همکاری تاریخی برند Tiffany & Co و نتفلیکس در فیلم جدید گیرمو دل تورو

خانه جواهرات مشهور (Tiffany & Co) با همکاری نتفلیکس، در تازهترین اثر سینمایی گیرمو دل تورو با عنوان «فرانکنشتاین» (Frankenstein)، حضوری درخشان دارد. این فیلم از ۱۷ اکتبر ۲۰۲۵ در سینماها اکران میشود و از ۷ نوامبر در نتفلیکس در دسترس خواهد بود.
یکی از لحظات بهیادماندنی پشت صحنه، حضور گردنبند تاریخی «وِید» بود؛ اثری ساختهشده در سال ۱۹۰۰ از پلاتین و الماس به وزن بیش از ۴۰ قیراط، که برای بانوی آمریکایی «الن گَرِتسون وید» سفارش داده شده بود. این گردنبند تا پیش از فیلم، هرگز توسط فرد دیگری پوشیده نشده بود. کریستوفر یانگ، معاون خلاق تیفانی، میگوید وقتی این گردنبند را بر گردن میا گاث – بازیگر نقش الیزابت – قرار داد، بدون نیاز به هیچ تغییری کاملاً اندازه او بود. به گفته او، «نور شمعی که دل تورو برای فیلمبرداری برگزیده بود، درخشش خاصی به الماسها بخشیده بود، تأثیری که با هیچ ماده مصنوعی قابل بازآفرینی نیست.»
ورود جواهرات تیفانی به پروژه «فرانکشتاین» با پیشنهاد طراح لباس فیلم، کیت هاولی، آغاز شد؛ کسی که پیشتر در فیلمهای (Crimson Peak) در 2015 و (Pacific Rim) در 2013 نیز با دل تورو همکاری کرده بود. یانگ در ابتدا با تردید به موضوع نگاه میکرد اما با دیدن طراحیهای پرجزئیات هاولی، تصمیم گرفت آرشیو ارزشمند تیفانی را در خدمت فیلم قرار دهد.
از دیگر جواهرات ارزشمند مورد استفاده در فیلم، گردنبند دو ردیفه است که در سال ۱۹۱۴ توسط لویی کامفورت تیفانی و دو طراح زن برجستهاش، مِتا اوِربِک و جولیا مانسون ساخته شده است. یانگ میگوید: «زیبایی نمادینی در این وجود دارد که اثری ساخته دست دو زن هنرمند در قرن بیستم، امروز بر گردن زنی دیگر بدرخشد که در فیلمی بر اساس رمان زنی نویسنده – مری شلی – بازی میکند.»
علاوه بر این، تیفانی ساعتی جیبی برای چارلز دنس، بازیگر نقش لئوپولد (پدر ویکتور فرانکشتاین با بازی اسکار آیزک)، طراحی کرده است. این ساعت بر پایه طرحی قرن نوزدهمی ساخته و با نشان خانوادگی فرانکشتاین حکاکی شده است تا اصالت تاریخی اثر حفظ شود.
دل تورو با خنده گفته است: «برای محافظت از جواهرات تیفانی تدابیر امنیتی بیشتری داشتیم تا برای بازیگران!» یانگ نیز افزوده: «حتی جواهرات تریلر مخصوص خودشان را داشتند!»
اکنون بخشی از این جواهرات در ویترین فروشگاه مرکزی تیفانی در خیابان پنجم نیویورک به نمایش درآمدهاند. دل تورو برای طراحی ویترینها از ماکتها و مینیاتورهایی استفاده کرده که برای صحنههای فیلم ساخته شده بود. این ویترینها با نورپردازی، انیمیشن و موسیقی الکساندر دسپلا – آهنگساز برنده اسکار فیلم «شکل آب» (The Shape of Water) – ترکیب شده و هر شب پس از ساعت ۷، در قالب یک تجربهی دیداری-شنیداری دهدقیقهای اجرا میشوند.
نمایش ویترینهای ویژه «فرانکشتاین» تا ۳ نوامبر در فروشگاه اصلی تیفانی در نیویورک ادامه دارد و همزمان از ۱۷ اکتبر تا ۹ نوامبر در فروشگاه سلفریجز لندن نیز برپا خواهد بود.