جستجو در سایت

1403/11/16 16:12

گزارش از نشست خبری فیلم دست تنها در جشنواره فیلم فجر

گزارش از نشست خبری فیلم دست تنها در جشنواره فیلم فجر
در پنجمین روز از چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «دست تنها» برگزار شد.
به گزارش سلام سینما

در پنجمین روز از جشنواره چهل و سوم فجر، نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «دست تنها» با اجرای منصور ضابطیان و حضور امیرحسین ثقفی (نویسنده و کارگردان)، علی اوجی (تهیه‌کننده)،‌  علی اکبر ثقفی  (تهیه‌کننده)، مجید مظفری، شکیب شجره، نرگس محمدی (بازیگران)، ستاره ثقفی (تدوین‌گر) و سجاد آذری‌نیا (طراح گریم) برگزار شد.

در ابتدای این نشست، علی اکبر ثقفی، تهیه‌کننده گفت: این فیلمنامه به فضای آثار قبلی امیرحسین ثقفی نزدیک بود. وقتی متن را خواندم آن را پسندیدم و تصمیم به ساخت کار گرفتم.

علی اوجی،‌ تهیه‌کننده دیگر فیلم گفت: من پیشتر با امیرحسین ثقفی کار کرده بودم و دوست داشتم دوباره با او همکاری کنم. با امیرحسین ثقفی صحبت کردم و متوجه شدم چند ماهی هست که مجید مظفری چند ماهی است که راکورد خود را برای حضور در این فیلم سینمایی نگه داشته است. من هم تصمیم گرفتم در این کار حضور پیدا کنم.

امیرحسین ثقفی، کارگردان گفت: در سینمای من انگیزه‌ها بیشتر از بودجه کار می‌کنند و فیلم‌هایی که می‌سازم کم‌هزینه هستند. ما گروه کوچکی بودیم که با دل خود کار کردیم.

مجید مظفری، بازیگر بیان کرد: من خانواده ثقفی را از سی سال پیش می‌شناسم. امیرحسین فرزند سینما است و در سینما به‌دنیا آمد. روزی در دفتر آقای ثقفی به من فیلم‌نامه‌ای دادند به‌نام «کوچه ژاپنی‌‌ها» و شروع به مطالعه کردم. متوجه شدم که متن بسیار به کاراکتر من نزدیک است و انگار برای من نوشته شده است. همیشه تلاش می‌کنم در نقش‌های متفاوتی حضور داشته باشم و زمانی که دوباره فیلم «دست تنها» به من پیشنهاد شد،‌ بی‌هیچ فکری آن را پذیرفتم.

امیرحسین ثقفی، کارگردان بیان کرد: من هنگام فیلمسازی به‌دنبال پیام نمی‌گردم. یعنی سینما برای من جوششی است و نه پویشی. چیزی که برای من اهمیت داشت این بود که در فیلم،‌ اخلاق به مثابه دیگری تعبیر شود.

سجاد آذری‌نیا، طراح گریم درباره طراحی گریم در این پروژه سینمایی اظهار کرد: امیرحسین ثقفی‌، دست عوامل را برای کار باز می‌گذاشت و همراهی می‌کرد. درنتیجه من توانستم با فراغ بال کاری که دوست داشتم را انجام بدهم و به نتیجه مد نظر خود برسم.

نرگس محمدی، بازیگر درباره حضور در این اثر سینمایی گفت: قبل از کار کردن من در این پروژه سینمایی،‌ همسرم، علی اوجی در «کوچه ژاپنی‌ها» با عوامل این فیلم همراه بود. من از این طریق با گروه آشنا شدم و بعد به کار پیوستم.

علی اوجی،‌ تهیه کننده درباره حضور نرگس محمدی در فیلم گفت: اگر کارگردانی نرگس محمدی را برای بازی پیشنهاد دهد من از این ماجرا استقبال می‌کنم. اما اینطور نیست که حضور او را در فیلمی به کسی تحمیل کنم و پیشنهاد حضور او در فیلم هیچ‌گاه از طرف من اتفاق نمی‌افتد.

شکیب شجره، بازیگر، درباره چگونگی حضور خود در این فیلم گفت: زمانی که علی اوجی با من تماس گرفت و گفت که فیلمنامه برای امیرحسین ثقفی است، من خیلی خوشحال شدم و به دفتر رفتم. زمانی که درباره نقش و گره‌های فرویدی‌ای که داشت،‌ شنیدم بر آن شدم که در این فیلم حضور داشته باشم و غرق در نقش شدم. تلاش من در بازیگری این است که هویتی از کاراکتر درون خود بسازم که دیگر شکیب شجره رنگ ببازد و مثل نی توخالی اجازه بدهم که نقش در من بدمد.

