنها، اتصال با چسب و مفتول فلزی نازک در پشت قطعات بریده شده است. با هر حرکت، یک فریم عکس گرفته میشود و در نهایت در فیلم،شخصیتهایی که شامل قطعات زیادی هستند به حرکت در میآیند.ولی در شیوه مدرن کاتاوت که هم اکنون اسپانیا در آن پیش گام است این تعریف بی معنا شده و کاتاوت دوبعدی به سه بعدی با داستان های جذاب تر تبدیل میشود.پیشنهاد انیمیشن کلاوس در این سبک.محصول ۲۰۱۹ اسپانیا.

۲-دو بعدی رایانه ای:اولین جریانهای تولید گرافیک‌های رايانهای در دهة‌1970م شکل گرفت.از مزایای استفاده از این تکنیک میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 حذف بسیاری از مراحل تولید پويانمايي دستی و گرافیک

 تغییر نقاشیها و تصاویر ایجاد شده به نحوة دلخواه

 ضبط و برنامه ریزی در یک تولید منظم

 استفاده و بازخوانی نقاشیها و تصاویر ایجاد شده در زمان و صحنه های دیگر 

 کوچک و بزرگ کردن تصاویر

 برنامه ریزی حرکت دوربین

 ضبط و تحلیل صدا

 باال بردن سرعت در تولید پويانمايي 

امروزه اغلب تولیدکنندگان به دلیل صرفة اقتصادی و امکانات روزافزون رایانهای ترجیح میدهند از این شیوه استفاده کنند.اما استفاده در همه سبک هاست که ذوق هنری انیماتور را بالا میبرد.

۳-پیکسلیسشن:پیکسيلیشن یکی از تکنیک‌های استاپموشن است. نورمن مک‌الرن از جمله هنرمندانی است که با این تکنیک، انیمیشن به یاد ماندنی همسایه ها را ساخته است، او در تعریف پیکسیلیشن میگوید: »پیکسيلیشن تکنیکی است که در آن به جای قرار دادن نقاشی و عروسک مقابل دوربین، انسان واقعی قرار داده میشود.با حسگر هایی روی لباس بازیگر.حرکات واقعی به حرکات انیمیشنی تبدیل میشوند.پیشنهاد مجموعه انیمیشن های ابری با احتمال بارش کوفته قلقلی در این سبک.

۴-پویانمایی اشیاء:(خمیری یا عروسکی)یکی دیگر از تکنیک‌های استاپموشن است که در آن از اشیاي مختلف استفاده شده و متحرکسازی میشود. این تکنیکبرای اولین بار در سال1898م توسط جیمز استوارت بِلکتون خلق شد.

دو رویکرد کلی در این تکنیک دیده میشود:

 اشیايی که شخصیت انسانی ندارند و میتوان گفت اشیاي زنده هستند. اشیايی که عالوه بر زنده بودن، رفتار انسانی به آنها نسبت داده شده است.از سری های معروف این سبک میتوان به مجموعه پتِ پستچی و تعدادی از آثار تیم برتون چون عروس مرده و... اشاره کرد که تمامی صحنه سازی ها و شخصیت ها ساخته دست انسان اند.

۵-سه بعدی رایانه ای:

ً قدرت پردازش تصویری آنها، تغییر زیادی را در نوع و تکثیر تصاویر گرافیکی بوجود آوردهاند و زمینه رایانه ها و خصوصارا برای خلق پويانمايي در محیط سه بعدی رایانه فراهم کرد.« اولین پويانمايي کوتاه رایانه ای تاریخ به نام »ماجراهای آندره و والی بی را در سال 1984م تولیدشد.سالها بسیاری از شرکتهای بزرگ فیلمسازی جهان توجهی به این تکنیک پويانمايي نداشتند، اما این بیتوجهی ها بعد از ساخت اولین پويانمايي بلند »داستان اسباببازی« در سال1995م به پایان رسید. بعد از ساخت این پويانمايي شرکتهای بزرگ همچون والت دیزنی که شاهد استقبال مردمی بودند، دست از مخالفت با این تکنیک جدید برداشتند و خود نیز شروع به تولید پويانماييهای سه بعدی رایانه ای کردند......

در آخر میتوان گفت که انیمیشن ها در هر سبک و ژانری که ساخته بشوند،باید بتوانند مانند فیلم ها خود را اثبات کنند و این باور غلط را که انیمیشن توسط بیشتر مردم با نام برنامه کودک شناخته میشود از اذهان عام پاک سازد.

دو نکته ی کلیدی:

۱-به جز سبک های گفته شده که در استاندارد های بین المللی قرار دارند،انیمیشن ها در سبک هایی دیگر نیز ساخته میشوند.برای مثال انیمیشن های کات اوت سه بعدی انحصارا متعلق به اسپانیا هستند و استفاده از لفظ(سبک اسپانیایی )برای آنها مشکل ندارد.چیزی مانند انیمه های ژاپنی که اصلشان متعلق به ژاپن است.پس انیمیشن ها میتوانند در سبک کشوری یا...ارائه شوند.

همچنین برخی کارگردانان صاحب سبک چون تیم برتون که انیمیشن هایی عجیب و مختص به خود دارد(مثلا عروس مرده) نیز با سبک هایی چون برتونیسم شناخته میشوند که در آینده مقاله ای راجع به ایشان آپلود خواهم کرد...

