فاتح آکین با «آمروم» در جشنواره کن حاضر میشود

فاتح آکین، کارگردان مطرح آلمانی-ترکی، که فیلم تازهاش «آمروم» روز پنجشنبه در جشنواره فیلم کن به نمایش درمیآید، هماکنون روی دو پروژه جدید کار میکند؛ مستندی با عنوان «اژدهای آناتولی» و فیلم داستانی «ارواح» که فیلمبرداری آن از تابستان آغاز خواهد شد.
مستند «اژدهای آناتولی» زندگی و روند ساخت آلبوم جدید «گایه سو آکیول»، خواننده و ترانهسرای ترک، در برلین را دنبال میکند. آکین درباره این پروژه میگوید: «او به دلیل انتقاد از جامعهای که به نظر میرسد ضد زن است، مجبور شد ترکیه را ترک کند. در پنج یا شش سال گذشته، حدود ۲۵۰ هزار نفر از ترکهای تحصیلکرده، از جمله پزشکان و دانشمندان، کشور را ترک کردهاند. این یک فرار مغزهاست.» فاتح آکین که والدینش در دهه ۱۹۶۰ از ترکیه به آلمان مهاجرت کردهاند، این مستند را نمایشی از نسلی میداند که کشورشان را ترک میکنند.
فیلم داستانی «ارواح» که فیلمنامه آن را روت توما نوشته و آکین در حال بازنویسی آن است، داستانی عاشقانه برای مخاطبانی است که فیلم «راینگلد» ساخته ۲۰۲۲ او را دنبال کردهاند. آکین توضیح میدهد: «آن فیلم در آلمان بسیار موفق بود و مخاطبانی با پیشینه عمدتاً خاورمیانهای را به سالنهای سینما کشاند. حالا میخواهم برای این گروه، داستانی عاشقانه تعریف کنم.»
فیلم «آمروم» در سال ۱۹۴۵ و در جزیرهای به همین نام در آلمان اتفاق میافتد. داستان درباره پسربچه ۱۲ سالهای به نام نانینگ است که از خرابیهای جنگ در هامبورگ به این جزیره پناه آورده است. او زندگی ساده روستایی را میآموزد اما به تدریج واقعیتهای تلخی درباره والدینی که طرفدار هیتلر هستند، متوجه میشود و این مسئله او را از این بهشت کوچک دور میکند.
آکین با اشاره به تاثیر شعر «بهشت گمشده» از جان میلتون و الهام از فیلمهای «دزد دوچرخه» و «کفشواش» ساخته ویتوریو دسیکا و «با من بمان» به کارگردانی راب راینر، میگوید: «برایم مهم بود که عشق بین مادر و فرزند را تعریف کنم، حتی اگر آن مادر نازی باشد. نمیخواستم برای نازیها همدردی ایجاد کنم، اما باید داستان این عشق را میگفتم.»
فاتح آکین از افزایش قدرت جریان راست افراطی در آلمان و حزب «آلترناتیو برای آلمان» به عنوان یکی از دلایل ساخت این فیلم یاد میکند و تاکید میکند که داستانگویی میتواند به فهم و مقابله با این موضوع کمک کند.
آکین «آمروم» را سفری به عمق «روح آلمانی» خود توصیف کرده و بر دفاع از ارزشهایی همچون آزادی بیان تاکید میکند. او میگوید: «این ارزشها در سراسر جهان و در آلمان نیز در حال فراموشی هستند و من نه فقط به عنوان فیلمساز، بلکه به عنوان عضوی از این جامعه باید از روح آلمانیام دفاع کنم.»
منبع: variety