چطور طراحی صحنه «موسی کلیمالله» مرز واقعیت و مجازی را شکست؟

کیوان مقدم، طراح صحنه فیلم «موسی کلیمالله (ع)»، درباره طراحی صحنه این فیلم گفت این پروژه یکی از پیچیدهترین و پرچالشترین تجربههای سینماییاش بود. طراحی محیطهای عظیم با جزئیات دقیق و هماهنگی بین بخشهای واقعی و مجازی از جمله چالشهای اصلی این پروژه بود.
وی درباره هماهنگی بین طراحیهای فیزیکی و بخشهای مجازی توضیح داد که این هماهنگی بسیار حساس بود و نیاز به دقت زیادی داشت. هر المان فیزیکی باید با بخشهای دیجیتال هماهنگ میشد تا ناهماهنگیهای بصری ایجاد نشود. این امر شامل توجه به نور، سایه، پرسپکتیو و جنس سطوح میشد.
مقدم افزود که در این فیلم طراحی صحنه نه تنها برای خلق فضا بلکه برای ایجاد احساسات و فضاسازی معنوی هم اهمیت داشت. دنیای فیلم باید حس الهی، تقدس و عظمت را منتقل میکرد. برای این منظور، از متریالها، بافتهای قدیمی و رنگبندیهای خاص استفاده شد.
مقدم درباره فرآیند طراحی صحنههای مجازی توضیح داد که ابتدا طراحیهای دستی انجام شد تا تیم ویژوال افکت دید واضحی از استایل و فضا داشته باشد. سپس این طراحیها به مدلهای دقیق سهبعدی تبدیل شدند تا به عنوان مرجع برای بخش مجازی مورد استفاده قرار گیرند.
او اشاره کرد که هماهنگی بین دکورهای واقعی و جلوههای ویژه یکی از حساسترین مراحل بود و باید اندازهگیریها دقیق انجام میشد تا هیچگونه تناقضی بین اجزای واقعی و دیجیتال وجود نداشته باشد. این هماهنگی شامل توجه به زاویههای دوربین و نورپردازی میشد.
مقدم تاکید کرد که طراحی صحنه فراتر از ساخت مکانهای فیلمبرداری است؛ این طراحی میتواند به شخصیتپردازی کمک کند و فضای روانی داستان را بسازد. در «موسی کلیمالله»، طراحی صحنه به القای مفاهیم دینی و تاریخی کمک کرد و برای هر بخش، فضاسازی خاصی صورت گرفت.
در پاسخ به سوالی درباره داوری فیلمهای بیگپروداکشن در جشنوارهها، مقدم گفت که فیلمهای تاریخی با بودجه بالا نیاز به تیمهای بزرگ و تکنیکهای پیشرفته دارند، اما این به معنای برتری مطلق آنها نسبت به فیلمهای دیگر نیست. مهمترین عامل، تأثیر فیلم بر مخاطب است.
مقدم درباره وضعیت تولید سریال «موسی کلیمالله (ع)» توضیح داد که طراحیهای سریال در حال اجرا است و ساخت دکورها برای سریال با سینما تفاوتهایی دارد. این پروژه به دقت زیادی نیاز دارد تا دکورها دائمیتر باشند و قابلیت انعطاف در طول چندین سال را داشته باشند.
مقدم در نهایت درباره دریافت سیمرغ بلورین فجر گفت که این جایزه برای او انگیزه قویتری برای ادامه مسیر است و میتواند مسیر کاری را هموارتر کند. او تاکید کرد که جوایز فقط یک اعتبار حرفهای نیستند، بلکه نوعی تایید برای تلاشهای گروهی هستند و مهمتر از همه اینکه کیفیت کار باید در پروژههای آینده حفظ شود.