۲-تفاوت انیمیشن با فیلم این است که انیمیشن ابتدا در یک سبک و سپس در ژانری ارائه میشود ولی فیلم عکس آن است و ابتدا در ژانر و سپس در سبک ارائه میشود.دقیقا برعکس.برای همین است که من عقیده دارم انیمیشن ژانر نیست.بلکه نوع است.نوع جداگانه از روایات دراماتیک وار.....

و اماّ نوع سوم،فیلم داستانی:

فیلم داستانی نوعی از روایت دراماتیک است که در آن یک داستان واقعی یا غیر واقعی به تصویر کشیده میشود.در واقع چیزی که ما آنرا با عنوان فیلم میبینیم،همان نوع داستانی دراماتیک نام دارد.این نوع تمایزی نسبت به دو نوع قبل یعنی (مستند و انیمیشن ) دارد و آن هم پرطرفداری تحسین برانگیز آن است.فیلم داستانی در جهان نسبت به انیمیشن و مستند مخاطبان بیشتری را جذب میکند.دلیل آن هر چیزی میتواند باشد.شاید تعداد ساخت بیشتر..شاید آثار جذاب تر برای ارائه..شاید دید اشتباه مردم نسبت به مستند و انیمیشن..شاید......دلیل آن هر عاملی میتواند باشد ولی این اهمیت زیادی ندارد.چیزی که مهم است این است که رسانه های فیلم دراماتیک،ابتدا و قبل تر هر عاملی،فیلم داستانی را معرفی کردند.سپس مستند و انیمیشن....

فیلم داستانی به سه دسته تقسیم میشود:

۱-فیلم سینمایی

۲-فیلم سریالی

۳-مجموعه تلویزیونی(TV show)

فیلم سینمایی به فیلمی میگویند که حدوداً و به طور میانگین از یک ساعت و ده دقیقه تا چهار ساعت و نیم میتواند زمان داشته باشد که پخش اولیه آن هم در سینما و سپس با دستور عوامل فیلم و پرودکتورز در شبکه های اینترنتی صورت میگیرد.

فیلم سریالی فیلمی است که یا از تلویزیون یا از مجموعه شبکه خانگی پخش میشود و داستانی را روایت میکند که در چندین قسمت و برخی موارد در چندین فصل یا اپیزود ساخته میشود.فیلم سریالی با مجموعه تلویزیونی ۱۸۰ درجه متفاوت است ولی متاسفانه هنوز که هنوز است در ایران این اشتباه صورت میگیرد که این نام ها را به جای هم استفاده میکنند.تفاوت سریال با مجوعه را در تعریف پایین توضیح میدهم.

مجموعه تلویزیونی به سری فیلم هایی میگویند که از تلویزیون محلی یک کشور پخش میشود و دارای قسمت های فراوانی است.گاهی هم این قسمت ها فصل فصل تقسیم میشوند.اما نکته مهم این است که فیلم سریالی فیلمی است که در آن تمام قسمت ها مکمل هم اند و داستان را به هم ربط میدهند.یعنی قسمت ۱ به ۲ و ۲ به ۳ وابسته است و ندیدن حتی یک قسمت از کلیه فصل ها میتواند باعث نفهمیدن کامل داستان میشود.اما مجموعه تلویزیونی به سریالی میگویند که معمولا در دو سه قسمت اول شخصیت های اصلی خود را معرفی کرده و سپس در قسمت های بعد و در هر قسمت به صورت جداگانه که معمولاً ۲۰ دقیقه زمان دارند یک داستان و ماجرای جدا گانه را روایت میکند که نه وابسته به قبلی و نه ضمیمه ی بعدیست.چیزی مانند مجموعه باب اسفنجی.یعنی کافیست که شما شخصیت های اصلی و خلقیات آنان را بدانید.سپس اگر قسمت ها را هم جا به جا یا از آخر به اول ببینید هیچ تفاوتی به حالتان نمیکند.زیرا هر کدام روایتی متغیر را با شخصیت ثابت ارائه میدهند....

فیلم های داستانی در هر کدام از گونه های بالا که ساخته شوند،یک وجه اشتراکی با هم دارند که آن وجه اشتراک (ژانر و سبک فیلم) است...همانطور که قبل تر گفتم ژانر به معنای گونه است و ژانر های فیلم ها را شباهات روایتی داستان به ژانر های استاندارد که هر منتقدی راجع به آنها یک نظریه دارد معلوم میکند.در ادامه نظریه خود را راجع به ژانر و سبک برایتان شرح میدهم.البته قبل از گفتن این موارد باید به یاد داشته باشید که گونه شناسی فیلم های داستانی برعکس انیمیشن است.یعنی فیلم های داستانی ابتدا در ژانر و سبک در سبک ارائه میشوند ولی انیمیشن برعکس آن.(این نکته را دوباره و با تاکید گفتم و دلیل آن اهمیت آن است نه اشتباه نگارشی.)....به بحث بر میگردیم.مفهوم ژانر، برگرفته از کلمه‌ای فرانسوی به معنای نوع و دسته می باشد.

