(نقد انیمیشن "روح | Soul")

بعد از تجربه موفق "درون به بيرون Inside Out" و ديگر آثار كارگردان، داستان انيميشن "روح Soul"، داستانى ست بلندپروازانه؛ كه چگونه مى توان سفر يك روح به برزخ، دروازه دنياى پسين، دنياى پيشين و ماجراى دو روح را روايت كرد، آن هم با تصاوير و اتفاقات مختلفى كه كتب مقدس و اديان مختلف جهان با رويكردهايى متفاوت به آنها اشاره كرده اند.
بزرگترين دستاورد اين اثر را مى توان يك نمايش تماشايى از جهانِ پس از مرگ دانست. استفاده از داستان هاى فولكلور مذهبى و مفاهيم كتب آسمانى طورى در داستان گنجانده و اجرا شده اند كه تصاوير اين اثر را مى توان جدى ترين تلاش براى نمايش زندگى پس از مرگ دانست؛ پلى كه به سمت نورى بى انتها ختم شده و بهشت كوچكى كه بچه ها پيش از ورود به دنيا در آن صاحب شخصيت مى شوند؛ و اين تصاوير، واقعى ترين تصاويرى هستند كه انسان در طول تاريخ سينما درباره جهان پيش يا پس از مرگ ديده و با آن آشنا هستند؛ كه در نهايت در ذهن خود با اين پرسش مواجه مى شوند:
آيا زندگى ارزش زيستن دارد؟
نكته ديگر، نوع جهان بينى شخصيت "٢٢" است؛ آن هم به عنوان كسى كه دركى از زندگى روى زمين و احساسات ندارد و در تصاويرى سرخوشانه و در ارتباط با انسان نشان داده مى شود... يك ريتم آرام در كنار شوخ طبعىِ به قاعده و نمايش اتفاقاتى عادى در زندگى، مثل تجربه يك طعم تازه و يا افتادن برگ درختان در اينجا با تكيه بر منطق درست روايى روايت شده و حس اميد بخشى خود را از دست نمى دهد... درست است كه اين اثر با وجود تلاش زياد، گاهى سانتى مانتاليسم هم مى شود، امّا شعارهايى كه گاهى مطرح مى شود، خيلى در ذوق نزده و منطق داستانى خودشان را دارند.
و در نهايت حرف "روح Soul" اين است:
"دعوت به دست كشيدن از آرزوهاى بزرگ و لذت بردن از زندگى"
و در مورد جدى نگرفتن جاه طلبى هاست؛ و با طرح سؤالاتى مثل "فايده زندگى كردن چيست؟!" ساعاتى دلنشين و جذاب را پيش روى تماشاگر قرار مى دهد؛ يك ماجراجويى معنوى بى نظير...
"روح Soul" حتى بدون تفسيرهاى معنوى اش، انقدر در قصه گويى قوى عمل مى كند كه بارها و بارها ارزش ديدن دارد.