نکته روز هفتم فجر ۴۰: فیلم یا سریال، مسئله این است!
اختصاصی سلام سینما - در روزهای اول جشنواره فیلمهایی مانند «ملاقات خصوصی» موردتوجه زیادی قرار گرفتند، «مرد بازنده» مانند همیشهٔ مهدویان مجرای بروز دوقطبیها و صف کشی خوب و بد شد، فیلمی مانند «برف آخر» فراتر از انتظار ظاهر و «دسته دختران» هم عنوان ناامیدکنندهترین فیلم جشنواره را از آن خود کرد. اما در میان همه این فیلمها از مورد محبوب «ملاقات خصوصی» تا فیلم نکوهش شده «دسته دختران» یک عنصر مشترک وجود دارد: فیلمنامههای بد! یکی بدتر از دیگری.
بیشک بزرگترین ضعف کنونی سینمای ایران فقدان مهارتها و اسلوبهای تازه نگارش فیلمنامه است و امروز، در روز هفتم فیلمی را خواهیم دید که دیگر تیر خلاصی را بر پیکر بیجان فیلمنامهنویسی این جشنواره زده. یعنی «موقعیت مهدی» اولین ساخته هادی حجازی فر.
همانطور که بعد از اصغر فرهادی جریانی به راه افتاد و کلی فیلمساز جوان از روی دست او کپی کردند، محمدحسین مهدویان هم با ساخت فیلمهایی که هم بهروز بودند و هم از مفاهیم ارزشی حرف میزدند، راه جدیدی را در جریان رسمی و دولتی سینما باز کرد.
فیلمسازان فیلم اولی متعددی بعد از موفقیت سبک سینمایی مهدویان در «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروزها»، فیلمهایی مشابه ساختند؛ امیرعباس ربیعی «لباس شخصی» را ساخت و امسال هم «ضد» را تولید کرده.
«مصلحت»، «هناس» و «دیدن این فیلم جرم است» هم از جمله فیلمهایی هستند که تحتتأثیر موفقیت تجربیات اول مهدویان ساخته شدند و امروز هادی حجازی فر که حضورش در سینما بهواسطه همکاری با مهدویان جدی و پررنگ شد در همین مسیر پیش رفته و برای اولینبار پشت دوربین «موقعیت مهدی» قرار گرفته.
نکته روز ششم جشنواره فجر چهلم: به وقت جریان رسمی
نکته روز اول فجر۴۰: مهدویان و همه ی آن فیلم های ساخته نشده
نکته روز دوم فجر۴۰: هم اکنون یک فیلم دادگاهی با پژمان جمشیدی
نکته روز سوم فجر ۴۰: شکارچی تنها در میان دستهٔ گرگ ها!
اما «موقعیت مهدی» یک نکته ناامیدکننده دارد که سنگینی کفه ترازو را در برابر جدیت ویژه حجازی فر در سینما بهسوی خود متمایل میکند. هرچند به حضور حجازی فر در سینما به عنوان فیلمساز و فیلمنامهنویس امید بستهایم اما حجازی فر در حالی فیلمش را در بخش مسابقه اکران میکند که درواقع یک سریال بوده است.
این قضیه دو حالت دارد: یا حجازیفر از ابتدا برنامه ساخت همزمان سریال و فیلم را داشته و برای کنترل بودجه خود آنها را تنها همزمان فیلمبرداری کرده در حالیکه هرکدام فیلمنامه مختص خود را داشتهاند یا تصمیم گرفته که از دل سریالی که ساخته یک نسخه سینمایی هم بیرون بیاورد و در جشنواره نمایش دهد. واقعا امیدواریم مورد دوم نباشد چون این یعنی باید در «موقعیت مهدی» فیلمنامه را کلاً بهخاطر بسپاریم و انتظاری از روایت فیلم نداشته باشیم.
حجازیفر در «آتابای»نشان داده که فیلمنامهنویس قابلی است امیدواریم که بتواند بعد از نمایش فیلم از انسجام روایی «موقعیت مهدی» دفاع کند. باقی حرفها درباره فیلم هم بماند برای بعد از اکران آن!