در نظریه ی فیلم، ژانر مبحثی است که برای دسته‌بندی فیلم‌ها بر اساس شباهت‌های روایتی که فیلم بر آن‌ها بنا شده است. بیشتر نظریات در باب ژانر فیلم‌ها از مفاهیم نقد ژانر ادبی وام گرفته شده است. با توجه به موضوع ژانر در متن ادبی، روش‌های مختلفی برای برخورد با مسئله ی ژانر و تعریف و دسته‌بندی آن‌ها وجود دارد. علاوه بر تفاوت اصلی بین ژانر مستند و داستانی در فیلم، ژانر می‌تواند در گونه‌های دیگری نیز تقسیم‌بندی شود.

معمولا فیلم‌های داستانی بر اساس موقعیت، موضوع، حالت و قالبشان دسته‌بندی می‌شوند.

روش دیگر دسته‌بندی ژانرهای فیلم بر اساس هدف حضار است. بعضی از نظریه‌پردازان فیلم به دو مولفه ی قالب و هدف مخاطب در دسته‌بندی ژانر اعتقاد ندارند. اکثر اوقات شاخه‌بندی ژانرهای فیلم به زیرژانرها منتهی می‌شود. بعضی اوقات ژانر دوگانه‌ای از ترکیب دو ژانر تعریف می‌شود

در ادامه برخی از تعاریف را برای شما بازگو میکنیم.

                انواع ژانر های سینما

#درام:درام معمول ترین ژانر فیلم است که دو مشخصه مهم دارد.۱-موضوعی حزن انگیز یا غم آلود۲-روایتی ساده برای ارائه.

#هیجانی:برای این ژانر تعریف خاصی وجود ندارد فقط اینکه مشخصه آن هیجانی است که معمولا با ژانر های(ترسناک و دلهره آور..اکشن و درام ...همراه میشود.ولی به تنهایی معنایی ندارد.

#اکشن:اکشن یا حادثه ای ژانریست که آن را به اشتباه با نام جنگی میشناسند در صورتی که این دو جدای از هم اند.فیلم های اکشن فیلم هایی هستند که در آن زد و خورد..تیر اندازی..خشونت متوسط و علائم هیجان آور که ناشی از جنگیدن دو یا چندین نفر هستند وجود دارد.مثل سری فیلم های‌سریع‌و‌خشن.

#فانتزی:فیلم هایی که در آن ها(جادو..افسانه..جن و پری..پرنسس..و علائم جهان فانتزی وجود دارد را فیلم فانتزی میگویند.مانند سری فیلم های هری پاتر.)علمی تخیلی از فانتزی جداست.تاکید.

#کمدی:فیلم های طنز را کمدی میگویند.فیلم هایی که در آن داستان شاد و سرحال..نور پردازی آزاد و شخصیت ها تیپ سازی شده و...برای خنداندن مخاطب استفاده میشوند را فیلم کمدی میگویند.مانند فیلم های تد۱-۲

#بیوگرافی:این ژانر به معنای زندگی نامه است که زندگی نامه یا بخشی مهم از زندگی شخصیت هایی مهم در جهان را به تصویر میکشد.پس اگر فیلمی بیوگرافی دیدید بدانید که براساس واقعیت است.این ژانر واقعیتی را به صورت کاملا فیلم به تصویر میکشد و مستند تلقی نمیشود...مهم....البته با در نظر گرفتن این نکته که بیوگرافی باید اختصاصا به چند یا یک شخصیت اطلاق میشود و حادثه ای واقعی در تاریخ که فیلم آن را ساختند.در صورتی بیوگرافی است که به زندگی شخص مهمی در آن واقعه مربوط شود. نه فقط خودِ حادثه.مثل فیلم تختی.

#عاشقانه:فیلم هایی که روایتگر عشق میان دو جنس مخالف اند را عاشقانه میگویند.عشق جنس های موافق یا محارم در این دسته قرار نمیگیردمثل فیلم I still believe (من هنوز ایمان دارم.)

#ورزشی:این ژانر داستانی را ارائه میدهد که در آن محوریت اتفاقات ورزشی هستند.مانند فیلم های بروس لی.در کل فیلمی که در آن ورزش نه به عنوان سرگرمی بلکه به عنوان محوریت داستان صورت بگیرد فیلم ورزشی نام دارد که خود از دو زیر ژانرِ

۱-هنر های رزمی(martial arts)

۲-مسابقه ای(که اکثرا مربوط به اتوموبیل رانی اند)مانند فیلم (فورد در برابر فراری) 

تشکیل میشود.

#موزیکال:فیلم هایی که معمولا با بیش از چهار موسیقی همراه میشوند که در آنها موسیقی برای همراه شدن یا پیش بردن داستان استفاده میشود را فیلم موزیکال میگویند.دقت کنید تمام فیلم ها موسیقی متن یا موسیقی اورجینال یا غیر اورجینال دارند اما موزیکال تلقی نمیشوند.چرا که فیلم موزیکال از ترانه برای پیشبرد خود استفاده میکند و اکثرا مضامینی کودکانه را معرفی میکند.اما تعدادی هم برای بزرگسالان ساخته میشوند مانند فیلم(I still believe)

#خانوادگی: در فیلم های خانوادگی اتفاقات داستان حول محور یک خانواده است و ربطی به رده بندی سنی تماشا ندارد.فیلم در صورتی خانوادگیست که اتفاقات حول محور خانواده،برای خانواده ای حد اقل با سه عضو پدر..مادر و فرزند رخ دهد.بیشتر اشکال ندارد ولی کمتر و نبود حتی یک عضو از این سه عضو خانواگی بودن فیلم را تکذیب میکند.  مانند فیلم خانوادگی (مبارزه با خانواده ام)

#ژانر وحشت:دقت کنید ما چیزی با عنوان ژانر ترسناک نداریم.هیجان ناشی از دلهره وقتی زیاد شود و کشش و تعلیق در عذاب و زجر شخصیت اصلی وجود داشته باشد.ژانر وحشت را به وجود می آورد که فیلم ها را براساس میزان ترساندنشان رده بندی میکند.۱-ترسناک(رده بالا)

۲-دلهره آور(رده متوسط)

۳-هیجانی یا تریلر(رده پایین متمرکز به بالا)

#جنایی:ژانریست که ماجرایی جنایی را روایت میکند.اکثرا جنایی را با اکشن اشتباه میگیرند ولی اینطور نیست و جنایی اختصاص دارد به داستان های مافیا..گانگسترها..مواد فروشان وقاتلان ودزدان حرفه ای و....مانند فیلم جنتلمن یا مرد ایرلندی.یا بهتر از هر دو فیلم پدر خوانده.

#معمایی(راز آلود):فیلم هایی معمایی اصولا فیلم های زیبا و پرطرفداری هستند زیرا در همزاد پنداری و بازی مجازی با بیننده پیشگام اند.داستان های معمایی اغلب مانند فیلم های شرلوک هلمز به پیدا کردن قاتل یا جنایت کاری که جرمی را مرتکب شده بر اساس سرنخ های صحنه ی جرم و.....میپردازند تا مخاطب را تبدیل به کارآگاه مجازی فیلم کنند تا برای خود استدلال چینی کند.البته فیلم هایی که در آن رازی نهفته است و شخصیت ها برای پیدا کردن آن تلاش میکنند نیز معمایی تلقی میشود.مانن فیلم اتاق فرار محصول ۲۰۱۹

#ماجراجویی:در این نوع فیلم ها شخصیت یا شخصیت های اصلی برای رسیدن به مکان یا هدفی راهی میشوند.سفر آنها ممکن است کوتاه باشد یا بلند اما در صورتی ماجراجویی حساب میشود که جزئیات سفر در فیلم یا انیمیشن روایت شود.مانند فیلم دزدان دریایی کارائیب۴.

#جنگی:جنگی در سینما به درام های جنگی گفته میشود که ماجرا های جنگ ها را(نه جنگ های باستانی بلکه جنگ هایی که پس از جنگ جهانی اول صورت گرفتند.)به صورت فیلم جنگی و نه با عنوان اکشن روایت میکند.چیزی مثل فیلم های ایرانی که راجع به جنگ ایران با عراق ساخته میشوند.در آنها ضد و خورد و شلیک و....دیده میشود اما به معنای اکشن بودن فیلم نیست.#پیشنهاد فیلم ۱۹۱۷ محصول سال ۲۰۱۹.اکثرا و تقریبا ۹۵% از درام های جنگی بر اساس واقعیت‌اند.

#تراژدی:تراژدی سینما با تراژدی تئاتر متفاوت است و به معنای مجموعه شکست ها و تلفات عظیم است.در واقع تراژدی همان درام خیلی سنگین است.یعنی رئالیسمی فرا واقع گرایانه که در روحیه افراد تاثیر میگذارد.

#علمی تخیلی:فیلم هایی که خودتان به آنها اشراف دارید و میدانید که داستان های آنها معمولا داستان های تخیلی مانند سفر در زمان...ربات ها..آینده بشر..موجودات فضایی و در کل ناشناخته های بشری را روایت میکند ولی با این تفاوت که برخلاف ژانر فانتزی،پایه های محکم علمی دارد.برای مثال در فیلم های علمی تخیلی قدیمی سفر به مریخ یک تخیل و ناممکن بود اما چند ده سال بعد ممکن شد.اما اینکه فیلم های  ژانر فانتزی مثلا سیندرلا یا آلیس در سرزمین عجایب پایه علمی ندارند.پس تخیلی هم تلقی نمیشوند زیرا ما ژانری مجزا به نام تخیلی نداریم.فیلم های خیالی یا فانتزی اند یا علمی تخیلی.

#تاریخی:فیلم هایی تاریخی تلقی میشوند که واقعه ای تاریخی(معنای تاریخی اینجا یعنی تاریخ باستان نه مثلا صد سال گذشته.منظور دوران پیش از انقلاب صنعتی پیش از اختراع اولین تپانچه است.فیلم های تاریخی میتوانند دینی باشند یا.....چیزی مثل سریال یوسف پیامبر یا فیلم the king محصول۲۰۱۹.

