دارن آرونوفسکی با یک ارجاع زیرکانه، اسکورسیزی را به یاد میآورد

در «Caught Stealing»، شاهد ارجاعات متعددی به نیویورک ۱۹۹۸ هستیم، از جمله عبور شخصیت اصلی، هنک (آستین باتلر)، از مقابل فروشگاه معروف Kim’s Video، تا حضور موسیقی و فرهنگ پانک در زندگی همخانهاش روس (مَت اسمیت). حتی امکان دارد که «Pi»، اولین فیلم آرونوفسکی که در همان سال در نیویورک رخ میدهد، با «Caught Stealing» همزمان باشد و جهانی مشترک برای این آثار شکل گرفته باشد.
با این حال، نکته جالب فیلم، ارجاع به فیلم ۱۹۸۵ اسکورسیزی، «After Hours»، است. در این فیلم، گرِیفین دان نقش پاول هکِت را بازی میکند، کارمندی که زندگی یکنواختش در یک شب عجیب و غریب در نیویورک دگرگون میشود. دان در «Caught Stealing» نقش صاحب بار را بازی میکند و نام شخصیت او نیز پاول است؛ این ارجاعی هوشمندانه به میراث «After Hours» به شمار میرود.
این انتخاب، فراتر از یک چشمک ساده به اسکورسیزی عمل میکند و شخصیت پاول در «Caught Stealing» بهصورت مستقل و منحصربهفرد نیز حضور دارد. هر دو فیلم، داستان نیویورکی مردان معمولی گرفتار ماجراهای غیرمنتظره را روایت میکنند، با این تفاوت که «After Hours» یک شب و «Caught Stealing» چند روز را دربرمیگیرد. در عین حال، فیلم اول سبک سورئال و کمدی دارد و فیلم دوم بیشتر حالوهوای نوآر با طنز تلخ دارد.
گرِیفین دان با بازی در هر دو فیلم، دو روی یک سکه از شخصیت پاول را به تصویر میکشد: یکی گرفتار یکنواختی و دیگری غرق در لذتهای زندگی، هر دو با همان ظاهر اما روح متفاوت. این همزمانی، نه تنها ارجاعی به فیلم کلاسیک اسکورسیزی است، بلکه یادآور نحوهی اشتراک فضای نیویورک توسط شخصیتهای متفاوت و قدرت سینما در خلق جهانهای همزمان با یک چهره مشترک است.
منبع: slashfilm