هدف دیوانهوار بازی جدید هیدئو کوجیما / اسکن روح انسان!

هیدئو کوجیما یکی از اثرگذارترین کارگردانان بازی در سه دهه اخیر است. «OD» پروژه ترسناک تازه اوست که با همراهی مایکروسافت در حال ساخت است. نمایش اخیر، فضایی بسیار واقعگرایانه و تعلیق سینمایی را نشان داد اما خبرسازترین بخش ماجرا این نبود بلکه هدف عجیب «اسکن یک روح واقعی» انسانی بود. تیم تولید حتی تا حضور در یک زیارتگاه برای دفع انرژیهای منفی هم پیش رفت!
هیدئو کوجیما کارگردان برجسته و ژاپنی بازیهای ویدئویی که بیش از همه با مجموعه «متال گیر» و «دِث استرَندینگ» به یاد آورده میشود، اکنون روی «OD» کار میکند؛ اثری ترسناک با حالوهوای سینمایی که در نمایش جدیدش، بازیگر سوفیا لیلیس در اتاقی تاریک شمعها را روشن میکند و ترس بهتدریج اوج میگیرد. پروژه با پشتیبانی فنی مایکروسافت پیش میرود.
بخشی از صحنهها بر پایه اسکنِ محیطهای واقعی شکل گرفته و کوجیما گفته برای گردآوری دادههای تازه به نقاط بهاصطلاح «ترسناک» جهان سفر خواهد کرد. ایده او یکی از جاهطلبانهترین چیزهایی است که به ذهن بشر امروز میرسد: «اسکنِ یک روح واقعی». این ادعا بار دیگر بحث مرز میان تبلیغات خلاقانه و تجربه جدید هنری را داغ کرده است.
او توضیح داده که «صدای ترکخوردن» نامعمولی در استودیو ضبط شده؛ رویدادی که به شوخی—و کمی جدی—به حضور «چیزی» نسبت داده شد. برای «ایمن بودن نسخه بازی»، اعضای استودیو بههمراه تیمی از مایکروسافت به زیارتگاهی رفتند تا از شر هر «انرژی منفی» دور بمانند؛ اقدامی نمادین که به فضای رازآلود پروژه دامن زده است.
این ایده جنونآمیز چقدر شانس موفقیت دارد؟ سابقه قابل توجه کوجیما در خلق روایتهای متفاوت، مشارکت مایکروسافت، انتخاب بازیگران شناختهشده و ایده بحثبرانگیز «اسکن روح» که ظرفیت زیادی برای وایرال شدن دارند احتمال به ثمر رسیدن ایده را بالا میبرند. اما چون بحث اسکن روح از نظر علمی قابلیت اعتبارسنجی ندارد، اگر نتیجه ملموس و باورپذیری ارائه نشود ممکن است ضربه بزرگی به اعتبار کوجیما وارد شود و همه چیز در حد یک ترفند مذبوحانه تبلیغاتی تقلیل پیدا کند.




