جستجو در سایت

1404/06/26 16:35

رابرت ردفورد و تجربه نهایی در دنیای سینمای ابرقهرمان‌ها: MCU فقط یک درس برای او بود

رابرت ردفورد و تجربه نهایی در دنیای سینمای ابرقهرمان‌ها: MCU فقط یک درس برای او بود
رابرت ردفورد، بازیگر و کارگردان افسانه‌ای هالیوود که روز ۱۶ سپتامبر در سن ۸۹ سالگی درگذشت، برای تجربه نوین فناوری‌های سینمایی، در نقش کوتاهی در دنیای سینمایی مارول ظاهر شد و نشان داد که حتی در واپسین سال‌های حرفه خود، همچنان به دنبال کشف مرزهای نوآوری در سینما بود.

ترجمه اختصاصی سلام سینما – نگار رعنایی: رابرت ردفورد که میراثی جاودانه در دوران «هالیوود نوین» بر جای گذاشت، با فیلم‌هایی مانند «بوتچ کسیدی و ساندنس کید» (Butch Cassidy and the Sundance Kid)، «نامزد انتخابات» (The Candidate)، «همه مردان رئیس‌جمهور» (All the President's Man) و «نیش» (The Sting) به نمادی فرهنگی بدل شد. او در سال ۱۹۸۰ با کارگردانی «مردم معمولی» (Ordinary People) جایزه اسکار بهترین فیلم را به دست آورد و تنها یک سال بعد، به دلیل نگرانی از وضعیت سینما، مؤسسه و جشنواره ساندنس را برای حمایت از فیلم‌های مستقل تأسیس کرد.

با این حال، شاید تعجب‌آور باشد که آخرین نقش او در فیلم «انتقام‌جویان: پایان بازی» (Avengers: Endgame) در سال ۲۰۱۹، یکی از پرخرج‌ترین و پرطرفدارترین آثار دنیای مدرن «سینمای کارتونی» بود. ردفورد در این فیلم در نقش الکساندر پیرس، مأمور دولت و عضو مخفی هایدرا، ظاهر شد؛ شخصیتی که اولین بار در «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» (Captain America: The Winter Soldier) در سال 2014 بازی کرده بود.

در پاسخ به سوال یکی از طرفداران درباره دلیل حضور در دنیای MCU، ردفورد گفت: «یکی از دلایل حضور من در این فیلم، تجربه شیوه جدیدی از فیلم‌سازی بود که در آن شخصیت‌های کارتونی با فناوری پیشرفته زنده می‌شوند. من فقط می‌خواستم بدانم این تجربه چگونه است.»

زندگی ردفورد و پیشرفت فناوری سینما همزمان پیش رفت. او در سال ۱۹۳۶ متولد شد و شاهد تحولات عظیم صنعت فیلم بود، از جمله ورود تکنیک‌های صفحه سبز و جلوه‌های بصری که به تدریج به استانداردی در سینمای مدرن بدل شدند.

تا پیش از حضور در «کاپیتان آمریکا»، ردفورد عمدتاً در فیلم‌هایی با جلوه‌های عملی و بدون فناوری پیشرفته بازی کرده بود. با ورود به MCU، او نه تنها با فناوری‌های مدرن آشنا شد، بلکه در جهانی کاملاً دیجیتال و پیش‌تصویربرداری شده غوطه‌ور شد. این تجربه به او اجازه داد شیوه‌های نوین خلق صحنه‌های سینمایی را از نزدیک مشاهده کند.

او همچنین از پیشگامان درک پتانسیل اینترنت برای توزیع آثار مستقل بود و در سال ۲۰۰۶، برنامه‌ای در ساندنس برای نمایش فیلم‌ها روی گوشی‌های موبایل ایجاد کرد.

در نهایت، حضور کوتاه ردفورد در فیلم‌های پر جلوه‌های ویژه، نه تنها تجدید خاطره‌ای از دوران بازیگری اوست، بلکه نشان می‌دهد که او تا آخرین سال‌های فعالیت حرفه‌ای خود، همچنان به دنبال تعادل میان هنر و فناوری بود و همواره راهی برای پیشبرد سینمای مورد علاقه‌اش می‌جست.


 

نگار رعنایی

دانش‌آموخته ادبیات انگلیسی و مترجمی با هفت سال تجربه کار. یک سال است در «سلام سینما» به تولید محتوا درباره سینمای جهان مشغولم. همیشه دنبال داستان‌های جدید و تجربه‌های متفاوت در دنیای هنر هستم.


اخبار مرتبط
ارسال دیدگاه
captcha image: enter the code displayed in the image