انتقاد مدیر سابق بنیاد فارابی از وضعیت کنونی این نهاد دولتی

او تأکید کرد که بنیاد سینمایی فارابی که در دهه ۱۳۶۰ با هدف احیای سینمای ایران پس از انقلاب تأسیس شد، امروز نیازمند بازتعریف نقش خود است و باید از یک نهاد حمایتی صرف به یک مرکز راهبردی در سینمای ایران تبدیل شود.
زینالعابدین با اشاره به تحولات گسترده سینمای ایران در سالهای اخیر گفت: «سینمای ایران دیگر با مختصات دهه ۶۰ و ۷۰ اداره نمیشود، اما ساختارهای مدیریتی همچنان با همان سیاستها پیش میروند. فارابی نیازمند نوسازی و تغییر در مأموریتهای خود است تا بتواند نقش مؤثرتری در آینده سینمای ایران ایفا کند.»
او همچنین تأکید کرد که این نهاد باید به تولید آثار استراتژیک بپردازد و تنها به حمایت از فیلمهای جشنوارهای یا تولیدات حجمی بسنده نکند.
مدیر سابق بنیاد سینمایی فارابی در بخش دیگری از سخنان خود، به اهمیت بازنگری در قوانین و سیاستهای سینمایی اشاره کرد و گفت: «برای مثال شورای پروانه نمایش هنوز با آییننامهای از سال ۱۳۸۰ اداره میشود، در حالی که سرعت تحولات فرهنگی و اجتماعی نیازمند سیاستگذاریهای جدید است.»
او همچنین از عدم ثبات مدیریتی در فارابی انتقاد کرد و گفت: «در دهه ۶۰، آقای بهشتی بیش از یک دهه مدیریت این نهاد را بر عهده داشت، اما در سالهای اخیر، تغییرات پیدرپی مدیران باعث شده است فارابی دچار ایستایی شود.»
زینالعابدین در ادامه به لزوم سرمایهگذاری در تولید آثار هویتمحور اشاره کرد و گفت: «متأسفانه، ما از مفاخر فرهنگی و تاریخی خود در سینما استفاده شایستهای نکردهایم. در حالی که کشورهایی مانند آمریکا، آلمان، ترکیه و حتی کشورهای همسایه درباره شخصیتهایی مانند خیام، رودکی و فارابی فیلم میسازند، سینمای ایران از این ظرفیت غافل مانده است.»
او در پایان تأکید کرد که فارابی باید از ساختار سنتی و حمایتی خود خارج شود و مانند یک اندیشکده عمل کند، با برنامهریزی بلندمدت و تمرکز بر تولیدات باکیفیت و تأثیرگذار، جایگاه خود را در سینمای ایران بازتعریف کند.