#و اماّ آخرین ژانر و ژانر مورد علاقه بنده و بسیاری از منتقدان و مخاطبان جهان یعنی ژانر (زامبی):زامبی تا سال ۱۹۶۰ میلادی سبک بود تا اینکه با انقلاب زامبی های مدرن توسط جورج ا.رومرو و ساخت فیلم هایی که وی را پدر ژانر زامبی معرفی کرد.زامبی تبدیل به یک ژانر شد و این را هم بگویم که(بسیار بسیار بسیار بسیار هنر میخواهد که یک کمپانی بزرگ با ساخت تقریبا صد فیلم در یک سبک، آن سبک را به ژانر تبدیل کند.اما جورج رومرو این اصل را شکست و توانست فقط با ساخت چهار فیلم زامبی سبک زامبی را به ژانر زامبی تغییر دهد.ببینید پدر ژانر زامبی چه هنری کرده......و اما فیلم زامبی یعنی چه.زامبی ها معمولا به مردگان متحرکی که خود ما انسان ها باشیم گفته میشود.حال یا از طریق ویروس یا هر عاملی مانند رجعت از قبر و.... دوباره زنده شدیم و به زندگان حمله کرده و آنان را گاز میگیریم.اگر به ژانر زامبی کاملا مسلط نباشید حتما با خود فکر میکنید که خیلی ایده ی مسخره و چندش آوریست که انسان دوباره زنده شود و آخرالزمانی را آغاز کند که......اما کافیست یکی از  بهترین فیلم های زامبی تاریخ سینما.مثلا مجموعه فیلم های رزیدنت اویل ۱ تا۶ را ببینید.آنموقع به تفکر الآنتان به شدتی میخندید که خیال میکنید یک احمق به تمام معنا بودید.زامبی از نظر من هنوز که هنوز است بهترین شخصیت سینمایی را دارد و مثل آن پیدا نمیشود.تا ابد....#پیشنهاد..در اینترنت سرچ کنید بهترین فیلم های زامبی تاریخ سینما. چندین مقاله باز میشود.همه ی فیلم های این مقاله ها عالی اند و هر کدام را که ببینید نظرتان راجع به ساختار سینما عوض میشود...

بسیار خب ژانر های سینمایی را شناختید.اما هنوز سبک ها هستند.سبک های پیچیده ای که هر کدام را به ترتیب و به صورت ساده برایتان توضیح میدهم....

             انواع سبک های سینما 

قبل از شروع بحث سبک را توضیح میدهم.سبک به کلیتی از فیلم میگویند. به دلیل انکه صرفا با دانستن ژانر و معیار های متفرقه نمیتوانید تصمیم به تماشا کردن یا نکردن فیلمی بکنید.فیلم ها در سبک هایی معرفی شده که همانند خلاصه داستان.یک کلیت ساختاری از فیلم را درک و هضم کنید.برای مثال فیلم مرد عنکبوتی:ژانر:اکشن..علمی تخیلی.خب شما اگر بدانید که سبکی به نام ابرقهرمانی وجود دارد که در آن شخصیت اصلی با قدرت های فرابشری به جنگ دشمنی قوی میرود.مطمئنا نظرتان راجع به فیلم عوض میشود.ممکن است که جذب یا دفع از این سبک شوید.پس وجود ژانر و سبک هر دو باهم لازم اند و مخاطب شناسی را به وجود می آورند.مخاطب شناسی که متاسفانه به خاطر عدم تداوم و نظم در ساختار سینمای ایران ودر شاخه گونه های سینمایی ایران.متاسفانه و متاسفانه وجود ندارد و در میان این به هم ریختگی نظام سینما اول ترکیه بعد ایران و بعد هند از دوران پسا مقلدی رویکرد غرب زدگی دارای ضعف شدید در شناسایی و معرفی ژانر و سبک هستند و این درد بدیست برای سینما و تلویزیونِ مقلد و مستمر.......و اما انواع سبک های سینما

           انواع سبک های سینمایی

#اجتماعی:اجتماعی سبکیست که همانند درام در فیلم های داستانی معمول است.این سبک از نظر شناسایی و سبک شناسیِ سینما مشخصه خاصی ندارد و به فیلم هایی تلاقی میشود که معمولا یا(برای خانواده ها و رده سنی های جوان و بزرگسال مناسب است یا در آن به موضوعات اجتماعی از جمله فنون اصلی جامعه شناسی پرداخته میشود یا منظری اجتماعی(به منظور روابط میان مردم در اجتماع و در کشور )به داستان پردازی هایی که مخاطبانی عام و عمومی دارد میپردازد.)مانند فیلمِ uncut gems 

#لایو اکشن:در لایواکشن ها که اصطلاحا در ایران با نام انیمیشن های تلفیقی شناخته میشوند ولی این نام اصلا برای آن مناسب نیست،دو مشخصه کلی وجود دارد.۱-فیلم های لایو اکشن فیلم هایی هستند که برای داستان پردازی با انیمیشن هایی معروف ترکیب میشوند.تلفیق فیلم و انیمیشن مانند فیلم سونیک خارپشت.۲-به فیلم هایی که در گذشته بازی و یا انیمیشن بوده و هم اکنون تبدیل به فیلم شده لایو اکشن گفته میشود.همانند فیلم شیرشاه ۲۰۱۹.

#سبک آر ئی سی(REC):متفاوت ترین و خوش ایده ترین سبک از نظر من...فیلم های سبک REC از اصطلاح رکوردر(recorder)گرفته شده که به معنای ضبط کردن است.این فیلم ها بسیار کمیاب اند و با بودجه های معمولا کمی ساخته میشوند.فیلم های آر ئی سی اصولا چهار مشخصه کلی دارند.اگر دست کم دو تا از این مشخصه ها را در سبک REC دیدید بدانید که این فیلم ارزش ۵ بار تماشا را دارد!!

