پیام ناصر: اولین تجربه کارگردانیام در شرایط دشوار رقم خورد
فیلم کوتاه «اسپی ۱۱۰» اولین تجربه کارگردانی پیام ناصر است که در چهلوسومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر حضور دارد. این فیلم درامی است با داستانی متفاوت که در مدت زمان ۱۸ دقیقهای به موضوع خودکشی و پیشنهاد عجیب یک فرد به کسی که قصد پایان دادن به زندگی خود را دارد، میپردازد.
به بهانه حضور این فیلم در جشنواره فجر با کارگردان آن گفتوگو کردیم که در ادامه میخوانید.
فیلم کوتاه «اسپی ۱۱۰» اولین تجربه کارگردانی شماست. چگونه به این پروژه رسیدید و داستان فیلم از کجا شکل گرفت؟
کلاسهای کارگردانی را زیر نظر آقای بهزادی میگذراندم و در همین زمان ایده نگارش فیلمنامه «اسپی ۱۱۰» در ذهنم شکل گرفت. پس از پایان کلاسها تصمیم گرفتم فیلمنامه را به آقای سلوکی برسانم. خوشبختانه ایشان فیلمنامه را خواندند و خیلی راغب شدند تا تهیهکنندگی فیلم را به عهده بگیرند «اسپی ۱۱۰» اولین تجربه کارگردانی من بود و چون همواره داستاننویس بودم و با درام آشنا بودم، سعی کردم داستانی دراماتیک و جذاب را روایت کنم که بتواند تهیهکنندهای جذب کند. به نظرم از اقبال بلندم بود که آقای سلوکی تهیهکنندگی این اثر را پذیرفتند.
فیلم شما حول چه موضوعی میچرخد و درام داستان چگونه پیش میرود؟
داستان فیلم درباره شخصی است که در لبه پشتبام ایستاده و قصد خودکشی دارد. در این لحظه، فرد دیگری ظاهر میشود و پیشنهادی عجیب به او میدهد. کل فیلم حول این موضوع است که آیا این پیشنهاد پذیرفته میشود یا خیر. این پیشنهاد و واکنشها به آن در تمام طول فیلم بررسی میشود.
نحوه انتخاب بازیگران چگونه بود؟
در ابتدا قرار بود این فیلم توسط دو بازیگر دیگر ساخته شود، اما به دلیل مسائل مالی، دو روز قبل از فیلمبرداری، بازیگران جدیدی جایگزین شدند. خوشبختانه بازیگران جدید توانستند در مدت زمان بسیار کوتاه، بازی قابل قبولی ارائه دهند و من از انتخاب آنها راضی بودم.
از چالشهایی که در روند تولید فیلم داشتید، برایمان بگویید؟
یکی از عجیبترین اتفاقات این بود که «اسپی ۱۱۰» با وجود اینکه تنها ۱۸ دقیقه زمان دارد، تنها در دو روز ساخته شد. به طور معمول برای ساخت فیلمی ۱۸ دقیقهای حداقل چهار تا پنج روز زمان نیاز است. اگر میدانستم که شرایط ساخت فیلم پیچیدهتر و سختتر از چیزی است که تصور میکردم، قطعاً روزهای بیشتری برای فیلمبرداری در نظر میگرفتم. متأسفانه به دلیل بیتجربگی در کارگردانی، این موضوع را نمیدانستم.
آیا برنامهای برای ارسال فیلم به جشنوارههای بینالمللی دارید؟
در حال حاضر به دلیل محدودیتهای مالی، برنامهای برای ارسال فیلم به جشنوارههای بینالمللی نداریم و تصمیم داریم ابتدا فیلم را در جشنوارههای داخلی به نمایش بگذاریم. بعد از دریافت بازخوردها، اگر شرایط فراهم شود، ممکن است برای جشنوارههای خارجی اقدام کنیم. صحبتهایی که با دوستانم که در زمینه پخش بینالمللی فعال هستند، داشتم، نشان میدهد که هزینه پخش بینالمللی فیلم بیشتر از کل هزینه ساخت فیلم خواهد شد. به همین دلیل فعلاً در جشنوارههای داخلی تمرکز کردهایم.
بازخوردهایی که تاکنون از فیلم دریافت کردهاید چگونه بوده است؟
پیشبینی بازخوردها برایم سخت است، بهطور طبیعی، بسیاری از ما به تمجیدهای بیپایه و اساس عادت داریم، به همینخاطر نمیتوانم بازخوردهایی که تاکنون دریافت کردهایم را با قطعیت قبول کنم. اما بهطور کلی، بازخوردهایی که تا این لحظه در جشنوارههای دیگر دریافت کردهایم مثبت و قابل قبول بوده است. امیدوارم در جشنواره فجر نیز بازخورد خوبی دریافت کنیم و اتفاقات شایستهای برای فیلم رقم بخورد.
