خاطره شنیدنی تورج منصوری از خسرو شکیبایی و پشت صحنه فیلم هامون | ویدیو
تورج منصوری در گفتوگو با موزه سینما درباره همکاری با مسعود کیمیایی، گفت: کار کردن با آقای کیمیایی تجربه بسیار شیرینی برای من بود. امثال کیمیایی و مهرجویی مربوط به نسل خاصی هستند و چنین به نظر میرسد که به دنیای دیگری تعلق دارند و با خود نوعی طراوت و فضای متفاوت را وارد سینما میکنند.
وی ادامه داد: نکته مهم درباره کیمیایی این است که وقتی با او کار میکنید کار کردن با آدمهای دیگر کمی سخت است زیرا او به آنچه که در هر صحنه میخواهد کاملا آگاه است و به همین دلیلی گروه فیلمبرداری در شرایط دشواری قرار نمیگیرند.
مدیر فیلمبرداری «آواز گنجشکها» بیان کرد: مهرجویی محتوا را مینویسد و کیمیایی عکس به عکس در دفترچه کارگردانی تمام آنچه که کیمیایی قصد دارد در صحنه فیلمبرداری کند را مینویسد به همین دلیل زمانی که در صحنه حاضر میشود، دقیقا میدانیم که باید چند پلان را با چه تعداد لنز فیلمبرداری کنیم. او دارای روحیه هنرمندانه همراه با طنز انسانی است به همین دلیل فضای بسیار خوبی در پشت صحنه آثار کیمیایی جریان دارد.
منصوری با بیان اینکه در دو فیلم با کیمیایی همکاری داشته است، افزود: من عقیده دارم کار کردن با کیمیایی بسیار آسان و حاضر شدن در یک مهمانی است. در مقابل، ناصر تقوایی همچون کوبریک عمل میکند و برای ضبط یک پلان باید برداشتهایی متفاوتی را بگیرد تا از هندسه به فلسفه برسد.
وی درباره همکاری با داریوش مهرجویی در فیلم هامون نیز گفت: من از طریق مدیرتولید پروژه ؛ زندهیاد فریدون آزما که دوست قدیمیام بود به فیلم «هامون» دعوت شدم. او در این فیلم بازیگر ایفای دو نقش را برعهده داشت.
منصوری بیان داشت: داریوش مهرجویی را بسیار تحسین کردم زیرا با فیلمبرداری که به نسبت او نام و نشان زیادی ندارد ، جوان است و تا به حال با او کار نکرده، به او احترام میگذارد و برایش فیلمنامه میفرستد و این موضوعی ارزشمند است. من فیلمنامه «هامون» را بسیار دوست داشتم و پس از خواندن آن صحبت بسیار طولانی با مهرجویی داشتیم.
منصوری در پاسخ به سوالی درباره آشنایی با زنده یاد خسرو شکیبایی، خاطرنشان کرد: من با خسرو شکیبایی آشنایی نداشتم فقط میدانستم که بازیگر است و همان روز اول در دفتر مهرجویی او دیدم.
این فیلمبردار پیشکسوت درباره سکانسی در فیلم هامون گفت: یادم میآید برای ضبط یک پلان از «هامون» در پشت بام حاضر شده بودیم یک دفعه متوجه خسرو شکیبایی شدم که در فکر است. وقتی دلیلش را جویا شدم گفت نمیتوانم به صورت مهشید ( با نقش آفرینی بیتا فرهی ) کشیده بزنم زیرا من عاشق شخصیت مهشید هستم. این موضوع را با مهرجویی در میان گذاشتیم اما او گفت باید مطابق قصه عمل کنیم و برای اینکه به نتیجه برسیم بهتر است فعلا فیلمبرداری تعطیل شود. صبح روز بعد مهرجویی به شکیبایی گفت باید از زور عشق بزنی تو گوشش و شکیبایی نیز به همین صورت عمل کرد.
منصوری با بیان اینکه حضور در فیلم هامون برایش بسیار آموزنده بود، بیان داشت: این اثر همان اندازه که بر روی مخاطبان سینمای ایران تأثیر گذاشت، بر عوامل پشت صحنه نیز درهنگام تولید، اثر گذار بود. در این فیلم ما مدام در حال گفتوگو بودیم و این صحبتها به اندازه حضور در یک دانشگاه دارای بار آموزشی بود.