از میلان تا هالیوود: فیلم زندگی جورجو آرمانی ساخته میشود

فیلم جورجو آرمانی زندگی شخصی و حرفهای این طراح ایتالیایی را روایت میکند و قصد دارد میراث او را بهعنوان نماد جهانی مد گرامی بدارد.
بهگزارش فیگار، تهیهکننده پروژه اعلام کرده فیلم بیوگرافی جدید درباره جورجو آرمانی از چند ماه پیش در دست تولید بوده است تا ادای احترام به یکی از بزرگترین نوآوران مد بینالمللی و نمادی ماندگار از هویت ایتالیایی باشد.
یروولینو در این ذابطه گفت:
درگذشت آرمانی بار دیگر ارزش و معنای ژرف نام او برای ایتالیا و جهان را یادآور شد.
بابی مورسکو، نویسنده فیلم (Crash) که پیشتر با یروولینو همکاری داشته است، برای نگارش فیلمنامه این پروژه به جمع سازندگان پیوسته است. فیلم تکامل زندگی شخصی و حرفهای آرمانی را به تصویر میکشد و نشان میدهد چگونه او به یکی از تأثیرگذارترین طراحان مد قرن بیستم و بیست و یکم تبدیل شد.
این طراح ایتالیایی که فردی انزواطلب بود، سالها با شریک تجاری خود، سرجیو گالئوتی—معمار، طراح مد و تاجر—که در سال ۱۹۸۵ بر اثر ایدز درگذشت، در ارتباط بود. هنوز مشخص نیست که آیا خانواده آرمانی در این پروژه با سازندگان همکاری خواهند کرد یا خیر.
از سوی دیگر:
جورجو آرمانی، طراح میلانی که در دههی هشتاد میلادی با کنار گذاشتن قالب خشک کت و شلوارها، تاریخ فشن مردان و زنان را دگرگون کرد، چندروز پیش در ۹۱سالگی در میلان درگذشت. بهگزارش دیجیکالامگ بامنبع ووگ، از او بهعنوان یکی از آخرین مدرنیستهای ایتالیایی یاد میکنند که با تأکید بر سیلوئت و تناسب برش، استنانداری تازه به استایل مردانه آورد که خود آن را «سادگی روحانگیز و باظرافت» میخواند. این طراح ایتالیایی با اینکه در سطح جهانی بهخاطر تثبیت سبک تازهای از کتوشلوار شناخته میشود، یکی از بزرگترین سینمادوستان دنیای فشن بود که برای بیش از ۲۰۰ فیلم لباس طراحی کرده است.
طراحی جورجو آرمانی را میتوانید در برخی از مهمترین فیلمهای تاریخ سینما ببینید؛ از فیلمهای اسکورسیزی مثل «کازینو»، «رفقای خوب» و «گرگ والاستریت» بگیر، تا فیلمهای «بتمن» کریستوفر نولان و «حرامزادههای بیشرم» کوئنتین تارانتینو.
برای پاسداشت میراث این دیزاینر ایتالیایی در دنیای سینما سراغ برخی از بهترین گنگسترها، ابرقهرمانان، تریدرهای والاستریت و کارآفرینان سیلیکونولی میرویم که جورجو آرمانی روی فشن آنها نقش پررنگی ایفا کرده و طراحیهای خود را بر تنشان پوشانده است.
