درخشش محسن تنابنده در فیلم جنگ جهانی سوم

ترجمه اختصاصی سلام سینما – فیلم «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی، در هفتاد و نهمین جشنواره ونیز در میان 4 نماینده ایران حضور دارد. این فیلم در بخش افقهای جشنواره، 16 شهریور در ونیز برای نخستینبار به نمایش درآمد.
فیلم «جنگ جهانی سوم» با ضرورت یک هیجان خوب و وضوح یک افسانه، فرساینده اما بسیار گیرا است و در مورد تحتتأثیر قرارگرفتن یک قربانی و تقلید او از زندگی ظالمان است.
بخش زیادی از داستان، سر صحنه تولید یک فیلم بد در مورد هولوکاست، اتفاق میافتد. هومن سیدی کار خود را با یک کمدی سیاه آغاز میکند، اما روایت آن بهتدریج تیرهتر میشود و به سمت تراژدی گرایش پیدا میکند.
این فیلم، سفری با بازی فوقالعاده و جذاب محسن تنابنده بهعنوان قهرمانی لگدمال شده و مظلوم است.
آثار هومن سیدی در ایران معمولاً موفق ظاهر شده و نمایش فیلم «جنگ جهانی سوم» در بخش افقهای جشنواره ونیز 2022 میتواند مقدمهای برای بیشتر دیدهشدن آثار او در سطح بینالمللی باشد.
فیلمنامه فیلم «جنگ جهانی سوم» باظرافت هرچهتمامتر نوشته شده و فیلمبرداری زیبای پیمان شادمانفر ما را وارد منطقهای تاریک و پر از اضطراب میکند.
محسن تنابنده بهعنوان شکیب عالی است. او در ابتدا یک آدم ترسو و کمدینی ساکت، در دستان قدرتی است که نمیتواند درکش کند. سپس داستان او تراژدی و دچار تحولی شگرف و دراماتیک میشود.
از لحاظ داستانی، «جنگ جهانی سوم» فرساینده است، وقایع بهگونهای درهم میپیچد که ممکن است مخاطب در آغاز کار گم شود. عناصر کلیدی اغلب از طریق دیالوگها به تماشاگر منتقل میشود. 30 دقیقه پایانی فیلم هرجومرج داستان باعث آشفتگی بیننده میشود.
سرلوحه فیلم «جنگ جهانی سوم» از مارک تواین است: "تاریخ خود را تکرار میکند." این جمله در طول فیلم بارها مفهوم خود را ثابت میکند.
هومن سیدی به ما میگوید که زمان میگذرد؛ اما اجرای قدرت همیشه به یک صورت انجام میگیرد و همیشه یک نفر در پایین هرم است که نمیخواهد فراموش شود.
مترجم: نگار رعنایی