پشت پرده استودیوهای پلیاستیشن در تابستان 2025 | چه بازی هایی در راه است؟

به نقل از IGN در تابستان 2025، چرخدندههای خلاقیت در استودیوهای زیرمجموعه پلیاستیشن با تمام قدرت در حال چرخشاند. پروژههای متعددی در دست ساخت است که بسیاری از آنها هنوز در هالهای از راز قرار دارند، اما هرکدام نوید تحولی تازه در مسیر سونی را میدهند.
Naughty Dog
این استودیوی افسانهای که با سریهایی مانند Uncharted و The Last of Us شناخته میشود، اکنون در حال ساخت عنوانی جدید با نام Intergalactic: The Heretic Prophet است؛ اثری علمی-تخیلی و داستانمحور که از نظر روایی جاهطلبانهتر از پروژههای پیشین این تیم توصیف شده. بهنظر میرسد این بازی قرار است نردبانی تازه در مسیر داستانگویی و ساخت دنیای منحصربهفرد باشد.
Insomniac Games
پس از موفقیت چشمگیر Spider-Man 2، تمرکز این استودیو حالا روی Marvel’s Wolverine قرار دارد. گرچه هنوز تاریخ انتشار دقیقی اعلام نشده، اما روند توسعه آن به خوبی پیش میرود و طرفداران میدانند که میتوانند انتظار یک اکشن تاریک، سریع و چشمنواز را داشته باشند.
Santa Monica Studio
پس از پایان داستان کریتوس در God of War Ragnarok، این استودیو اکنون سراغ پروژهای کاملاً جدید رفته؛ عنوانی ناشناخته که تاکنون چیزی دربارهاش اعلام نشده، اما با سابقهی درخشان تیم، سطح انتظارات بسیار بالاست.
Guerrilla Games
سازنده سری Horizon در حال گسترش دنیای پساآخرالزمانی خود با ساخت یک بازی چندنفره آنلاین است. گفته میشود تمرکز این پروژه روی همکاری بازیکنان و گیمپلی تیممحور خواهد بود، تجربهای متفاوت از ماجراجوییهای تکنفرهی الوی.
Sucker Punch Productions
این استودیو در حال کار روی پروژهای است که هنوز نام یا ژانر آن مشخص نیست. اما شایعات قوی از توسعه دنباله Ghost of Tsushima حکایت دارند؛ بازیای که با فضاسازی چشمنواز و گیمپلی خاصش، تحسین جهانی را برانگیخت.
Bend Studio
بعد از Days Gone، که با وجود نظرات متفاوت، طرفداران پروپاقرص خود را پیدا کرد، Bend حالا روی یک IP کاملاً جدید کار میکند. این پروژه برای آینده این استودیو اهمیت زیادی دارد و میتواند نشاندهنده مسیر تازهای باشد.
Media Molecule، Housemarque، Bluepoint Games، Firesprite
این استودیوهای خلاق هرکدام بهصورت جداگانه روی پروژههایی مرموز و اعلامنشده مشغول هستند. اگرچه اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما سابقه آنها در خلق تجربیاتی مانند Returnal، Demon's Souls و Dreams باعث شده منتظر غافلگیریهای خاصی از سویشان باشیم.
Polyphony Digital
این استودیو همچنان ستون اصلی شبیهساز رانندگی پلیاستیشن باقی مانده و به پشتیبانی از Gran Turismo 7 ادامه میدهد. در عین حال، شنیدهها حاکی از آغاز مراحل اولیه توسعه نسخه بعدی این سری است.
Haven Studios
به رهبری جید ریموند، این تیم تازهتاسیس مشغول ساخت Fairgame$ است؛ یک بازی چندنفره رقابتی با تمرکز بر سبک زندگی مدرن و رویکردی مشابه به «سرقت تیمی» که تلاش میکند میان سرگرمی و اجتماعی بودن تعادلی نو ایجاد کند.
Team LFG و Dark Outlaw Games
دو تیم جدید و زیرک که با جذب استعدادهای سابق Call of Duty، وارد اکوسیستم پلیاستیشن شدهاند. فعلاً نام یا جزییاتی از پروژههایشان مشخص نیست، اما توصیف IGN از آنها به عنوان «تیمهایی محرمانه با پتانسیل بالا» نشان میدهد پلیاستیشن روی این تازهواردها نیز حساب ویژهای باز کرده است.
تغییرات ساختاری و چالشهای درونی
در فوریه 2024، سونی حدود 900 کارمند (۸٪ از نیروهای پلیاستیشن) را به دلایل مالی و بازسازی سازمانی اخراج کرد. این تصمیم بر برخی استودیوها مثل Naughty Dog و Insomniac نیز تأثیر گذاشت.
در اکتبر 2024، دو استودیوی Neon Koi و Firewalk Studios به طور رسمی تعطیل شدند. این نشاندهنده تمرکز سونی بر عملکرد بهینهتر و پروژههای سودآورتر است.
سونی با تاکید بر افزایش دسترسی، اعلام کرده که تا پایان 2025، نیمی از عناوین انحصاری خود را برای موبایل و PC نیز منتشر خواهد کرد. این بخشی از استراتژی گسترده برای ورود به بازارهای تازه است.
در مجموع، IGN گزارش میدهد که سونی همزمان با حفظ برند پلیاستیشن، در حال حرکت به سمت تولید تجربیات متنوعتر، چندنفرهتر و فراتر از کنسول است. با پروژههای در حال توسعه و رویکرد میانپلتفرمی، به نظر میرسد پلیاستیشن آیندهای کمتر بسته و رقابتیتر را دنبال میکند.