5 فیلم برتر برای شناخت میراث جورجو آرمانی در تاریخ سینما
۱. شوالیه تاریکی (The Dark Knight)
آرمانی در دو فیلم ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ کریستوفر نولان، «شوالیه تاریکی» و ««شوالیه تاریکی برمیخیزد» (The Dark Knight Rises ) طراحی کت و شلوارهای بروس وین با اجرای کریستین بیل را برعهده داشت. او با طراح لباس فیلم، لیندی همینگ، برای طراحی کت و شلوارهای دودکمه و شیک بروس وین همکاری کرد. شاید این کت و شلوارها را به یاد داشته باشید؛ یکی با طرح راهراه خاکستری ذغالی و دیگری با طرح چهارخانهی خاکستری که لوگوی سفارشی «جورجو آرمانی برای بروس وین» رویشان خورده است. با کمک آرمانی، کریستین بیل با کتهای یقه برگردان دو دکمه با شانههای پهن و کراواتهای ابریشمی ظریف کاملا در نقش ابرقهرمان میلیونر دنیای کمیکهای دیسی فرورفت. آرمانی همچنین طراحی لباس دیگر بازیگران فیلمهای «بتمن» را هم برعهده داشت؛ به ویژه گری اولدمن، مایکل کین، جوزف گوردون-لویت و آن هتوی.
آرمانی دربارهی همکاریاش در فشن «شوالیه تاریکی برمیخیزد» گفته؛
«در دایرهی وسیع ابرقهرمانان، برای من افتخاری است که با شخصیت جذابی مثل بروس وین مرتبط باشم. این یک امتیاز است که این کاراکتر دوباره مرا با لیندی همینگِ با استعداد همراه میکند تا یک ظاهر کلاسیک دیگر خلق کنم که قدرت و ثبات را در دنیای مرموز و پیچیدهی وین به نمایش میگذارد. مشارکت در فرآیند طراحی برای هنرمند فوقالعادهای مانند کریستین بیل یک تجربهی ارزشمند است. از ایفای نقش کوچکی در میراث شوالیه تاریکی خوشحالم.»
۲. رفقای خوب (Goodfellas)
این فیلم، استارت همکاری پربار این دو هنرمند را زد که دنیای فشن و سینما را به هم نزدیکتر کرد. فیلم ۱۹۹۰ اسکورسیزی، «رفقای خوب»، دربارهی ظهور و سقوط هنری هیل در مافیای نیویورک است. آرمانی برای کاراکترهای این فیلم کت و شلوارهایی دوخت که جوهرهی جنایتکاران نیویورکی را به تصویر میکشند. اسکورسیزی و آرمانی پس از «رفقای خوب» بارها با هم همکاری کردند.
شاید کمی ناشناختهتر در حوزهی سینما اما به همان اندازه بااهمیت، مستند مارتین اسکورسیزی دربارهی جورجو آرمانی، به نام (Made in Milan) است که همزمان با «رفقای خوب» منتشر شد. «ساخت میلان» یک تجربهی مسحورکننده است. بخشهایی از آن به یک نمایش مد آرمانی اختصاص داده شده که به خودی خود جذابیت دارد. اما جذابیت واقعی، رویکرد وُیریستیک اسکورسیزی به فرایند وسواسگونهی آرمانی حین طراحی است که میتوانید آن را در رویکرد شاعرانهای که آرمانی به پارچهها دارد و آنطوری که به ایتالیایی از پارچهها میگوید ببینید.
همانطور که از عنوان فیلم برمیآید، توجه زیادی نیز به ریشههای میلانی آرمانی در «ساخت میلان» شده که اسکورسیزی آنها را با تصاویر فوقالعاده همراه کرده است. اسکورسیزی ما را به خانهی مجلل آرمانی میبرد که رویای هر مجلهی معماری و طراحی داخلی است. همچنین صحنهای از خود آرمانی در فیلم هست که در آن تقریبا به سبک هنری هیل در مرکز یک مهمانی شام پرجنب و جوش قرار گرفته. بهترین صحنهی این مستند هم دقیقا اینجاست: دوربین میچرخد و اسکورسیزی و آرمانی را با تمام جلال و جبروتشان در سرتاپا لباسهای آرمانی میبینیم.
