شارلیز ترون قربانی تصمیمات استودیو شد

در آغاز فعالیت خود، شبکه MTV که مخفف Music Television است، به پخش ۲۴ ساعته ویدیوهای موسیقی اختصاص داشت. در دورانی که ارائه برنامههای شبانهروزی هنوز تازگی داشت، تماشای مداوم موزیکویدیوها نوآوری بزرگی به شمار میرفت. با گسترش محبوبیت MTV و تبدیل آن به یک پدیده فرهنگی، این شبکه به تدریج به سمت تولید برنامههای غیرموسیقایی حرکت کرد.
در سال ۱۹۸۵، MTV با پخش سریالهای قدیمی مانند «The Monkees» و همچنین معرفی آثار جدیدی چون سیتکام بریتانیایی «The Young Ones»، مسیر تازهای را پیش گرفت. در سال ۱۹۸۷، این شبکه با تولید مسابقه تلویزیونی «Remote Control»، چهرههایی چون کن اوبر، کالین کوئین و آدام سندلر را به دنیای سرگرمی معرفی کرد. همچنین، MTV در سال ۱۹۹۲ با پخش برنامه «The Real World»، نقش مهمی در گسترش فرمت رئالیتی شو ایفا نمود.
با وجود این تغییرات، شبکه MTV همچنان به دنبال کشف و معرفی استعدادهای خلاق و متفاوت بود. این رویکرد به تولید برنامههایی مانند «The Idiot Box»، «The State» و مجموعه انیمیشنی و تجربی «Liquid Television» انجامید. این مجموعه که توسط ژافت آشر تهیه شده بود، آثاری از هنرمندانی چون پیکسار، بیل پلیمتون و مایک جاج را به نمایش گذاشت. در میان تولیدات «Liquid Television»، انیمیشن علمی-تخیلی «Æon Flux» به کارگردانی پیتر چونگ، جایگاهی ویژه یافت.
«Æon Flux»؛ از درخشش در انیمیشن تا شکست در سینما
سریال انیمیشنی «Æon Flux» با فضایی دیستوپیایی و بدون استفاده از دیالوگ، ماجراهای یک مأمور مخفی چابک و مرموز را روایت میکرد. این مجموعه در قالب اپیزودهای کوتاه و تجربی موفقیت زیادی کسب کرد. اما با فشارهای شبکه MTV، پیتر چونگ ناچار شد آن را به یک سریال مستقل و داستانمحور تبدیل کند، اقدامی که موجب کاهش تاثیرگذاری اثر شد.
در ادامه، کمپانی پارامونت با هدف بهرهبرداری تجاری، تصمیم به ساخت نسخه لایو اکشن «Æon Flux» با بازی شارلیز ترون گرفت. کارگردانی این پروژه به کارین کوساما سپرده شد و فیلمنامه آن توسط فیل هی و مت منفردی نوشته شد. با این حال، فیلم نیز مانند نسخه بلند انیمیشنی، جذابیتهای کوتاه و غیرمتعارف خود را از دست داد و در روایت داستان دچار ضعف شد.
فیلم «Æon Flux» که در سال ۲۰۰۵ اکران شد، تنها ۵۲ میلیون دلار در سطح جهانی فروش داشت، در حالی که هزینه ساخت آن ۶۲ میلیون دلار اعلام شده بود. از سوی دیگر، استودیو پارامونت با حذف ۳۰ دقیقه از نسخه اولیه، مانع از ارائه دیدگاه کامل کارگردان شد. گزارشها حاکی از آن است که نسخه اصلی کوساما وفادارتر به فضای تجربی سریال انیمیشنی بوده است. همچنین، شارلیز ترون در جریان فیلمبرداری دچار آسیبدیدگی جدی شد.
در نهایت، فیلم «Æon Flux» با وجود طراحی بصری چشمگیر، به دلیل روایت نامنسجم و دخالتهای استودیو، با شکست تجاری و انتقادی روبهرو شد.
منبع: slashfilm