جستجو در سایت

1397/12/04 00:00

آشغال‌های حذف نشدنی

آشغال‌های حذف نشدنی

 آشغال‌های حذف نشدنی

فواد شمس

1-  منیرخانم فیلم #آشغال‌_های_دوست_داشتنیدقیقا مادروطن است.  مادروطنی ترس‌خورده . دقیقا شبیه ایران ما که از تاریخ پر از سرکوبش ترس در وجودش نهادینه شده است.

2-  ایده زنده شدن قاب های عکس در نوع خودش  در سینمای ایران یک ایده ناب بود. روایتی از تاریخ گرایش‌های مختلف مردمان ساکن#ایران در طول تاریخ. با تمام تنوع ها و اختلاف‌هایشان اما در نهایت یک خانواده هستند و منیرخانم که نمادی از مادروطن است همه را با هم در کنار هم دوست دارد.

3-  البته به وضوح کارگردان با کاراکتر منصور( شهاب حسینی)  همدلی بیشتری دارد. محور داستان اوست. اتفاقا برخلاف نظر برخی از دوستان که این کاراکتر را خیلی نزدیک به واقعیت جریانات چپ ایران ندانسته بودند به نظرم کارگردان به صورت عمدی این تیپ را جوری ساخته بود که فراتر از یک جریان مشخص چپ باشد. تلفیقی از همه جریانات حذف شده چپ باشد نه لزوما نماینده یک حزب و سازمان مشخص
4-  منصور(#شهاب_حسینی) نماد تمام حذف شدگان تاریخ ایران است. کسانی که هر نوع نام و نشانی از آنان جرم است. حتی در حد یک قاب عکس! منصورها را چنان حذف کرده‌اند که حتی کسانی که دوست‌شان دارند مجبور می‌شوند از ترس هر نام و نشانی از آنان را به زباله دان بیاندازند.

5-  مسئله اصلی فیلم جدال منصور برای حذف نشدن، نادیده گرفته نشدن، شنیده شدن حرفش، به رسمیت‌شناخته شدن وجودش است و البته عشق پرشور او با سیما (هدیه تهرانی)

6-  کارگردان به وضوح رابطه بین منصور و#هدیه_تهرانی را نشان نمی دهد. نشانه‌هایی در فیلم می گذارد که یک عشق سرکش بین این دو را مخاطب بفهمد. حرف های بین سیما و منیرخانم. عکس‌های منصور و سیما که منیر خانم در جاساز کنار کتاب سرخ مائو و گلوله‌ها پیدا می کند. نگرانی آخر فیلم ناصر برای سیما.

7-  اما قهرمان اصلی فیلم کسی هست که در فیلم نیست. "آرش"  پسر سیما. آرش شاید حاصل عشق سرکش و البته سرکوب‌شده منصور و سیما باشد. حاصل عشقی بین  تمام حذف شدگان تاریخ ایران. نسلی که تجربه و خاطرات تمام این قاب‌ها را با خود دارد و شاید راهی متفاوت تر از این قاب ها در پیش بگیرد.

8-  منصور در آخرین دقایق فیلم از قاب خارج می شود. شاید همان  منصو از قاب خارج شده باشد که علامت ضبدر را به تمام  خانه های محله می زند. شاید همان منصور باشد که در قالب کبوتری در آخرین فریم فیلم در کوچه پر می کشد. هر چه باشد منصور در زباله‌دان تاریخ نرفت چون منیرخانم (مادر وطن)  برگشت و دنبالش دوید. منصور والبته سیما نماینده  تاریخ حذف نشدگانی هستند که شاید روزگاری "آرش" ها روایت‌گر آن باشند 


فیلم های مرتبط

افراد مرتبط