۳. کازینو (Casino)
اسکورسیزی و جورجو آرمانی با همکاری دوباره با هم در «کازینو» یکی از نقاط عطف فشن در تاریخ سینما را خلق کردند. در فیلم «کازینو» ۱۹۹۵، شخصیت ایس روثستین با بازی رابرت دنیرو هیچوقت کت و شلوارهای تکراری نمیپوشد؛ برای همین، تعداد کت و شلوارهای دوخته شده (تنها برای دنیرو) به چیزی در حدود ۷۰ دست کتوشلوار میرسد که بخش قابل توجهی از آنها از برند آرمانی هستند.
«کازینو» بیش از هرچیز بهخاطر لباسها و استایلها، به ویژه دوخت بیعیب و نقص کت و شلوارهای پرزرق و برق و جسورانهای که دنیرو میپوشد شناخته میشود که از ۱۹۹۵ تاکنون تحسین بسیاری را در پی داشته است.
۴. گرگ وال استریت (The Wolf of Wall Street)
مدتها پیش از آنکه ثروت جردن بلفورت سر به فلک بکشد، وال استریت شیفتهی کت و شلوارهای آرمانی شده بود. با اینکه سبک یقههایی که لئوناردو دیکاپریو در اواخر فیلم میپوشد به دل هر مردی نمینشیند، اما نمونهای که در این تصویر میبینید، به بهترین شکل یک استایل آرمانی در آن دوره را نشان میدهد.
وقتی از سندی پاول، طراح لباسی که سه جایزهی اسکار به خانه برده، خواسته شد تا کت و شلوارهایی به سبک دهه ۱۹۹۰ برای فیلم اسکورسیزی آماده کند، او فورا سراغ آرشیو آرمانی رفت. جورجو آرمانی هم دسترسی ویژهی آرشیوها را به پاول داد. پاول از کت و شلوارهای کلاسیک راه راه دو دکمهی آرمانی برای فشن فیلم الهام گرفت. دو تا از دوختهای جورجو آرمانی روی پردهی سینما ظاهر میشوند: یکی کت و شلوار شیک به رنگ خاکستری کمرنگ و دیگری به رنگ سرمهای که جردن بلفورت با بازی لئوناردو دیکاپریو آنها را میپوشد. بقیهی کت و شلوارها توسط پاول و خیاط افسانهای نیویورکی، لئونارد لاگزدیل، با دست دوخته شدهاند.
۵. ژیگولوی امریکایی (American Gigolo)
اولین حضور جورجو آرمانی در سینمای هالیوود فیلم «ژیگولوی امریکایی» با حضور ریچارد گییر در نقش جولین کی است که به تثبیت فشن این دیزاینر ایتالیایی در ذهن امریکاییها کمک کرد. جولین کی در مرکزیت این فیلم درام دهههشتاد میلادی به کارگردانی پاول شریدر، تجسم مرد ایدهآل آرمانی است: خوشقیافه و باظرافت که همیشه لباسهایی با دوخت بیعیب و نقش میپوشد.
آرمانی تنها پنج سال پس از تأسیس برند خود، مسئولیت طراحی فشن ریچارد گییر برای این فیلم را عهدهدار شد. این فیلم، آرمانی را به شهرت بینالمللی رساند و انقلابی در خیاطی مردانه ایجاد کرد. کت و شلوارها، که پیش از آن قالبی سفت و سخت و سیلوئتی خشن داشتند، با نبوغ آرمانی به کت و شلوارهای گشادتر، سبک و البته شیک تبدیل شدند. پیراهنهایی که تا ناف باز گذاشته شدهاند، شلوارهای خاکی شقورق و ترنچکتهای کمربندی از جنس کشمیر را هم فراموش نکنید که هنر ایتالیایی را با زرق و برق هالیوودی ترکیب میکنند.
طراحیهای جورجو آرمانی برای «ژیگولوی امریکایی» را میتوان نقطهعطفی در حضور این دیزاینر در دنیای سینما دانست که کمک کرد از والاستریتیها، تا سلبریتیهای هالیوود همه به سبک و استایل آرمانی روی بیاورند.