مارول افت کرده، دیسی صعود میکند و جیمز باند همه را هیجانزده کرده

ورایتی با همکاری مدیران، کارگردانان و عوامل صنعت سینما، هشت فرنچایز بزرگ هالیوود را از نظر خلاقیت، پتانسیل تجاری و میزان اشباع بازار بررسی کرده است. نتایج نشان میدهد مارول در فیلمهای مستقل دچار مشکل شده، دیسی با ریبوتهای تازه جایگاه خود را بهبود داده و فرنچایزهایی مثل جیمز باند با ترکیبی از کارگردانان مطرح و تولیدکنندگان معتبر، آیندهای پرامید دارند.
مارول (MCU)
سه فیلم جدید مارول در سال جاری نسبت به آثار پیشین بهطور قابلتوجهی کمتر فروش داشتند و سود اندکی کسب کردند. اشباع بالای بازار با تولید سریالهای متعدد برای Disney+ باعث شده علاقه بازیگران به شرکت در پروژههای مستقل MCU کاهش یابد. انتظار میرود دو فیلم (Avengers) آینده عملکرد قوی داشته باشند، اما آثار مستقل در وضعیت شکنندهای قرار دارند.
دیسی
ریبوت DC با فیلم «سوپرمن» به کارگردانی جیمز گان با وجود فروش کمتر نسبت به (Man of Steel) در مقایسه با دوران قبل از پاندمی، موفق عمل کرده است. این فرنچایز امتیاز بالایی در خلاقیت دریافت کرده و اگر آثار آینده مانند «بتمن» و «سوپرمن» همزمان موفق باشند، پتانسیل عظیمی در بازار دارد.
Jurassic
(Jurassic World Rebirth) فروش قابلتوجهی داشت اما زیر یک میلیارد دلار باقی ماند. امتیاز خلاقیت پایین نشاندهنده تکرار فرمول فیلمهای قبلی است. با این حال، حضور این فرنچایز در پارکهای تفریحی و سریالهای انیمیشنی باعث شده امتیاز اشباع بازار بالایی کسب کند.
Mission: Impossible
آخرین فیلم با حضور تام کروز، (The Final Reckoning)، به دلیل بودجه ۴۰۰ میلیون دلاری، سود محدودی داشت و آینده فرنچایز با جدایی احتمالی کروز مبهم است؛ زیرا فرنچایز به شدت به حضور او وابسته است.
The Hunger Games
نسخه ۲۰۲۳ (The Ballad of Songbirds & Snakes) با وجود فروش کمتر، با بودجه پایین موفق بود. فرنچایز همچنان پتانسیل جذب مخاطبان جوان را دارد، اما غیاب کتنیس اوردین امتیازات کلی را کاهش داده است.
Star Wars
اگرچه این فرنچایز مدتی است فیلم سینمایی جدید نداشته، امتیاز اشباع بازار بالا است و پتانسیل درآمدی آن همچنان زیاد است. با این حال، عدم تولید فیلم در هفت سال گذشته به خلاقیت آسیب زده است.
James Bond
با بازسازی کامل فرنچایز و حضور دنی ویلینوو بهعنوان کارگردان و تیمی قدرتمند، جیمز باند امتیاز خلاقیت و هیجان بالایی دریافت کرده است. بزرگترین سوال، بازیگر جدید ۰۰۷ است که در ۲۰۲۶ انتخاب خواهد شد و فیلم احتمالاً تا ۲۰۲۸ اکران نخواهد شد.
Star Trek
با وجود ۶۰ ساله شدن فرنچایز و تولیدات متعدد Paramount+، فیلمهای سینمایی (Star Trek) محدودیت فروش جهانی دارند و برخی معتقدند این برند باید به تلویزیون محدود شود. با این حال، امید به یک کارگردان نوآور برای بازگرداندن جذابیت فرنچایز وجود دارد.
این بررسی نشان میدهد که حتی بزرگترین برندهای هالیوود نیازمند مدیریت هوشمندانه و نوآوری مستمر برای حفظ جایگاه خود در بازار جهانی هستند.