۱-فیلم های REC معمولا در فضا های بسته یا کلاستروفوبیک ساخته میشوند.چیزی مثل یک کارخانه تا یک آپارتمان یا حتی یک شهر بازی....

۲-فیلم های سبک REC معمولا بدون کات ساخته میشوند.یعنی دوربین از اول تا آخر فیلم یک ضرب روشن است و کوچکترین اشتباه از هر کسی باعث خراب شدن کل فیلم میشود....

۳-فیلم های سبک REC معمولا فیلم برداری مستند نما و سر دستی دارند که اتفاق هیجان انگیزی را رقم میزند.مثلا در خودِ سری فیلم های REC 1--2 خودِ فیلمبردار جزو بازیگران محسوب شده و برفرض مثال اگر زامبی به طرف دوربین حمله کرد و فیلمبردار را خورد نباید شوکه شد!!

۴-برخی بسیار ساده و دانشجویی به نظر میرسند اما کافیست کل آنرا تماشا کنید تا نظرتان ۱۸۰ درجه فرق کند...

از برترین های این سبک فیلم های زیر را به شما پیشنهاد میکنم.مطمئناً شما هم از آنان خوشتان می آید و تنوع را دوست دارید:

۱-فیلم REC 1 محصول ۲۰۰۷

۲-فیلم REC 2 محصول ۲۰۰۹

۳-فیلم one cut of the dead محصول۲۰۱۷

۴-فیلم ۱۹۱۷ محصول ۲۰۱۹

 .......................................

#سبک تقسیم کمدی:منظور از تقسیم کمدی،مشخص کردن نوع کمدیِ فیلم مورد نظر ماست.برای مثال بین انتخاب دو فیلم کمدی گیر میکنیم و تا وقتی ندانیم کدام کمدی مورد علاقه و سلیقه ماست درست انتخاب نمیکنیم زیرا اوج اطلاعات ما از این فیلم خلاصه آن و ژانر کمدی اش است اما.....

انواع کمدی کمدی های تاریک و روشن اند.هر فیلم کمدی در یکی از انواع تاریک و یکی از انواع روشن قرار دارد.البته در دو روشن و یک تاریک هم این امر امکان پذیر میباشد.      کمدی های روشن:

این نوع کمدی ها اصولاً به چهار زیر شاخه...

۱-اسلپ استیک(بزن بکوب و اغراق آمیز است واتفاقا با همین فیلم هندی بازی ها شما را به خنده مینشاند.)مانند انیمیشن تام و جری.

۲-موقعیتی(فرد را در موقعیت های‌مضحک قرار میدهد و مخاطب را میخنداند.)

۳-تقلیدی(ازسایرفیلم‌هابرای‌خنده‌تقلید‌میکند)

۴-کلامی.(با حرف میخنداند و مضامینی بیشتر اجتماعی دارد و خانوادگی دارد.)

            و اماّ کمدی های تاریک :

کمدی تاریک به دلیلی تاریک معرفی میشود که اکثراً فرا تر از خنده،مضامین سیاه اجتماعی سیاسی را به تصویر کشیده و معادلات فرهنگی هر کشور را به بازی میگیرد و پرطرفدار ترین نوع کمدی هم هست .خودم شخصا کمدی هایش را تماشا میکنم.کمدی تاریک از سه نوع کلی آکنده است:

۱-کمدی سیاه black comedy(نوعی از کمدی که مشکلات روزِ جامعه یا جهان را با خنده ای آکنده از زجر و دیگر حس ها مخلوط میکند است.مانند فیلم انگل که امسال بهترین فیلم اسکار شد....این فیلم معترض به فاصله طبقاتی کشور بود.فاصله ای وحشی میان فقیر و غنی.

۲-کمدی کثیفdirty comedy(نوعی از کمدی که محور خنده خود را دستمایه شوخی های جنسی و دیگر شوخی ها گاهی به طور مساوی و گاهی هم شوخی های متفرقه بیشتر.کمدی کثیف به این علت میگویند که فیلم،با شوخی های جنسی حالتی کثیف پیدا کرده ولی کاملا( لعنتی )نشده!!!

۳-کمدی لعنتیfucking comedy (کمدی لعنتی در واقع همان کمدی کثیف اما به شدت و سنگین تر از کثافت آن است.این نوع کمدی به این علت لعنتی نام دارد که کلیه محور خنده را متمرکز بر بخش جنسی و لالیکن و حارم کرده و شاید از شوخی هایی به جز شوخی های کثیف یکی دو بار بهره گرفته.از سری فیلم های جذاب American pie یا همان کیک آمریکایی که در این دسته قرار دارند و از نوع کلامی موقعیتی هم هستند جا دارد که اینجا یاد کنیم.

لالیکن هم که در بحث بود به معنای شوخی های گاه به شدت کفر آمیز و گاه همجنسگرایانه کودکان دختر در کمدی های کثیف است....

           ...................................

