(زیر نظر) قباحت

در حالی که هنوز نتوانستیم شبه فیلم مطرب را هضم کنیم و آن را مورد بررسی قرار بدهیم که چرا این فیلم باید رکورد فروش را در سال جاری جابجا کند فیلم دیگری با همین متر و معیار اکران شد اساسا دیگر تاسف برای سینما کارکرد لازم را ندارد چرا که مسئولین در وزارت ارشاد و سازمان سینمایی با اجازه ساخت و دادن پروانه نمایش به این فیلم ها نشان دادند سینمای ایران اهمیت و اولویتی برای آن ها ندارد و تا جایی که می توانند فیلم هایی اکران می کنند که فاجعه ای بیش نیست ، چند روزی ست که فیلم زیرنظر اکران شده اثری مبتذل و مستهجن، اثری که با یک واژه سوراخ شکل گرفته و قطعا این اثر فیلمنامه ای نداشته و مجید صالحی در اولین فیلم سینمایی اش قصد داشته با ساخت یک خزعبل جیب مردم را خالی کند ، زیر نظر فرسنگ ها با یک اثر سینمایی فاصله دارد یا بهتر بگوییم خیلی مانده است تا به یک فیلم خشک و خالی برسد ، زیرنظر شباهت بیش از حدی به فحش و بدبیراه دارد اثری چرک و آلوده که با یک طرح منسوخ شده شکل گرفته، مجید صالحی در ساخت اولین فیلم سینمایی اش مواد لازم را درست انتخاب کرده رضاعطاران همراه با یک پارتنر که امیرجعفری انتخاب شده مواد بعدی یک جین زن که نقش آنان تحریک قوای جنسی و شهوانی مردان فیلم است اضافه کنید دیالوگ های جنسی و مستهجن، اساسا کلیت این فیلم با یک واژه شکل گرفته کاناپه ای سوراخ می شود و این سوراخ کلید واژه فیلم می شود و کل دیالوگ ها حول و حوش این واژه شکل گرفته حالا ببنید با این واژه چقدر می شود دیالوگ ها و موقعیت های مستهجن خلق کرد، فضاپردازی در زیر نظر کاملا بداهه است میزانسن های شلخته و بی تناسب، فضای چرک آلود و اضافه کنید که دو کاراکتر اصلی طریقه مصرف مواد مخدر را را به مخاطب آموزش می دهند.
واقعا باعث تعجب است که عوامل این فیلم متوجه نشده اند که زیرنظر نمی تواند مخاطب را بخنداند؟ انگار همه چیز سر صحنه شکل گرفته است به طوری که گفتند این فیلم رضاعطاران دارد دیگر همه چیز سر صحنه ردیف می شود اما این فیلم به دلیل شوخی های نامربوط جنسی و غیره دیالوگ های دوپهلو تبدیل به یک اثر مبتذل و شهوتی شده است ، کل فیلم در یک آپارتمان می گذرد در این آپارتمان یک زنی به نام گیتی وجود دارد که مطلقه است حالا مردان این ساختمان حتی یک پسر نوجوان به او چشم دارند این چه نگرشی است که مقام زن را در این گونه از فیلم های مستهجن لگدمال می شود مگر زن شخصیت و جایگاه ندارد که باید بزک شود و شهوت مردان را تحریک کند؟ مگر این فیلم برای اخذ پروانه نمایش در وزارت ارشاد بازبینی نمی شود چرا فیلمی مثل زیرنظر باید اکران شود؟ امید روی سوراخ کاناپه نشسته است گیتی آمده که سوراخ کاناپه را ببنید امید با وضعیت فاجعه برانگیر با تکان دادن قسمتی از بدن خود به گیتی می گوید بیا سوراخ را ببین!!!!! این دیالوگ این موقعیت سینماست؟؟؟؟؟ در سکانسی دیگر امید به محسن می گوید برای اینکه زنت نیاد تا سوراخ کاناپه را بیند زنگ بزن و به او یک انگ بچسبان! یا می گوید می سپارم زنت را خفت کنند! اساسا این فیلم ترویج بی غیرتی و شک انداختن مرد به زن در جامعه است، زیرنظر نشانی از بی بندباری ست آیا جامعه و فرهنگ ما می تواند پذیرای این همه کثیفی ذاتی و جنسی باشد، سکانسی که آیدین گریه کنان محسن را در آغوش گرفته ترویج همجنس گرایی مطلق است یا در سکانس دیگر محسن در خانه گیتی حضور دارد مرد همسایه هم می خواهد به بهانه ای وارد خانه گیتی شود این ترویج هوسرانی مردان است و البته نگرش نکبت وار زن با ایجاد آرایش و نوع پوشش در تحریک قوای جنسی مرد؛ برای این مردان چشم چران که بیمار جنسی اند فرقی ندارد که زن متاهل و مجرد باشد، پیاده شدن شادی ازآسانسور و نگاه مرد همسایه را به یاد بیاورید. زیرنظر سرشار از موقعیت های اروتیک و جنسی ست که می خواهد با این بهانه مخاطب را به خنده وادار کند شوخی و دیالوگ های جنسی دوپهلو با استفاده از واژه سوراخ باعث شده مخاطب از خجالت گاهی خنده ای آرام داشته باشه بله این دیالوگ های کوچه و خیابانی فقط باعث خجالت خانواده در سالن سینما می شود به یاد بیاورید محسن از دستشویی خارج می شود و به امید می گوید زیپ شلوارم را ببند فیزیک آن پلان فاجعه و خجالت آور است و انگار شاهد یک فیلم پورن هستیم مجید صالحی قصد داشته با یک طرح نیم خطی و با استفاده از یک واژه مستهجن اولین فیلم سینمایی اش را بسازد و تنها امیدواری اش رضاعطاران بوده است و اگر نه این فیلم لمپن و کثیف آنقدر عقب افتاده و زشت است که مخاطب آن را پس می زند در جایی هم مجید صالحی کم می آورد و مجبور به طرح روایتی دیگر می شود مثل پیدا کردن موش در خانه همسایه یا مرگ همسایه دیگر واقعا این طرح موضوعات چه فایده ای داشته ؟ زیر نظر اینقدر تداوم لحظه دارد که این فیلم می توانست بیشتر ادامه داشته باشد اما صالحی ترجیح می دهد پایان فیلمش را با بدیهی ترین شکل ممکن به پایان برساند و مخاطب را از دیدن این اثر کثیف راحت کند، لازم به ذکر است ساختار این فیلم به قدری آشفته و شلخته است که نیازی به تحلیل ساختاری آن نیست، به یاد داشته باشیم که زیر نظر نه کمدی است و نه طنز صرفا یک شبه فیلم ناقص است که می خواهد با فرمول مثلا کمدی بزن و بکوب مخاطب را سرگرم کند اما زیرنظر اثری درباره شیره تریاک و مشروب و شهوت مردان و ترویج بی بندوباری در جامعه است.
باید برای عوامل ساخت این فیلم به خصوص مجید صالحی و رامبدجوان به عنوان کارگردان و تهیه کننده متاسف بود که برای مخاطب بیشتر حاضراند با هر خزعبلی مخاطب را تلکه کنند، اما برای رضاعطاران و امیرجعفری کار از تاسف گذشته است این دو بازیگر راه ابتذال را انتخاب کرده اند و تاسف بزرگ نثار کسانی ست که به این فیلم اجازه ساخت و نمایش می دهند، شاید تنها دلیل اکران این فیلم ها پرت شدن حواس مخاطب به مسائل سیاسی و اقتصادی مملکت باشد اما یادمان نرود تاثیر مخرب فیلمی مثل زیرنظر یا مطرب روی مخاطب جبران ناپذیر است.