فیلم کوتاه «اسپی ۱۱۰» اولین تجربه کارگردانی پیام ناصر است که در چهلوسومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر حضور دارد. این فیلم درامی است با داستانی متفاوت که در مدت زمان ۱۸ دقیقهای به موضوع خودکشی و پیشنهاد عجیب یک فرد به کسی که قصد پایان دادن به زندگی خود را دارد، میپردازد. به بهانه حضور این فیلم در جشنواره فجر با کارگردان آن گفتوگو کردیم که در ادامه میخوانید.
فیلم کوتاه «اسپی ۱۱۰» اولین تجربه کارگردانی شماست. چگونه به این پروژه رسیدید و داستان فیلم از کجا شکل گرفت؟
کلاسهای کارگردانی را زیر نظر آقای بهزادی میگذراندم و در همین زمان ایده نگارش فیلمنامه «اسپی ۱۱۰» در ذهنم شکل گرفت. پس از پایان کلاسها تصمیم گرفتم فیلمنامه را به آقای سلوکی برسانم. خوشبختانه ایشان فیلمنامه را خواندند و خیلی راغب شدند تا تهیهکنندگی فیلم را به عهده بگیرند «اسپی ۱۱۰» اولین تجربه کارگردانی من بود و چون همواره داستاننویس بودم و با درام آشنا بودم، سعی کردم داستانی دراماتیک و جذاب را روایت کنم که بتواند تهیهکنندهای جذب کند. به نظرم از اقبال بلندم بود که آقای سلوکی تهیهکنندگی این اثر را پذیرفتند.
فیلم شما حول چه موضوعی میچرخد و درام داستان چگونه پیش میرود؟
داستان فیلم درباره شخصی است که در لبه پشتبام ایستاده و قصد خودکشی دارد. در این لحظه، فرد دیگری ظاهر میشود و پیشنهادی عجیب به او میدهد. کل فیلم حول این موضوع است که آیا این پیشنهاد پذیرفته میشود یا خیر. این پیشنهاد و واکنشها به آن در تمام طول فیلم بررسی میشود.
نحوه انتخاب بازیگران چگونه بود؟
در ابتدا قرار بود این فیلم توسط دو بازیگر دیگر ساخته شود، اما به دلیل مسائل مالی، دو روز قبل از فیلمبرداری، بازیگران جدیدی جایگزین شدند. خوشبختانه بازیگران جدید توانستند در مدت زمان بسیار کوتاه، بازی قابل قبولی ارائه دهند و من از انتخاب آنها راضی بودم.
از چالشهایی که در روند تولید فیلم داشتید، برایمان بگویید؟
یکی از عجیبترین اتفاقات این بود که «اسپی ۱۱۰» با وجود اینکه تنها ۱۸ دقیقه زمان دارد، تنها در دو روز ساخته شد. به طور معمول برای ساخت فیلمی ۱۸ دقیقهای حداقل چهار تا پنج روز زمان نیاز است. اگر میدانستم که شرایط ساخت فیلم پیچیدهتر و سختتر از چیزی است که تصور میکردم، قطعاً روزهای بیشتری برای فیلمبرداری در نظر میگرفتم. متأسفانه به دلیل بیتجربگی در کارگردانی، این موضوع را نمیدانستم.
آیا برنامهای برای ارسال فیلم به جشنوارههای بینالمللی دارید؟
در حال حاضر به دلیل محدودیتهای مالی، برنامهای برای ارسال فیلم به جشنوارههای بینالمللی نداریم و تصمیم داریم ابتدا فیلم را در جشنوارههای داخلی به نمایش بگذاریم. بعد از دریافت بازخوردها، اگر شرایط فراهم شود، ممکن است برای جشنوارههای خارجی اقدام کنیم. صحبتهایی که با دوستانم که در زمینه پخش بینالمللی فعال هستند، داشتم، نشان میدهد که هزینه پخش بینالمللی فیلم بیشتر از کل هزینه ساخت فیلم خواهد شد. به همین دلیل فعلاً در جشنوارههای داخلی تمرکز کردهایم.
بازخوردهایی که تاکنون از فیلم دریافت کردهاید چگونه بوده است؟
پیشبینی بازخوردها برایم سخت است، بهطور طبیعی، بسیاری از ما به تمجیدهای بیپایه و اساس عادت داریم، به همینخاطر نمیتوانم بازخوردهایی که تاکنون دریافت کردهایم را با قطعیت قبول کنم. اما بهطور کلی، بازخوردهایی که تا این لحظه در جشنوارههای دیگر دریافت کردهایم مثبت و قابل قبول بوده است. امیدوارم در جشنواره فجر نیز بازخورد خوبی دریافت کنیم و اتفاقات شایستهای برای فیلم رقم بخورد.