#دینی:سبک دینی سبکی است که میتواند دو جنبه داشته باشد.۱-طرفدار و معرف یک دین باشد۲-هزل و توهین آمیز به یک دین باشد.یعنی یک جنبه مثبت و یک جنبه منفی.

از دسته دوم به شما چیزی پیشنهاد نمیکنم چون خودم با فیلم های هزل مشکل دارم و وجود آن را لزوم وجود این سبک نمیدانم اما بهترین فیلم مثبتی که راجع به این سبک میشناسم و حتما به شما پیشنهاد میدهم.فیلمِ هندی pk محصول ۲۰۱۴ است.

#روانشناسی:اگر از من میشنوید تا میتوانید فیلم های روانشناسانه از نوع وحشت نبینید.(فیلم های روانشنایی به سبکی میگویند که داستان های آن خاج از حالت طبیعی و علمیِ این دنیاست مانند تماس یک نفر با شما از ۳۰ سال پیش !!!)این فیلم ها را من به عمل جراحی تشبیه میکنم.زیرا در طول دیدن آن هیچ درد یا ترسی احساس نمیکنید اما همین که فیلم تمام شد و شما به هوش آمدید.اثراتی بر زندگی شخصی و اجتماعی شما دارد که برخی میتواند مخرب باشد.من خودم دیدن این نوع فیلم ها را حد اقل یک ماه یکبار پیشنهاد میکنم اما به طور مکرر نه.مگر آلفرد هیچکاک نبود که با اولین فیلم روانشناسی وحشتی که ساخت(فیلمِ روانی)تا چندیدن سال زنان را از حمام کردن با چشمان باز وحشت زده میکرد..فیلمِ تماس مرگبار را از این سبک به شما پیشنهاد میکنم.همچنین فیلم روانی...

#تشبیهی یا استعاره ای:در سبک استعاره ای فیلم ها مانند کنایه میشوند.یعنی یک دید نزدیک و یک دید دور دارند و قصد ما دید دور به این قضیه است.این فیلم ها معمولا داستانی را روایت میکنند که مشکلات اجتماع را با داستانی عجیب و متفاوت به تصویر میکشد.برای فهمیدن منظور من حتما فیلمِ platform محصول ۲۰۲۰ را تماشا کنید....

#ابرقهرمانی و ضدابرقهرمانی:تا نام قهرمانانی چون مرد عنکبوتی..بتمن..بن تن..مرد آهنی..مرد مورچه ای و...وضد قهرمانانی چون جوکر..و... می آید به یاد این سبک بیفتید.این سبک همانطور که از اسمش معلوم است بیشتر توسط کمپانی های کمیک ساز چون مارول و دی سی ساخته میشوند روایت شخصیت یا شخصیت هایی قدرتمند را دارند که در راه های خیر یا شر دست به استفاده از قدرت های فرا انسانی میزنند.این سبک طرفداران بسیار بسیار وحشتناک زیادی دارد و دلیل آن هم جذابیت این فیلم ها به خصوص در داستان سرایی و جلوه های بصری است.مانند فیلم های معروف مارول و انتقام جویانش که امسال پرفروش ترین فیلم تاریخ و بزرگترین اتفاق قرن معرفی شد..

#وسترن:سبک وسترن،نمونه ی بارز تبدیل ژانر به سبک است.وقتی ژانری در ساخت فیلم های خود کم کاری کرده و ضعف نشان دهد.به زودی فیلم های آن چه خوب باشند چه بد از میان برداشته شده و ژانرش تبدیل به یک سبک شده که چند سال یک بار در آن فیلمی ساخته میشود.آری وسترن،غرب وحشی..کابوی..کلانتر..دوئل و....دیگر ژانر نیستند.این اتفاق و خطر به مرور زمان رخ میدهد و برای هر ژانری ممکن است....