او ادامه داد: من لباس‌های کاراکتر را از دفتر گرفتم و شروع کردم پشت بازار سید اسماعیل،‌ شروع به کار با گاری کردم تا به نقش نزدیک شوم. حدود پانزده کیلو از وزنم نیز کم شد و رفته رفته به کاراکتر نزدیک و نزدیک شدم.

امیرحسین ثقفی گفت: سگ‌ها همگی مرده بودند. شهرداری تشکیلانی دارد که جسد این حیوانات را جمع‌آوری می‌کند. ما آن‌ها برای فیلمبرداری گرفتیم. اشکالی ندارد اگر تصویر آزاردهنده باشد زیرا سینما برای من بزک نیست و می‌خواهم با پیش کشیدن تصاویر، پیامی را منتقل کنم.

او ادامه داد: می‌توان به نوعی گفت که المان‌هایی از کارهای قبلی من در این اثر نیز هست. موضوع اینجا است که سینما برای من مسئله است و برایم کارکردی مثل تراپی دارد. سینمای من سینمای خرده پیرنگ است. من از فیلم اولم تا به امروز،‌ لوکیشن برایم از قصه مهم‌تر بوده است.

ستاره ثقفی، تدوینگر گفت: تدوین این فیلم برای من منحصر به فرد بود. خوشحالم که افتخار حضور در فیلم برادرم را داشتم. به‌واسطه شناختی که من از او داشتم توانستم خیلی زود به لحن و زبان مشترکی با کارگردان دست پیدا کنم.

امیرحسین ثقفی، گفت: نام فیلم در ابتدا «کبوتر کشی» بود. اما به‌دلیل اصلاحیه‌هایی که فیلم با آن روبه‌رو شد نامش را به «دست تنها» تغییر دادیم.

مجید مظفری، بازیگر درباره سرمایه‌گذاری در این اثر گفت: من می‌دانم که امیرحسین ثقفی پای فیلمش می‌ایستد و زمانی که دیدم دغدغه بودجه دارند،‌ تصمیم گرفتم سرمایه و دستمزد خود را در کار بگذارم و بعد از گیشه سهم بردارم.

علی اوجی اظهار کرد: من امسال با عنوان سرمایه‌گذار در بخش خصوصی دو فیلم «دست تنها» و «شوهر ستاره» را در جشنواره فیلم فجر دارم. من سینمای امیرحسین ثقفی را دوست دارم و باوجود این که سرمایه‌گذاری در این فیلم ریسک است،‌ تصمیم گرفتم کمک کنم. دیگر سرمایه‌گذار این کار به‌جز مجید مظفری،‌ فریبا نادری است.

او ادامه داد: لازم است که این مسئله را باز کنم که این کار ژست نیست. این کار در جهت حفظ سینمای مستقل،‌ خصوصی و غیرفرمایشی است. بازیگران وقتی به دفتر این قبیل از آثار می‌آید،‌ طلب دستمزد میلیاردی می‌کنند و این نادرست است. ما باید از بخش خصوصی حمایت کنیم و اجازه دهیم سینمای بخش خصوصی نفس کشیده و به حیات خود ادامه دهد.

علی اکبر ثقفی گفت: آماری که در سینما منتشر می‌شود، معمولا از فروش و پرشدن صندلی‌ها است. سینمای اجتماعی با این روش قربانی شده و آثار متضرر می‌شود. این روزها به‌دلیل بحث اقتصادی، سینمادار فیلم را انتخاب می‌کند و پخش‌کننده نیز با آن‌ها همراهی می‌کند. باید این موضوع را آسیب‌شناسی کرد.

علی اوجی گفت: اگر «مست عشق» را از آثار اجتماعی که سال گذشته پخش شدند حذف کنیم مجموع فروش آثار اجتماعی چیزی در حدود ۱۱۰ میلیارد بود. می‌خواهم بگویم که حمایت ما از این قبیل آثار ضروری است.

شکیب شجره گفت: بازیگری دو بعد معنوی و نفسانی دارد. من هم برای بعد نفسانی بازیگری دوست دارم سیمرغ بگیرم.


ارسال دیدگاه
captcha image: enter the code displayed in the image