جستجو در سایت

1404/02/02 19:30

شینجی هیگوچی با فیلمی جدید به نتفلیکس بازمی‌گردد

شینجی هیگوچی با فیلمی جدید به نتفلیکس بازمی‌گردد
شینجی هیگوچی، فیلمساز برجسته ژاپنی و استاد جلوه‌های ویژه توکوساتسو، با فیلم جدیدش «انفجار قطار سریع‌السیر» به نتفلیکس بازگشته است.
به گزارش سلام سینما

شینجی هیگوچی، فیلمساز برجسته ژاپنی و خالق مشترک فیلم تحسین‌شده «شین گودزیلا»، در جدیدترین پروژه‌اش با نتفلیکس، به سراغ نابودی دوباره قطارهای سریع‌السیر رفته است؛ اثری مهیج به نام «انفجار قطار سریع‌السیر» که از ۲۳ آوریل در نتفلیکس پخش می‌شود.

هیگوچی در رویداد APAC نتفلیکس در توکیو، در گفت‌وگو با ورایتی اعلام کرد که علاقه‌اش به قطارهای سریع‌السیر، در واقع ریشه در عشق او به تخریب سینمایی دارد. او گفت:«نظم و دقتی که قطارها نماد آن هستند برایم جذاب است، و چون آن‌ها را دوست دارم، می‌خواهم آن‌ها را نابود کنم.»

در این فیلم، بمب‌هایی در قطار نصب شده‌اند که در صورت کاهش سرعت به کمتر از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت، فوراً منفجر می‌شوند. بمب‌گذار برای خنثی‌سازی بمب‌ها، مبلغ ۱۰۰ میلیارد ین (حدود ۶۶۰ میلیون دلار) درخواست می‌کند. این تهدید، رقابتی نفس‌گیر میان خدمه قطار، مسافران و مقامات راه‌آهن ایجاد می‌کند.

بازسازی یک خاطره‌ی کودکی

«انفجار قطار سریع‌السیر» نسخه‌ای مدرن از فیلم کلاسیک ژاپنی «قطار سریع‌السیر» محصول سال ۱۹۷۵ است؛ فیلمی که به گفته هیگوچی، تأثیر عمیقی بر او گذاشته است.

او می‌گوید: «این اولین فیلم بزرگسالانه‌ای بود که دیدم. در ۱۰ سالگی، از مدرسه فرار کردم تا ببینمش. داستانش درباره‌ی مجرمی بود که باید تاوان جرمش را با جانش پس می‌داد. چون خودم آن روز کار اشتباهی کرده بودم، با آن شخصیت احساس همذات‌پنداری می‌کردم.»

بازگشت به توکوساتسو با نگاهی مدرن

هیگوچی که به‌خاطر تخصصش در توکوساتسو (تکنیک‌های جلوه‌های ویژه ژاپنی با استفاده از مینیاتورها و ابزارهای فیزیکی) شناخته می‌شود، سابقه‌ای طولانی در تخریب قطارها روی پرده دارد. از جمله در فیلم «شین گودزیلا» که در آن قطار Keikyu 800 تخریب می‌شود، و در «غرق شدن ژاپن» که قطار Fujikyuko 5000 به شکلی دراماتیک نابود می‌شود.

او درباره ترکیب جلوه‌های ویژه سنتی با فناوری‌های مدرن می‌گوید: «زمانی که شروع به کار کردم، بسیاری از کارگردانان توکوساتسو را جدی نمی‌گرفتند. هدف من این بوده که بهترین‌های هر دو دنیا — جلوه‌های میدانی و دیجیتال — را با هم ترکیب کنم.»

تغییرات اجتماعی و بازتعریف شخصیت منفی

هیگوچی می‌گوید ساخت نسخه مدرن این فیلم چالش‌هایی به همراه داشت، از جمله تعیین شخصیت منفی در فضای اجتماعی امروز ژاپن. تیم سازنده پس از بررسی دیدگاه‌های نسل جوان که نسبت به آینده احساس ناامیدی داشتند، تصمیم گرفتند از این حس عمومی الهام بگیرند.

او تأکید می‌کند که فیلم فقط در مقیاس تصویری بزرگ نیست، بلکه در بُعد احساسی نیز تماشاگر را با سفری عمیق همراه می‌کند. «به‌نظرم اگر مقیاس فیلم بزرگ نباشد، ارزش رفتن به سینما را ندارد. این مقیاس باید هم بصری و هم احساسی باشد.»

ارجاعاتی برای تماشاگران قدیمی

هیگوچی تأیید می‌کند که فیلم جدید حاوی ارجاعات ظریفی به نسخه اصلی سال ۱۹۷۵ است؛ از جمله حضور یک تیم جودو در میان مسافران قطار، که تماشاگران ژاپنی آن را به‌خوبی تشخیص خواهند داد.

او همچنین عنوان می‌کند که بیشتر اقتباس‌های سینمایی از فاجعه‌های ریلی را دیده است، از جمله فیلم «قطار سریع‌السیر» با بازی برد پیت. او از دیدن نسخه‌ی بالیوودی این داستان با نام «قطار سوزان» (The Burning Train) نیز ابراز علاقه کرده است.

در پایان، هیگوچی اشاره کرد که پروژه بعدی‌اش بسیار پیچیده است و جزئیات آن فعلاً محرمانه باقی خواهد ماند.

منبع: variety


ارسال دیدگاه
captcha image: enter the code displayed in the image