#نوآر:نو آر همان فیلم سیاه را میگویند.معمولا این سبک به دو دسته از فیلم ها اختصاص دارد.۱-دسته ای که درام های جنایی هالیوود را در دهه های ۵۰-۶۰ روایت میکنند.در هر زمان از حال.۲-فیلم های هیجانی که کلیه هیجانشان به مه آلودگی و تیرگی با نور پردازی پایین در صحنه است.و البته همراهی این عامل با غافلگیری هایی ناگهانی....
#سیاسی:سبک سیاسی سبکی به شدت سخت گیرانه در پخش است که به دلیل دست گذاشتن روی داستان هایی که محوریت کشور داری و سیاسی دارند،بسیار کم ولی عالی تولید میشوند.سریال پنج قسمتیِ چرنوبیل یکی از شاخص ترین فیلم های سبک سیاسی است.در این سبک که گاها با اجتماعی اشتباه گرفته میشود.رابطِ مرکزی فیلم همیشه یک سیاستمدار است.وزیر..سفیر..رئیس جمهور..رهبر یا.....
#رئالیسم و سوررئالیسم فرانسوی:این سبک بسیار عجیب و مهم است زیرا یکی از جنبش های بزرگ هنری در فرانسه آن را به وجود آورد.تعریف برای این سبک اشتباه است اما در همین حد بدانید که رئالیسم فیلم هایی واقع گرایانه در جامعه امروز است و سوررئالیسم فراتر از واقع گرایی در جامعه امروز است.رئالیسم های فرانسوی که توسط تقریبا همه کشور ها ساخته میشوند واقع گرایی های شوک آور هستند که گاهی ساده و گاهی پیچیده و پر استعاره در فیلم ها می آیند.مثل فیلم های (Get out) یا(us)
#سبک پلیسی-جاسوسی:شاید از خود بپرسید که چرا پلیسی یک ژانر نیست.یا فیلم های جاسوسی چون سری فیلم های ماموریت غیر ممکن چرا سبک هستند.خب جوابی برای این سوال نیست و فقط میتوان گفت که این دو نوع،ربطی به ژانر جنایی ندارند و خود سبک انحصاریِ خود را تولید میکنند.سبکی که طرفداران به شدت پروپاقرص خود را پرورش میدهد....
#اینترنشنال اَدونچر (international adventure):به صورت ساده ماجرای بین المللی که از نامش معلوم است؛معمولا فیلم هایی هستند که چون سری فیلم های سریع و خشن در بیش از سه کشور متفاوت فیلمبرداری میشوند.این سبک پرطرفدار و جذاب است و همیشه در ژانر ماجراجویی قرار میگیرد.ماجراجویی در چند کشور یا قارّه.....
#سبک فمیلی کیدز یا همان (children):سبکیت که مانند اسمش،بچه گانه.فیلم هایی میسازد که رده سنی هایی از ۶ تا ۱۸ یا بالا تر را در بر میگیرد.ماجرا هایی که در اینطور فیلم ها روایت میشود معمولا راجع به چند بچه کوچک است که محوریت داستان را به دست گرفته و خود،داستان خود را پیش میبرند.و بزرگتر ها فقط در حد کمک در داستان شرکت و بازی میکنند.چیزی مانند فیلم گروه صفر یا(همان troop zero)
#و اما آخرین سبک(animals life):سبک زندگی حیوانات که در دو دهه اخیر با روندی رو به رشد در آن فیلم ساخته میشود،داستان هایی را روایت میکند که میتوان به نحوی گفت بازیگر نقش اول آن حیوان هستند.حال یا این حیوانات یا توانایی صحبت در فیلم را دارند؛البته به زبان خودشان....یا توانایی صحبت را ندارند و صرفا با عنوان یک حیوان در نقش اول بازی میکنند.تقریبا ۹۰ درصدِ فیلم های این سبک همانند ندایِ وحش ،حیوانات خود را با جلوه های ویژه قوی طراحی میکنند و استفاده از حیوانات واقعی در فیلم به خاطر دردسر های آن دیگر صورت نمیپذیرد.دقت کنید فیلم هایی در این سبک قرار میگیرند که بازیگر و سکان دار اصلیشان حیواناتی چون سگ یا .....باشند.مانند فیلم بانو و ولگرد محصول ۲۰۱۹ کمپانی دیزنی.
            ..................................
نکته:::تشخیص ژانر در فیلم های داستانی آسان اما تشخیص سبک بسیار سخت است.قرار گرفتن فیلم ها در ژانر و سبک های متفاوت به عواملی زیادی بستگی دارد و نظریه هر شخص با توجه به تجربیات عملی آن در این زمینه درست است.یعنی کلیه این مقاله یک تئوریست که تنها و تنها با عمل به آن تحقق میپذیرد.برای مثال سبک معمول اجتماعی را باید با ۱-دانستن مفاهیم اصولی جامعه شناسی و۲-تمرین و تکرار مستمر در دیدن فیلم های اجتماعی مختلف تشخیص داد.مفاهیمی چون تحرک اجتماعی..نظام های اجتماعی..جوامع جدانژادی و..... که هر کدام یک کتاب کوتاه مربوط به خود را دارند.در کل و به عنوان یک نتیجه کلی میتوان گفت فیلم های دراماتیک.در هر نوع..دسته..ژانر..سبک و....که باشند،باید درست تشخیص داده شده و قضاوت شوند.کاری ندارم این مقاله را کامل خواندید یا نه..این مهم نیست.مهم آن است که دوباره با تاکید و صدای رسا میگویم:::(((هیچگاه فیلم ها را براساس معیار های کوچک خودتان قضاوت نکنید.هیچگاه فیلم ها را از روی پوستر قضاوت نکنید..هیچگاه فیلم ها را از روی داستان یا....قضاوت نکنید.قضاوت باید فقط و فقط بر اساس امتیاز اصلی فیلم،ژانر فیلم و سبک فیلم که یک کلیت هستند صورت بپزیرد که صورت پذیرفتن این عامل هم نه به دانستن.بلکه به عمل و به دیدن فیلم های هر سبک میسّر میشود...باشد که قضاوت نکردن ظاهری در فیلم هایی که میبینیم،به قضاوت نکردن ما از انسان ها در دنیای واقعی منتهی شود و حداقل از چیزی که حتی شش لایه آن را درک نمیکنیم(فیلم ها)یک درس زندگی بگیریم.نه در این مورد بلکه در هر موردی از زندگی مجازی یا واقعی.قضاوت کردن از روی ظاهر پست ترین کار ممکن است و نتیجه هایی فاجعه بار در زندگی دیگران و خود شخص دارد.
هیچگاه....
  از روی.........
      ظاهر........‌.....
           قضاوت..........‌...
                  نکنیم!!..................*