معرفی فیلم های سی و سومین جشنواره فیلم فجر/ «خداحافظی طولانی»، عکس های فیلم، پشت صحنه، پوستر و آنونس

سلام سینما- فیلم «خداحافظی طولانی» ساخته فرزاد موتمن، کارگردان با سابقه سینمای ایران در دو بخش سودای سیمرغ و هنر و تجربه سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. «خداحافظی طولانی» نهمین فیلم سینمایی فرزاد موتمن، یک درام عاشقانه کلاسیک و کارگری است. علی حضرتی سرمایهگذار و مجری طرح این فیلم بوده است. ساخته قبلی فرزاد موتمن به نام «سایه روشن» در بخش نگاه نو سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشته است. ساره بیات (بازیگر) و مرتضی غفوری (فیلمبردار) نسبت به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد توسط سعید آقا خانی به دلیل بازی متفاوتش در فیلم «خداحافظی طولانی» ابراز امیدواری کردند. فرزاد موتمن درباره جدیدترین ساخته اش، فیلم «خداحافظی طولانی» گفت:
"این فیلم شبیه هیچ کدام از کارهای قبلی ام نیست و امیدوارم مخاطب آن را دوست داشته باشد."
خلاصه فیلم «خداحافظی طولانی»:
ماجرای مردی را روایت میکند که از اتهام یک قتل جنجالی تبرئه شده، ولی جامعه و اطرافیانش هنوز به عنوان مجرم نگاهش میکنند. مرد که درگیر یک رابطه عاطفیست، برای تداوم عشق و زندگی باید بر این بحران غلبه کند.
شعار فیلم «خداحافظی طولانی»:
همانطور مُرد که خدا میخواست. کی میدونه خدا چی میخواد؟
عوامل فیلم «خداحافظی طولانی»:
کارگردان: فرزاد موتمن/ نویسنده: اصغر عبداللهی/ تهیهکننده: فرزاد موتمن، علی حضرتی/ مدیر فیلمبرداری: مرتضی غفوری/ طراح صحنه و لباس: جهانگیر میرزاجانی/ صدابردار: امیر نوبخت/ صداگذاري و ميكس: ايرج شهزادي/ طراح چهره پردازی: میشا جودت/ جلوههای ویژه: آرش آقابیک/ تدوین: ژیلا ایپکچی/ مدیر تولید: میثم کائد/ منشی صحنه: زهرا تحقیقی / موسيقي: ايمان وزيري/ مجری طرح: نيما حسني نسب/ مشاور رسانه ای: شیوا آبا/ عکاس: مریم تخت کشیان
بازیگران: سعید آقاخانی، ساره بیات، میترا حجار، نادر فلاح
عکس های فیلم و پشت صحنه «خداحافظی طولانی»:
برای دیدن عکس های بیشتر به صفحه تصاویر فیلم خداحافظی طولانی مراجعه کنید.
حواشی «خداحافظی طولانی»:
فیلمنامه فیلم «خداحافظی طولانی» ابتدا «دلم را به خاک میسپارم» نام داشت.
فرزاد موتمن به جشنواره فیلم فجر پیشنهاد داد:
"بهتر است در ترکیب هیات داوران و حتی هیات انتخاب جشنواره، فردی خارج از حیطه فیلمسازی وجود داشته باشد."
مرتضی غفوری(مدیر فیلمبرداری) درباره تشابه فیلم «خداحافظی طولانی» و «شب های روشن» گفت:
"فیلم «خداحافظی طولانی» مانند «شب های روشن» این کارگردان دوستداشتنی است. هر 2 فیلم حال و هوای یکسان و عاشقانه دارند. با این تفاوت که در «شب های روشن» عشق بین طبقه روشنفکر جامعه به تصویر کشیده شده بود، اما در «خداحافظی طولانی» یک عشق طبقه کارگری را جلوی دوربین برده است."
فرزاد موتمن درباره ی گرفتن سیمرغ در جشنواره فجر گفت:
"اکنون کسب سیمرغ برایم اهمیت ندارد چرا به شخصه با این دید و انگیزه در جشنواره فیلم فجر شرکت نمیکنم. از نظر من، جشنواره فیلم فجر عید و جشن سینمای ایران است."
سعید آقا خانی درباره نقشش در فیلم «خداحافظی طولانی» گفت:
"بزرگترین ویژگی کاراکتر این فیلم، سادگی او است. این نقش کاملا جدی است و من نقش جدی خیلی کم بازی کردم و این جدیترین نقش من محسوب میشود."
فرزاد موتمن درباره انتخاب فیلمنامه فیلم «خداحافظی طولانی» گفت:
"وقتی فیلمنامه را خواندم، چیزی مرا جذب کرد چون قصه در طبقه اجتماعی کارگر اتفاق میافتد. سینمای ما نسبت به این قشر بیتفاوت است چرا که اکثر فیلمهای ما یا در نیاوران ساخته میشود یا در زعفرانیه و به ندرت پیش میآید که فیلمی ساخته شود که راجع به کارگران ساختمانی باشد. این فیلم عشقی بود برای هر کارگردان و مبارزهای است برای اینکه او بداند چقدر از پس این کار بر میآید. حالا دیگر شبهای تهران نیست. حالا با کارگر کارخانه روبهرو هستی که دامنه کلماتش محدود ولی جذاب است. من 10 سال منتظر چنین فیلم نامهای بودم."
ساره بیات درباره حضورش در فیلم «خداحافظی طولانی» گفت:
"فیلمنامه برایم بسیار حائز اهمیت است اما در «خداحافظی طولانی» حضور فرزاد موتمن مناسبات ذهنی مرا از بین برد و همین مسئله برایم کفایت میکرد و همین امر نیز باعث شد به فیلمنامه توجهی نکنم."
فرزاد موتمن درارتباط با پوستر فیلم با طرحی قدیمی گفت:
"در تمام مدتی که این فیلم را کار کردم، حسی بین همه ما به وجود آمد که انگار فیلم من قصهای کهنه دارد. در تبلیغات فیلم این حس به خوبی حفظ شد. ما برای این فیلم از یکی از پوسترسازهای قدیمی تهران کمک گرفتیم."
محمد احسانی، معاون ارزشیابی ونظارت سازمان سینمایی از پشت صحنه فیلم «خداحافظی طولانی» بازدید کرده است.
پوستر فیلم «خداحافظی طولانی»:
بخش هایی از فیلم «خداحافظی طولانی»: