نقد فیلم Father, Mother, Sister, Brother | پرترهای سهبخشی از روابط خانوادگی با چاشنی طنز جیم جارموش

ترجمه اختصاصی سلام سینما – نگار رعنایی: فیلم «پدر، مادر، خواهر، برادر» (Father, Mother, Sister, Brother)، با بازیگران بزرگی همچون آدام درایور، کیت بلانشت، شارلوت رمپلینگ و ایندیا مور، با طنز ظریف و نگاهی ملایم به شکافهای نسلی و سوءتفاهمهای خانوادگی میپردازد.
این کمدی-درام در سه بخش مستقل ـ «پدر»، «مادر» و «خواهر، برادر» ـ روایت میشود، اما موتیفهای تکرارشونده و جزئیات ریز، این اپیزودها را بهطرزی لطیف به هم متصل میکنند. سکوتهای سنگین، دروغهای کوچک و تلاش برای حفظ ظاهر، به همان اندازه معنا میآفرینند که شوخیها و لحظات صمیمیت. نتیجه، فیلمی است که هم سرگرمکننده است و هم تأملبرانگیز.
جیم جارموش در این اثر، ساختار سهبخشی خود را با موقعیتهای روزمره خانوادگی پر کرده است. در اپیزود نخست، جف (آدام درایور) و خواهرش امی (ماییم بیالیک) برای دیدار پدرشان (تام ویتس) میروند؛ دیداری پر از سکوتهای معنادار و فاصلههای عاطفی.
در بخش دوم، یک مادر نویسنده (شارلوت رمپلینگ) در دوبلین، پذیرای دو دخترش (کیت بلانشت و ویکی کریپس) میشود. رقابتهای خواهرانه، دروغهای کوچک درباره موفقیتهای شغلی و تلاش برای جلب توجه مادر، فضایی تلخ و شیرین میآفریند.
اپیزود سوم، حال و هوایی متفاوت دارد: دوقلوها (ایندیا مور و لوکا سبت) پس از مرگ والدینشان به خانه خالی در پاریس بازمیگردند. مرور خاطرات و کشف رازهای کوچک خانوادگی، به رویکردی تأملی و حتی شاعرانه منجر میشود.
فیلم از نظر بصری نیز چشمگیر است؛ با فیلمبرداری فدریک المز و یوریک لوسو و تدوین خلاقانه آفونزو گونزالس، حتی سکوتها و لحظات ظاهراً بیاتفاق، سرشار از ریتم و معنا میشوند.
«پدر، مادر، خواهر، برادر» در نهایت، تصویری انسانی و جهانی از روابط میان نسلها ارائه میدهد؛ اینکه شناخت ما از والدین و فرزندانمان همیشه ناقص است، و شاید همین رازها و نادانستهها زندگی خانوادگی را جذابتر و پُرمعناتر میسازد.